Surtdecasa Centre
,
22/02/2017
Arts

Les 10 exposicions imprescindibles del FineArt Igualada 2017

Destaquem les mostres fotogràfiques indispensables de la cinquena edició del certamen
Tàpies, Pedro Madueño

Foto: 

Pedro Madueño
Antoni Tàpies
Toni Catany, Xavier Miserachs, Eugeni Forcano, Carlos Saura, Manel Esclusa, Francesc Català-Roca, Juan Manuel Díaz Burgos, Mariano Zuzunaga, Colita... són només alguns dels noms destacats que han passat per les anteriors quatre edicions del FineArt Igualada. La qualitat de les mostres exposades, la singularitat dels espais expositius, molts d'ells efímers recuperant espais patrimonials, repartits per tota la ciutat, la bona sintonia organitzativa entre l'Agrupació Fotogràfica d'Igualada i l'Ajuntament d'Igualada, i la ingent tasca del director i comissari del certamen Ramon Muntané, han consolidat el FineArt com un referent en els circuits fotogràfics de l'Estat i en un esdeveniment cultural de primer ordre al Centre de Catalunya. Una cinquantena d'exposicions en més de vint espais expositius, la participació de vuit escoles de fotografia i imatge, i una gran quantitat d'activitats paral·leles, com tallers, visites guiades i projeccions audiovisuals, conformaran aquesta cinquena edició del festival que tindrà lloc del 24 de febrer al 17 de març i que no restarà aliè a la situació actual, com ho demostra el marcat pes del fotoperiodisme en aquesta edició degut a la crisi dels refugiats. Detallem a continuació les 10 exposicions imprescindibles d'aquest FineArt Igualada 2017.

 


'Antología' de Gervasio Sánchez (Còrdova, 1959)
Mostra antològica, organitzada amb motiu de la concessió del Premi Nacional de Fotografia 2009 otorgat pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, i comissariada per la fotoperiodista Sandra Balsells, que representa una llarga travessia per més de 25 anys d’obstinat treball en nombrosos escenaris bèl·lics i postbèl·lics d'Amèrica Llatina, Europa, Àsia i Àfrica. Un treball d’enorme valor històric i documental que suposa una innegable aportació a la fotografia de reportatge i constata com a través d’ella es pot dignificar les víctimes, retratades amb una mirada particular que enalteix els millors valors del fotoperiodisme.

Les fotografies estan ordenades cronològicament a través de cinc grans blocs temàtics: 'Amèrica Llatina (1984-1992)', 'Balcans (1991-1999)', 'Àfrica (1994-2004)', 'Vides minades (1995-2007)' i 'Desapareguts (1998-2010)', aquests dos últims blocs, els dos grans projectes documentals més rellevants de Gervasio. A 'Vides Minades' es mostren numerosos aspectes del drama de les mines, des d'accidents fortuïts fins als processos de rehabilitació i la vida cotidiana de les víctimes. A 'Desapareguts' es documenta el drama de la desaparició forçosa en deu països de tres continents, incluides les cunetes d'Espanya.
Espai: Sala d'Exposicions del Museu de la Pell

 


'Somnis' de Mauricio Ramos Vázquez-Mellado (Ciutat de Mèxic, 1969)
El Mauricio de petit tenia un somni. Somiava amb viatjar pel món i publicar les seves fotos al National Geographic. Als 16 anys, el destí va posar a les seves mans una Canon TLB i un llibre de Kodak titulat 'Com aconseguir millors fotografies?', del qual no va passar mai del primer capítol. Anys més tard, al 1994, va rebre una beca de fotografia documental al Coupeville Art Center de Washington i des d'aleshores no ha parat de viatjar intensament per tot el planeta, captant imatges de tota la seva riquesa natural i cultural. Es va convertir en el primer Ambaixador de Cànon a Mèxic, va guanyar 'La lente de plata' pel seu treball als esculls de Cozumel, ha sigut fotògraf oficial del Marlboro Adventure Team, part de l’equip internacional de fotògrafs de Red Bull, fotògraf oficial del Dubai Tennis Championship i, com en el seu somni, fotògraf del National Geographic.
Espai: Museu de la Pell

 


