Genís Pena
,
03/06/2015
Menjar i beure

‘Castell de Falset’, la nova cara de la Cooperativa de Falset Marçà

La gamma de vins s’estrena acompanyada d’una llegenda històrica que dóna nom a les cinc noves varietats
Cooperativa de Falset Marçà

Foto: 

Cooperativa de Falset Marçà
La Cooperativa de Falset Marçà compta amb 103 anys d’història i amb un renom que va més enllà del seu territori. “Un territori que conreem i ens esforcem a cuidar”, asseguren a la seva carta de presentació. Darrerament han estrenat la col·lecció de vins ‘Castell de Falset’. Tradició, llegenda i, com no, territori, omplen cada una de les ampolles que corresponen a les cinc noves modalitats de vins incloses dins d’una D.O Montsant internacionalment coneguda. En Xavi Domènech, gerent de la Cooperativa, ens avança que no tenen una única clau per aconseguir que es parli tant bé d’ells, però sí que intenten dia a dia deixar el patrimoni millor del que l’han trobat.
“Ser una cooperativa amb 103 anys d’història i 720 socis ens fa estar molt arrelats a la nostra terra, i crear un discurs al voltant de tot això ens és molt còmode”
'La Dama de Blanc', 'Lo Foc del Castell', 'Lo Senyor del Castell' i 'Lo Dolç Joglar' són els noms dels quatre vins que acompanyen a l’oli -'L’Or del Castell'-, en aquesta nova gamma. Aquests noms tan poètics tenen una explicació. “Vam creure oportú aprofitar el moment històric de Falset i vam crear una mini llegenda de la qual en vam extreure cinc personatges que corresponen als cinc noms dels vins”, explica en Xavi. L’objectiu de la creació d’aquesta història és ben senzill: arribar amb més facilitat al consumidor i aconseguir tenir un missatge més clar. Segurament moltes cooperatives no ho farien tan rebuscat, però en aquesta, tenen en compte factors que van més enllà de la producció i distribució del vi. “És molt més fàcil defensar els nostres productes quan expliquem qui som. Ser una cooperativa amb 103 anys d’història i 720 socis ens fa estar molt arrelats a la nostra terra, i crear un discurs al voltant de tot això ens és molt còmode”, confessa el gerent de la Cooperativa. 
 
Aquest discurs del que parla en Xavi ens fa tornar a la llegenda de la que parlàvem. L’Infant Pere 'El Cerimoniós' arriba a Falset i es troba amb la Dama de Blanc, la seva senyora. Lo Dolç Joglar, un personatge (i un vi) molt harmoniós i molt musical, li explica que aquest any la garnatxa, la varietat típica del territori, s’està despullant molt lentament per culpa d’una misteriosa boira. Una misteriosa boira provocada.... Per un drac! I fins aquí podem explicar. La llegenda, a part de donar nom a cada un dels vins, serveix per a una de les altres activitats característiques de la Cooperativa: l’enoturisme. “Fem una espècie de gimcana pel nostre celler, aconsellats pel nostre ‘joglar’, que ens guia per una sèrie de proves fins aconseguir l’Or del Castell. I això només és un tast, perquè en tenen preparada una de més grossa segons ens comenten. “Volem que els personatges en sí siguin els que ens expliquin la història in situ pels carrers de Falset”. 
 
‘Castell de Falset’ acompanya a una de les gammes de vins més conegudes a Catalunya, i també fora de Catalunya: l''Ètim’. “Seguirem apostant molt fort per aquesta gamma” assegura sense dubtar, “però amb ‘Castell de Falset’ hem decidit ser més agosarats i atrevits i busquem un públic més pròxim -d’aquí la gran importància de l’enoturisme- i un públic jove obert a provar experiències noves". Sovint, han estat ells mateixos els que han buscat aquestes noves experiències. La cultura els ha importat molt durant aquests anys i música, art i vi han anat de la mà en diverses ocasions. “No me’n voldria deixar molts, però de primeres recordo col·laborar amb el Marc C. Griso, amb el pianista Toni Tolmos, amb La Colònia... Ara recentment hem tingut una exposició de quadres pintats amb els nostres vins... En general ens agrada col·laborar amb artistes de la nostra zona” comenta en Xavi. 
 
Els nous vins de la gamma ‘Castell de Falset’ es van presentar ara fa unes setmanes a la Fira del Vi de Falset i des de l’organització comenten que va ser tot un èxit. “Estem molt contents de la reacció de la gent. Aquells que proven els vins mostren una sorpresa gran perquè trenquem amb uns tòpics que ens venien caracteritzant des de fa temps. Han encaixat molt bé el joc de rol que proposem i han identificat molt bé el personatge amb el producte”. No sabem si tant com l’'Ètim', però estem segurs que ‘Castell de Falset’ donarà molt a parlar. 

També et pot interessar