Ruta del Cister

Foto:

Cedida

La Ruta del Cister a peu: de Santes Creus a Montblanc

Un itinerari per fer caminant que et descobreix els monestirs que s'amaguen entre les muntanyes de l'Alt Camp i la Conca de Barberà
Surtdecasa Camp
15/03/2018
Perdre's per la natura i anar travessant muntanyes en busca d'antics monestirs. GR175 La Ruta del Cister t'endinsa en un patrimoni artístic i cultural que té tres monestirs com a eixos vertebradors de la ruta: Santes Creus, Poblet i Vallbona de les Monges. Però més enllà d'aquesta espiritualitat que encara conserven aquests espais cistercens, aquest itinerari a peu és una invitació a conèixer les tradicions culturals i gastronòmiques de les comarques de l'Alt Camp, la Conca de Barberà i de l'Urgell. Patrimoni cultural, vins, artesania i una diversitat natural única. Comencem per la primera etapa!

Monestir de Santes Creus | Foto: Cedida
Itinerari a peu:  Santes Creus - Montblanc (24 km)
Iniciarem el recorregut a peu al Monestir de Santes Creus, una de les joies de l'art medieval català que val la pena explorar. A continuació, agafarem la carretera d’Aiguamúrcia TV-2006 i continuarem pel camí rural primer amb una petita pujada i pedres soltes envoltada per un bosc de pi. Entrem a la Ruta de la Capona que ens permet anar veient les construccions de perdra seca que hi ha al voltant. Conèixer la importància d'aquestes edificacions és el millor reconeixement a la pagesia, a tantes mans anònimes que van fer possibles aquestes veritables obres d'art. Després de veure els ametllers florits si feu el recorregut a la primavera, arribarem al municipi del Pla de Santa Maria. En aquest punt, val la pena visitar el Centre d'Interpretació tèxtil La Fabrica i Museu Agrícola i fer també una ullada a l'església romànica i al nucli antic del poble. Una bona opció és menjar alguna cosa al poble. No us oblideu provar les coques de recapte típiques de l'Alt Camp o també d'adquirir alguns dels productes locals, com l'oli, la mel o les melmelades casolanes. Però una altra opció pot ser esperar-vos a arribar a Montblanc podreu provar la versió local: una coca salada a base de conill rostit i picolat amb sofregit de ceba i tomàquets, amanida amb olives verdes trinxades i nous picades, farigola i coriandre. I això sí, no pot faltar una bona copa de vi de la DO Tarragona.

Ruta de la Capona | Foto: Cedida
Després d'aquesta petita aturada per fer el refrigeri, recorrerem una part de la serra de Miramar coneguda com a partida del Jordà, la qual està inclosa en l’Espai d’Interès Natural del tossal Gros de Miramar. Sortirem de Figuerola del Camp, poble al cim d'un turó arrapat al peu de la serra. Aquest poble domina l’extensa plana del Camp de Tarragona fins a la costa. Per la banda solana, enfilarem el camí ombrejat per un alzinar de gran bellesa fins a l’era del Caterí, al capdamunt de la carena. Els senglars s’han fet senyors d’aquest indret. Continuarem per l’obaga; agafarem un sender envoltat de grèvols  que ens durà fins gairebé el coll de Coloma. En aquest punt, surt el camí que puja al tossal Gros, conegut a l'Alt Camp com el Morrot i a la Conca de Barberà com el Nas del Gegant per les seves formes. No cal dir que la pujada al cim és del tot recomanable, tant per la bellesa dels paisatges que des de dalt s’albiren, com pel gran valor natural de l’indret. La baixada és de cara al castell de Prenafeta.

Descens de Prenafeta | Foto: Cedida
Cal tenir en compte que al llarg del recorregut trobarem plafons informatius de l’itinerari de natura referents a la vegetació, la fauna, la flora, la geologia.  Començarem a baixar fort fins a l’antic poble de Prenafeta, al peu del castell, amb trams de camí empedrat de baixada moderada a través d’un magnífic bosc d’alzines. Arribem a Prenafeta, creuem el poble i agafem l’únic camí que decanta a la dreta. Passem per davant de la porta d’una casa per continuar per un camí estret que passa pel costat del cementiri i creua un petit bosquet. De seguida, el camí es fa ample i és molt planer fins a arribar a Montblanc, on podrem gaudir d'un bon àpat en aquest bonic poble d'essència medieval. Recordeu que el nucli antic va ser declarat Conjunt Monumental i Artístic el 1947. El 1998 les pintures rupestres del terme foren declarades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO com a jaciment de l'Art rupestre de l'arc mediterrani de la península Ibèrica.

Què és el  CARNET 6T?
És la targeta de pas pels usuaris del GR175 La Ruta del Cister. Per a què serveix el Carnet 6T? És un bonic record i a més et permet obtenir el DIPLOMA 6T que acredita que s'ha realitzat el sender. Ara bé, la dada més útil és que et obtenir descomptes i avantatges als establiments adherits. Té un cost d'1 euro i es pot comprar a les oficines de turisme mencionades més avall o també als monestirs.

Allotjaments
A Montblanc
Hotel Viaurèlia H** - Tel. 977 86 17 90 – 646 37 32 92
Apartaments El Jaç (APT) – Tel. 977 86 32 65
A Vilaverd i als afores de Montblanc
Hotel Cal Maginet (H***) – Tel. 977 87 60 15 / 639 13 15 74
Mas les Talaveres (CPI) – Tel. 658 65 41 79

On menjar
El Pla de Santa Maria: Bar-restaurant Ca la Lola i Restaurant Masia del Pla.
Figuerola del Camp: Bar Cooperativa.
Montblanc: Bar-restaurant El Comerç del Mallol, Pizzeria-restaurant Viaurèlia, Restaurant El Molí del Mallol, Cafeteria Garbí i Restaurant El Seguici.

Serveis
Guiatge o transport de maletes: Drac Actiu. Tel. 629 21 32 63

Oficines de turisme i punts d'informació
A Santes Creus (Aiguamúrcia):
Oficina Comarcal de Turisme de l'Alt Camp - Monestir de Santes Creus. Tel. 615843058.
Al Pla de Santa Maria:
Punt d'Informació Turística. Tel. 977 63 00 06.
A Montblanc:
Oficina de Gestió de La Ruta del Cister (Consell Comarcal de la Conca de Barberà). Tel. 977 86 12 32