'La mirada sagaç' d'Àngel Prat i Pujol (1906-2002)
Produïda per Logos Berguedà i comissariada per Sònia Granel i Marin, la mostra posa a l’abast del visitant tot un ventall d’imatges compreses entre els anys 1940 i 1980, una sel·lecció de fotografies d'Àngel Prat, pubill de Vilardaga (Sagàs) nascut a la Colònia Vidal de Puig-reig, que aporten el testimoniatge d’un temps i les seves múltiples realitats. L'exposició posa en valor el llegat d’Àngel Prat, fotògraf amateur que, tanmateix, sembrà una obra extensa i de indubtable qualitat que li reportà múltiples premis nacionals i internacionals. Va saber retratar a la perfecció tots els treballs d’una finca agrícola, el paisatge artístic i bucòlic del tardopictorialisme, la modernitat de la fotografia d’avantguarda i les cròniques del periodisme gràfic, convertint la seva obra en un llegat vivencial i documental de primera magnitud sobre el paisatge del Berguedà, les colònies tèxtils, les feines agrícoles a les masies, la crònica social i periodística, sense oblidar les imatges de viatges ni les fotografies d’autor. L'exposició es podrà veure al recentment recuperat celler i moli d'oli de l'antic Sindicat de Vinyaters d'Igualada, obra de l'arquitecte Cèsar Martinell.
Espai: Celler del Sindicat de Vinyaters

 


'Essence du Bénin' de Javier Corso (Barcelona, 1989)
Aquesta exposició de fotografia documental és un projecte que s'endinsa en el vast entramat del tràfic il·legal de gasolina (essence, en francès) de Nigèria a Benín, un país que no compta amb estacions per abastir una població que té com a principal mitjà de transport la motocicleta. En poques dècades la compravenda de gasolina s'ha convertit en la primera activitat econòmica, submergida, del país. En l'actualitat, els grans caps traficants d'aquest negoci compten amb la complicitat dels polítics i les autoritats nacionals. Dones, discapacitats, joves universitaris i fins i tot nens depenen d'aquesta activitat, ja que és una de les poques alternatives de treball amb què compten per tirar endavant les seves famílies. Tots ells s'exposen als gasos nocius que desprèn la gasolina i al perill de les explosions que causen els accidents dels transportistes, coneguts popularment com a homes-bomba, i que han causat centenars de morts en els últims anys. L'exposició es complementarà amb la projecció del documental 'Essence du Bénin', el dimarts 14 de febrer a les 20h a l'Ateneu Cinema.
Espai: Museu de la Pell

 


'Cinc minuts. Retrats periodístics, 1977-2015' de Pedro Madueño (La Carlota, Còrdova, 1961)
Cinc minuts. Aquest és el temps del que disposa moltes vegades un fotoperiodista per a fer un retrat. Ha de preparar l'escenari, pensar la composició i copsar l'expressió de la persona que té al davant. I a vegades, la imatge que se n'obté transcendeix l'àmbit estricte de la fotografia de premsa, convertint-la en una imatge perdurable. I en tot això, Pedro Madueño és un mestre. La capacitat per aprofundir en la psicologia dels personatges, el rigor de la composició i  l'instint que el porta a descobrir noves perspectives i punts de vista diferents en un temps rècord, han convertit Madueño en un dels fotoperiodistes catalans en actiu més destacats de la seva generació, consolidant un estil recognoscible i únic en el retrat periodístic.

L'exposició proposa un repàs per la seva trajectòria professional, a partir d'una cinquantena de retrats publicats al diari La Vanguardia, on col·labora habitualment. En ella s'hi poden veure figures de la literatura i el periodisme, com Terenci Moix, Baltasar Porcel, Miquel Martí i Pol, Juan Marsé, John Irving o Quim Monzó, i l'espectacle, l'art i la fotografia, com Francesc Català-Roca, Antoni Tàpies, Eduardo Chillida, Nazario, Cesc Gelabert o Ferran Adrià, oferint també un testimoni de l'evolució de la societat catalana i espanyola al llarg de gairebé quatre dècades.
Espai: Museu de la Pell

 


'The jungle of hell' de Jordi Oliver (Barcelona, 1966)
L'any passat els mitjans de comunicació es van centrar en l'anomenat camp 'Jungle 2' a Calais, però a només 45 minuts amb cotxe i a l'est de Calais, la situació és encara més alarmant en el camp Gran-Synthe, al port de Dunkerque, conegut com el camp "oblidat" de França. Aquest és el pitjor camp de refugiats que ha existit fins al moment a Europa. La ciutat de Gran-Synthe és ara la llar de milers de refugiats i migrants que viuen en tendes de campanya on la pluja severa, l'habitatge inadequat i la mala vida han convertit les condicions del camp en inhumanes. Jordi Oliver ha estat treballant durant dotze mesos com a fotògraf i voluntari en aquests dos camps, per contribuir a donar testimoni de l’arribada i fugida dels refugiats.
Espai: L'Adoberia

 


