Una sessió del Most al CIC Fassina de Sant Sadurní d'Anoia

Foto: 

Toni Galitó
Detall del cartell del Most 2018, que amaga una peça audiovisual al darrere

El Most més cinèfil

El Festival Internacional de Cinema del Vi i el Cava torna al Penedès i al Priorat carregat de bon cinema
Goretti Martínez
,
14/11/2018
Arts
El Most, Festival Internacional de Cinema del Vi i el Cava presenta una vuitena edició carregada de bon cinema. Del 8 al 18 de novembre al Penedès i del 28 de novembre al 2 de desembre al Priorat, el Most farà efectiu un cop més el maridatge màgic entre cinema i vi pel qual va néixer. Ho farà amb multitud de propostes interessants: dels treballs audiovisuals relacionats amb la vinya i el vi als millors curtmetratges de l’estat passant per estrenes i preestrenes internacionals. Godard, Koreeda, Assayas, Kawase i Lacuesta són alguns dels noms que ens fan preveure que aquest Most serà el més cinèfil fins al moment.

El Most, Festival Internacional de Cinema del Vi i el Cava va néixer de la mà de Vinseum - Museu de les Cultures del Vi de Catalunya i Cineclub Vilafranca ara fa vuit anys amb la idea de maridar el cinema amb el vi i el cava, productes absolutament lligats a la personalitat i al modus vivendi del Penedès. El maridatge ha anat creixent i s’ha consolidat com a referent internacional en ser una de les cites indispensables per a totes aquelles persones que busquen el vi, la vinya i l’actualitat vitivinícola al cinema. Al voltant de la secció Collita, on competeixen els treballs audiovisuals internacionals de temàtica vitivinícola, el festival articula un complex entramat de seccions i propostes que tot seguit ens disposem a explicar-vos perquè en traieu el màxim profit i gaudi.


El Vinseum és un dels espais de projecció, a més de les sales de cinema i els cellers | FOTO: Toni Galitó

Gran Reserva: cinefília total
En aquesta vuitena edició, el Most presenta una anyada tan cinèfila que no sabem ni per on començar. Però per anys, per talent i per renom internacional, és el cineasta francès Jean-Luc Godard qui puja simbòlicament al capdemunt d’aquest particular podi nostre amb la seva darrera pel·lícula ‘El libro de imágenes’. S’ha pogut veure aquest any a la Secció Oficial del festival de Canes, cinquanta anys després que el mateix Godard, amb Truffaut i altres cineastes francesos impulsessin la cancel·lació del festival en plena revolta del 68. Godard presenta a ‘El libro de imágenes’ un acurat muntatge com a compendi de la història del cinema i reflexió sobre el món en què vivim. La pel·lícula es preestrenarà al Most el divendres 16 de novembre i serà un dels actes centrals del 50è aniversari que celebra Cineclub Vilafranca. Ara que parlàvem de Canes, també tindrem al Most la pel·lícula guanyadora de la Palma d’Or, ‘Un asunto de familia’, d’Hirokazu Koreeda. Koreeda és un cineasta brillant que disecciona com ningú les relacions familiars. A ‘Un asunto de familia’ torna a abordar el gran repte de la família amb una mirada sensible i tendra, però també pertorbadora. Com sempre, sense imposicions ni sermons, cosa que li agraïm moltíssim.


'Un asunto de familia'

La directora japonesa Naomi Kawase ens va enamorar amb l’aclamada ‘Una pastelería en Tokio’. Al Most, la seva nova pel·lícula, ‘Vision’, serà la protagonista de la gala d’inauguració el dijous 8 de novembre. Protagonitzada per Juliette Binoche i Masatoshi Nagase, ‘Vision’ és una excel·lent metàfora sobre l’amor i el pas del temps que transcorre en un paisatge, el bosc Yoshino, que respira i sent com un ésser humà. Kawase va participar fa set anys en un projecte, el cicle de trobades impulsat pel CCCB ‘Cinergies’, basat en una correspondència epistolar filmada amb el cineasta gironí Isaki Lacuesta. El resultat va ser ‘Correspondencia: Isaki Lacuesta - Naomi Kawase (In Between Days)’, un conjunt de retalls íntims de la vida d’ells dos. Al Most, Kawase i Lacuesta compartiran cartell dins la secció Gran Reserva.


