Nina Pagès
,
09/03/2015
Espectacles

Nene Coca: “Les Nits del Coro confirmen que programar amb companyies gironines funciona”

Aquest cicle de teatre autòcton porta 5 anys apostant per espectacles de petit format de circ, clown, màgia i noves tendències
Nene Coca

Foto: 

Paula Meijide
Ens dirigim a la seu de l’Associació Gironina de Teatre per entrevistar al seu coordinador, Nene Coca. Aquesta entitat, a banda de portar l’escola de formació El Galliner, també dinamitza espectacles teatrals de petit format, com les Nits del Coro. El primer que veiem en entrar a la sala és un noi que va vestit amb una singular disfressa de gall. Ens mira amb ulls divertits però amb posat fingidament seriós i anuncia: “Jo sóc Nene Coca”. Al seu costat, sentim que el vertader esclata a riure i, de seguida, ens fa passar al seu despatx. Una escena espontània i divertida que corrobora que la màgia del teatre succeeix tant dins com fora de l’escenari.
"Mentre veus un espectacle, pots fer una copa o un mos. Sents la respiració dels actors d’aprop. És molt intens i interessant"

- Durant aquests 5 anys, heu portat més de 60 espectacles amb una mitjana d’ocupació bastant alta.
Tot ha anat molt bé. Des del dia de la inauguració tot ha anat rodat. Les nostres previsions eren molt minses, si arribàvem als 30 espectadors per jornada seria tot un èxit. El primer dia, l’aforament ja es va desbordar. Fins al dia d’avui, hi ha hagut una mena de progressió aritmètica.

- El teatre de proximitat agrada?
Sí, clar. No només per ser de proximitat. D’una banda, és un teatre desenfadat, que cerca la part d’humor, més amable, no tan dramàtica. A més, si combinem aquesta part artística amb la social i d’oci, obtenim un resultat molt bo.
Mentre veus un espectacle, pots fer una copa o un mos. Sents la respiració dels actors d’aprop. És intens i interessant.

- Per què neix a Sarrià de Ter?
L’Ajuntament de Sarrià, concretament, el regidor de cultura, en Sergi Torrent, que és una persona que s’ha involucrat des del primer minut en el projecte, va dir que volien omplir el seu espai de continguts. Nosaltres, que necessitàvem un espai, vam començar aquesta col•laboració amb ells. Sense el seu suport tot això no seria possible.

- El preu de la majoria d’espectacles és de 3 euros.
Sí. En aquest cas, és una decisió de l’Ajuntament. Els espectacles els paga el consistori i, llavors, només deixen el preu simbòlic de 3 euros. La idea és reflectir que la cultura té un cost.

- Què pot oferir el teatre de petit format que no ho facin les grans produccions?
El principal és el preu. Els de petit format tenen un preu competitiu. Ara mateix, hi ha moltes entitats i ajuntaments que no tenen diners a les arques públiques i no poden permetre’s obres més grans. Moltes vegades, els ajuntaments es gasten molts diners per contractar una súper producció, posem pel cas, per la festa major, i llavors no poden assumir els costos de la programació de tot l’any.

- Circ, clown, màgia… La vostra programació inclou moltes arts escèniques més minoritàries.
Una de les claus de la programació és que és molt eclèctica. No fem els típics monòlegs amb històries senzilles. La nostra idea és poder encabir molts gèneres. Per exemple, ens agrada portar pallassos professionals, que a les comarques gironines n’hi ha de molt bons. També portem màgia, nous formats com les titelles per adults… Crec que fer això és més interessant.

- Tenen potencial les nostres companyies?
Itant! Tenen molt de potencial i talent. Llàstima que aquí, a casa, no es valori i no es programi més amb aquestes companyies. Les Nits del Coro confirmen que programar amb companyies gironines funciona. Nosaltres apostem per un 60-70% del gruix total. 

- Aquest any, des de l’AGT, heu engegat la Xarxa Gironina Cafè Teatre, que inclou les sales de la Cate (Figueres), Coro (Sarrià de Ter) i el CAF (Platja d’Aro). Quin és el seu objectiu?
De fet, en el moment que vam iniciar la programació del Coro, com a entitat, no teníem l’objectiu de programar. Són els ajuntaments i teatres els que se n’han encarregat. Nosaltres, senzillament, dinamitzem el teatre. Però sempre hem tingut l’objectiu implícit d’aconseguir que hi haguessin més espais, de crear, en definitiva, un circuit.
La nostra programació i la de la CATE és modesta, però, si aconseguim un bon grapat de municipis per ofertar-les, els actors i companyies d’aquí podran treballar més. Encara que sigui una aportació modesta i repetida, almenys, podran guanyar un sou.

- Esteu omplint un buit?
Hi ha una mancança molt clara d’espais que puguin oferir aquests espectacles de petit format amb unes condicions mitjanament dignes, tant tècniques com humanes. Sí que hi ha algun bar o discoteca que acull monòlegs i algun espectacle, però potser les condicions són una mica precàries.

- L’AGT també gestiona el centre de formació El Galliner, que aquest any celebra el 25è aniversari. Per què és important que existeixi aquesta escola?
Es va crear perquè a Girona no hi havia un espai per formar-se teatralment. No hi havia cap lloc que oferís els estudis superiors de teatre, i era necessari. No només això. El Galliner, mitjançant els cursos per a adolescents i infants, està construint el públic futur de la comarca. La ciutat de Girona es veu recompensada amb això. Si vas al teatre, sempre hi veuràs gent. Això, en part, també és gràcies al Galliner.

- Què teniu pensant fer pels 25 anys?
Una de les coses que hem preparat és per les setmanes del 3 al 28 de març. Tot l’alumnat i els cursos faran peces de carrer per exhibir a la ciutat. La idea és que l’escola surti al carrer. Tot això, culminarà el 27 de març, durant el dia Internacional del Teatre, on hi haurà els actes centrals de la setmana. També, hi ha una jornada per anar al Circ Cric amb uns preus populars, perquè tothom pugui accedir-hi. Finalment, el 14 de maig hi haurà la gala de celebració al Teatre Municipal de Girona.
D’altra banda, al mes de juny-juliol presentarem un llibre amb la història de l’entitat, l’escola i les arts escèniques de les comarques gironines en general.

També et pot interessar