'Disparant amb el cor' de Joana Biarnés (Terrassa, 1935)
Joana Biarnés fou la primera fotoperiodista espanyola, una pionera avançada al seu temps en un món dominat per homes. La mostra presenta un recorregut des dels inicis de la seva carrera a la dècada dels anys 50, amb Ramon Masats com a mentor, fins als seus últims treballs, en uns dies en què va abandonar la seva feina, l’any 1985, en desacord amb l’estil groc que s’havia imposat a la professió. Poc després, juntament amb el seu marit, el peridosta Jean Michel Bamberger, va obrir el restaurant Ca Na Joana d’Eivissa; avui, considerat un dels millors de Ses Illes. L’any 2012, Joana Biarnés tornava a l’actualitat al descobrir-se un important arxiu amb impressionants imatges amb les que la llavors jove fotògrafa va immortalitzar les terribles riuades del Vallès l’any 1962. 'Disparant amb el cor' és una selecció de fotografies representatives dels diferents àmbits en què va treballar amb tenacitat i perseverança, de manera honesta i a la vegada agosarada, creant una especial proximitat i complicitat amb els retratats. L'exposició es veurà complementada amb la projecció del documental 'Joana Biarnés, una entre tots', finançat a través d'una campanya de micromecenatge, i que es podrà veure el dimarts 14 de març a les 20h a l'Ateneu Cinema.
Espai: Museu de la Pell

 


'Antologia' de Josep M. Lladó Bausili (Igualada, 1903-1956)
Josep Maria Lladó i Bausili fou un destacat empresari tèxtil, alcalde d'Igualada en dues breus etapes, durant el període franquista, i un dels millors fotògrafs aficionats del país, destacant en la fotografia experimental d'avantguarda, essent guardonat amb diversos premis nacionals i internacionals. Juntament amb Josep Castelltort, Ramon Godó, Celestí Riba, Procopi Llucià i Josep Pomés, va ser un dels fundadors de l'Agrupació Fotogràfica d'Igualada (AFI) l'any 1929, la segona entitat fotogràfica a Catalunya. Des dels anys 30 a l'inici de la Guerra Civil, la seva obra va anar evolucionant cap a la modernitat, cap a la Nova Fotografia, sintonitzant amb els corrents estètics més innovadors d'Europa. Va experimentar amb el concepte de moviment, amb els picats i contrapicats, amb les dobles exposicions i la sinècdoque. Una bona part de la seva obra, publicada en diferents llibres i revistes, com 'L'Art de la Llum', està dipositada al Museu Nacional d'Art de Catalunya, el qual ha cedit i produït aquesta exposició per al FineArt Igualada 2017. La mostra es veurà complementada amb l'exposició de diversos objectes fotogràfics de l'època, com la càmera Contessa Nettel Tropical de Josep M. Lladó Bausili.
Espai: Sala Municipal d'Exposicions

 


'Monsieur Ardan, gran viatger del segle XIX' de Xavier Mulet (Barcelona, 1961)
Xavier Mulet presenta al públic la rica i ingent documentació aplegada per un dels erudits i inquiets aventurers més significatius i desconeguts del segle XIX, el polifacètic Monsieur Ardan, pseudònim amb què va signar la seva obra aquest misteriós personatge. Un home que dominava diverses disciplines com ara la fotografia, la literatura, el dibuix, la botànica, l’aeronàutica i la ciència. L'exposició, a través del personatge, és una mirada introspectiva de la societat, la ciència i la cultura del segle XIX. Xavier Mulet ens presenta una compilació de material divers provinent de diferents fons privats i institucions, utilitzant tècniques antigues de la fotografia com el col·lodió humit, ja que gran part del seu llegat va desaparèixer al cremar-se la seva residència a la Bretanya francesa, el Château d'Eau.
Espai: Artèria

 


'Rostres' de l'Arxiu Comarcal de l'Anoia
L’Arxiu Comarcal de l’Anoia (ACAN) va constituir-se l’any 1986, i va entrar a formar part de la Xarxa d’Arxius de la Generalitat de Catalunya. L'arxiu compta amb un fons d'imatges molt important, amb fotografies des de 1870 fins als nostres dies, tant de temàtica local i comarcal com artística, que es complementa amb una biblioteca i hemeroteca especialitzada en fotografia i cinema. Més de 300.000 imatges formen part d’aquest arxiu des de finals del segle XIX fins als nostres dies, testimoni de l'escola de grans fotògrafs que ha estat Igualada, des de principis del segle XX, com Ramon Godó, Ignasi Castelltort, Francesc Xavier Andrés, Joan Domingo Bisbal i Procopi Llucià entre d'altres. Amb aquesta exposició, 'Rostres', l'ACAN surt al carrer per mostrar la diversitat d'autors, però també, el bagatge històric d’una manera de mirar i de treballar la fotografia com obra d’art i també com a document testimonial d’una època. Amb l'espai de l'antiga quadra de cavalls de Cal Blaiet com a punt neuràlgic, les fotografies han estat reproduïdes a gran format i restaran exposades en les façanes de diversos edificis patrimonials del centre històric de la ciutat i del barri del Rec.
Espai: Cal Blaiet
 

FineArt 2017
Del 24 de febrer al 19 de març
Igualada

Més informació: 

També et pot interessar