'Entre dos aguas' dóna continuïtat a 'La leyenda del tiempo'

El gironí és l’autor de la flamant guanyadora del festival de San Sebastián, ‘Entre dos aguas’, una pel·lícula que podrem veure al Most, a més, acompanyada per primer cop del film que la precedeix, la meravellosa ‘La leyenda del tiempo’, en aquest cas a la secció Hits Most.
La cosa no acaba aquí: el director francès Olivier Assayas tancarà la Gran Reserva amb la seva nova comèdia ‘Non-fiction’ -tindrem Juliette Binoche per partida doble- i podrem veure el documental del penedesenc Ramon Tort ‘Andrea Motis, la trompeta silenciosa’. D'aquesta darrera pel·lícula us en parlàvem fa gairebé un any al Surtdecasa.

Collita i Brot: seccions competitives del Most
Al Most, Festival Internacional de Cinema del Vi i el Cava, hi ha dues seccions troncals que concentren la part competitiva de l’esdeveniment. A la secció Collita, en aquesta vuitena edició, competiran 37 produccions de tot el món amb la vinya i el vi com a temes centrals. Són llargmetratges, migmetratges, curtmetratges i audiovisuals promocionals que podrem veure en una vintena de sessions repartides al llarg del festival. La reivindicació de la tradició o la revolució que està vivint la professió dels sommeliers són alguns dels temes que han centrat aquests treballs. El jurat, integrat per Montse Serra, Tono Folguera, Marta Selva i Sara Pérez, haurà de determinar quines obres s’enduran els set premis d’aquesta secció.


'Cultivare. Making of 2018' és un dels treballs penedesencs de la Collita

Els qui vam descobrir les meravelles del cinema en format curt a la Mostra de Curtmetratges de Vilafranca li tenim una estima especial a la secció Brot. La gent de Cineclub Vilafranca ha fet una tria d’entre més de 300 treballs presentats d’arreu de l’estat per embolicar-nos en un fantàstic regal tres sessions amb 29 curtmetratges que podrem veure del 14 al 16 de novembre al Teatre Municipal Cal Bolet. Hi haurà absolutament de tot i aquest és un dels grans atractius d’aquesta secció, que compta sempre amb un públic fidel i entusiasta i que permet portar a Vilafranca els millors treballs del moment. Desirée de Fez, Daniela Feixas i Tariq Porter conformen el jurat d’aquesta secció, però també hi haurà un jurat jove i els espectadors seran els qui atorgaran el sempre cobdiciat Premi del Públic.


El curtmetratge 'Xisca' competeix a la secció Brot

Un planter de vinyes verdes: el Most és jove!
El Most té entre cella i cella demostrar que el maridatge que planteja és per a tots els públics. Per això, el Mini Most tornarà a oferir als més petits de la casa una selecció de curtmetratges d’animació internacionals i la secció Most Edu comptarà amb projeccions, activitats i tallers dirigits especialment a l’alumnat de primària i secundària d’escoles del Penedès i el Priorat. S’estrena enguany el premi Mallol després d’animar els més joves, no només a veure i analitzar, sinó també a fer cinema. I també s’estrena, amb places exhaurides, el Campus Brot, una estada adreçada a joves productors i productores d’entre 16 i 20 anys.


El jurat jove de l'any passat en ple lliurament del premi | FOTO: Toni Galitó

Suïssa més a prop que mai
El país convidat aquest any al Most és Suïssa a través de la seva regió de vins del Valais. El festival ens acostarà al país transalpí i a la seva cultura vinícola a través de tastos de vins i formatges i projeccions. Tot plegat de la mà de tres ambaixadors excepcionals: el fotògraf Gérard Philippe Mabillard, que exposa a la capella del Vinseum ‘Autour d’un verre de vin’, el genetista vitícola José Vouillamoz, premi honorífic Most 2018, i la viticultora Marie-Thérèse Chappaz, protagonista de ‘Les saisons de Marie Thérèse Chappaz’, com el títol indica.


El genetista vitícola José Vouillamoz rebrà el premi honorífic del Most 2018 | FOTO: Cedida

És difícil resumir en un article tot el que ens pot oferir el Most. Per això us animem a agafar el programa i revisar-lo amb atenció. El bon cinema i els bons vins i caves estan a punt per a ser servits. Només hi falteu vosaltres!

  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar