Ruta del Cister

Foto:

Cedida

La Ruta del Cister: de Rocafort a Santes Creus

Emprenem el camí que ens portarà a Santes Creus recorrent un mar de vinyes des de Rocafort de Queralt
Surtdecasa Camp
24/10/2018
Aquest és el darrer reportatge d'un conjunt de quatre etapes que recorren els territoris de la Ruta del Cister. En aquest cas, anirem de Rocafort de Queralt, un poble al bellmig d'un mar de vinyes, fins a Santes Creus, precisament el lloc on vam començar la primera ruta. El traçat del GR 175 conegut també com La Ruta del Cister uneix els tres monestirs cistercencs de les nostres comarques: Santes Creus, Poblet i Vallbona de les Monges. Sortir i caminar-los és una bona oportunitat de barrejar salut, enogastronomia i cultura en una sola activitat. En aquest cas, la nostra idea és tancar el cercle i acabar a Santes Creus, on havíem començat.

Rocafort de Queralt es troba situat enmig del tram de l'itinerari GR 175 de La Ruta del Cister, entre els monestirs de Santes Creus i Vallbona. Aquest itinerari que us proposem, d'una vintena de quilòmetres, podríem dir que té una dificultat moderada. Com sempre, us recomanem que aneu ben calçats, porteu aigua, protecció solar i potser alguna peça de fruita o fruits secs per assegurar uns nivells energètics òptims.

Sortirem de Rocafort de Queralt i travessarem la carretera que va de Santa Coloma de Queralt a Montblanc per agafar el camí carreter de Montbrió de la Marca, on trobarem una forta baixada fins al riu de Vallverd. A partir d’aquí, el camí puja amb una pendent pronunciada, però després d'aquesta pujada gaudirem d'un tram més suau que poc a poc s'anirà convertint en camps de conreu, bosc de pi, roure i alzines.

Arribarem a Montbrió de la Marca, un petit nucli de població agregat del municipi de Sarral, situat als peus de la serra de Comaverd i del Cogulló. Si teniu l'ocasió d'anar-hi a l'estiu, el primer dissabte d'agost se celebra Maridatge de vins i patés. Són les pròpies cases de Montbrió de la Marca  les que acullen els maridatges, fet que fa de l'experiència una bona manera de compartir amb els veïns.

Camí del Cogulló | Foto: Francesc Escoda
Sortim de Montbrió i baixarem fins a creuar la font Voltada. Pujada pel mig del bosc, forta i pedregosa resseguint el contrafort de la serra del Comaverd, una petita serralada que separa les comarques de la Conca de Barberà i la de l’Alt Camp. Primer s'arriba al cim del Cogulló que es troba a 885 m d'altitud, juntament amb la Collada d'en Malda, és el punt més elevat del terme de Sarral. Es tracta d'un fantàstic mirador de la Conca de Barberà, ja que des d'allà es veuen les muntanyes de Prades, la serra del Tallat, les serres de Queralt i de Brufaganya, i, fins i tot, el prepirineu. A tot just dos-cents metres seguint el senderó arribem a l’anomenada Roca del Cogulló, un altre impressionant mirador natural, a cavall entre les comarques de l’Alt Camp i la Conca de Barberà, per on es precipita el sender de gran recorregut de la ruta del Cister. En aquest moment, si el dia és clar, podreu gaudir d'unes panoràmiques precioses i observar la nitidesa del cel blau. El grau del Cogulló està equipat amb baranes, escales i cable passamà per garantir la seguretat dels senderistes, però també hi ha la possibilitat de passar per baix i rodejar la Roca.

Roca del Cogulló | Foto: Maite Fusté
Superat el grau, el sender va descendint paulatinament entre coscolls fins arribar al tram urbà dels carrers que voregen la urbanització Mas del Plata, on continuarem per la pista forestal fins al Pont d’Armentera, un poble que encara té una estructura de carrers seguint l’antiga vila closa medieval. De fet, es formaren diversos ravals com el Raval Vell, el Raval Nou, el carrer dels Estenedors - que al·ludeix probablement a l’antiga activitat dels paraires -.  L’església parroquial de Santa Magdalena, que s’alça al mig del nucli antic, del segle XVII i que va ser construïda damunt una església anterior, probablement del segle XIV, pot merèixer una petita visita. Travessem el poble pel pont del riu Gaià i seguim per una pista rural plana entre vinyes que ens durà a Santes Creus.

El Pont d'Armentera | Foto: Ruta del Cister
A Santes Creus us recomanem un àpat a l'Hostal Grau, el restaurant més emblemàtic de la zona i un dels primers que va començar a servir calçots. Sempre cuinen productes de la terra i de temporada i aposten per la senzillesa i els sabors tradicionals, respectant sempre els temps de cocció. Si sou amants de la bona cuina no us decebrà. I si encara no ho heu fet, no cal ni dir que visiteu el monestir, una de les tres grans joies de la Ruta del Cister.

Arribant a Santes Creus | Foto: Eva Caballé
Una oportunitat única de palpar la història de Catalunya i els llinatges reials. El monestir de Santes Creus va ser fundat el 1160, però el moment àlgid va ser en plena Edat Mitjana, entre els segles XIII i XIV. Els reis Pere el Gran i Jaume II el Just i la seva dona Blanca d'Anjou van ser mecenes del monestir i van escollir ser enterrats aquí, en dos mausoleus gòtics al costat de l’altar major. Podreu visitar les seves tombes i descobrir tots els racons d'un monestir que ha organitzat al llarg dels segles els espais en funció de les necessitats de la comunitat. L’església, per exemple, oberta al culte el 1225, es un exemple de la transició del romànic al gòtic. Contrasta amb l’esplendor del claustre, del segle XIV, el primer d'estil gòtic de la Corona d'Aragó.

Enllaç amb altres itineraris:

- Santes Creus (Aiguamúrcia): Hostal Grau i Restaurant Catalunya

Serveis:
- Guiatge o transport de maletes: Drac Actiu, tel. 629 21 32 63

Oficines de turisme i punts d'informació:
A Santes Creus (Aiguamúrcia):
- Oficina Comarcal de Turisme de l'Alt Camp - Monestir de Santes Creus. Tel. 977 63 83 29

Allotjaments:
A Rocafort de Queralt:
Apartaments Turístics Mircla Tel. 977 89 80 27
Opció amb trasllat a l'hotel: allotjament a Vallverd:
Fonda Casa Miret  Tel. 977 898 234
A Santes Creus
- Alberg Pere el Gran - Tel. 695 18 68 73.