Jump to navigation
El punt de partida de la mostra és la descoberta per part del comissari Sergi Freixes, d'un cartell de 1934 de l'Oficina de Turisme de Catalunya, que té com a element central una oreneta, símbol aleshores, dels viatgers, amb un martell a l'esquena, simulant el símbol soviètic de la falç i el martell. A partir d'aquí, la mostra repassa els orígens del turisme a Catalunya i Espanya, lligat al termalisme i a l'excursionisme, fins al turisme de masses d'avui, amb una mirada crítica amb el negoci turístic.
'Obert per vacances' | Foto: Pepo SeguraL'inici del fenomen turístic a Catalunya sorgeix durant la segona meitat del segle XIX i continua l'inici del segle XX, com a fenomen lligat a l'excursionisme i a les classes benestants, amb l'estiueig de proximitat relacionat amb la salut: els banys de mar, el termalisme i la muntanya. Més endavant arriba la seva generalització entre les classes populars durant els anys de la Segona República, amb la instauració de les vacances pagades per a totes les persones assalariades l'any 1931, i es projecta la ciutat de repòs i de vacances.
Als anys 60 del segle XX es dona el fenomen conegut com a turisme de masses: arriben a les nostres costes autocars plens de turistes europeus a gaudir del sol i de la platja, generant un gran impacte en el país tant des del punt de vista socioeconòmic com paisatgístic.
'Obert per vacances' | Foto: Pepo Segura Després de les olimpíades de Barcelona de l'any 1992, el turisme s'ha anat convertint en un dels principals motors econòmics del país. Des d'aleshores s'han anat accentuant fenòmens com la gentrificació i s'han generat moviments com la turismofòbia, que incideixen en les conseqüències negatives que comporta aquesta activitat. Ja al segle XXI el model turístic de sol i platja està esgotat i cal repensar en un turisme més sostenible amb els pobles i ciutats, i també amb el seu entorn natural.
La mostra convida a una reflexió entorn del turisme de masses que genera grans impactes en clau social, ambiental i econòmica, especialment als barris propers a les destinacions turístiques. En definitiva, estem a les portes d'una nova etapa de l'activitat en què serà clau generar noves fórmules turístiques més sostenibles de cara els pròxims anys.
Web Museu d'Història de Catalunya