Alberto Velasco

Foto: 

Cedida
Alberto Velasco presentarà l'espectacle 'Mover montañas'

Les 10 propostes del festival Rihihiu 2024

Del 18 al 20 d’octubre, Santa Bàrbara acollirà performances, concerts i debats sobre les representacions de gènere al món rural
Surtdecasa
,
10/10/2024
Arts
El tercer cap de setmana d’octubre, Santa Bàrbara acollirà la quarta edició del festival Rihihiu - Arts vives a les Masades. El projecte de les programadores culturals Anna Zaera i Zoraida Roselló continuarà ferm en la seua voluntat de reflexionar sobre el patrimoni local, social, cultural i paisatgístic des d'una perspectiva de gènere. El Rihihiu vol desestigmatitzar la mirada esbiaixada cap al món rural, que erròniament s'associa a un món vast, rústec i poc civilitzat; i es vol apropar a la tradició d'una manera respectuosa i actualitzada, per imaginar aquells possibles que la història no ha deixat escrits, com les representacions de gènere o l'empoderament de la dona en el món agrícola.

1. ‘Mover montañas’ d’Alberto Velasco (performance)
Com a espectacle inaugural, el Molí de Vallés acollirà aquesta peça de dansa que dispara directament contra l'ordre estètic de l'heteropatriarcat. Una crida a la consciència col·lectiva a través del cos de Velasco que protagonitza una performance totalment lligada a la filosofia i l'estètica del Rihihiu. Velasco invoca el folklore, des d'un cos gens normatiu, celebrant la identitat queer des d'una consciència contemporània. Una peça que mou muntanyes, oliveres i molins.

 

  • imatge de control 1per1

Nakany Kanté | Foto: Cedida
2. Nakany Kanté i la coral de rihihius (concert)
Nascuda a Guinea Conakry i tocada per la cultura musical mandinga de la fronterera Mali, la cantant Nakany Kanté invocarà el poder de la feminitat a l'Antic Molí. En totes les cultures del món, la dona ha hagut de sobreposar-se a les llegendes opressores d'una cultura patriarcal que pren diferents formes en funció del context. Un concert, que anirà acompanyat de la coral de crits al voltant d'una artista inquieta que combina les seves arrels sonores amb el pop, el soukous o l'afro-reggae. Inaugurarà el Rihihiu un símbol de la diversitat i la joia festiva.

3. Presentació de la creació collage col·lectiva del cartell i mostra de rihihius
Enguany els cartells del Rihihiu formen part d'una creació col·lectiva fruit d'un taller infantil dirigit per la il·lustradora Maria Romero. Els resultats produïts en el taller han estat la matèria primera per la creació final obra de la dissenyadora gràfica Carme Pons que ha completat el procés a través de la confecció dels cartells definitius del festival. Dissabte al matí es presentarà aquest treball pels seus protagonistes, i els assistents podran veure el material en una original exposició. A continuació, tindrà lloc una mostra de Rihihius oberta, on totes les persones que ho vulguin podran fer el crit amb el guiatge de les més expertes.

4. 'El botó de fantasia, dones i treball' (diàleg)
L'any 1964, la Toar obre les seues primeres instal·lacions i les dones del poble després d'acabar el seus estudis primaris comencen a incorporar-se al món del treball. Si abans només s'havien format com a modistes al taller de Josefina Arasa, ara entren al món de la fàbrica, i veuen com han d'alternar el treball amb la criança i la gestió de la casa. En aquesta taula rodona reflexionarem sobre els espais reproductius i productius al camp i a la fàbrica; l'autonomia econòmica de la dona i la consciència de classe treballadora i els drets laborals amb la historiadora feminista Isabel Segura i algunes de les dones que hi van treballar com Nati Giné, Inma Cabanes i Glòria Cid. Modera: Tere Giné.

 

  • imatge de control 1per1

Cinta presentarà 'Contes de Maär' | Foto: Cedida
5. ‘Contes de Maär’ de Cinta (concert)
Cinta és una artista inclassificable de la Garrotxa que us sorprendrà amb les seves cançons de bressol a les criatures marines i elegies a un món que s'esvaeix. Explica històries sobre un futur molt antic que aterren al Rihihiu com les faules inexplicables que troben en un entorn com l'antiga estació de tren local. En aquest treball barreja les experiències quotidianes amb aquelles històries fantàstiques dels contes que li explicaven quan era petita. Una artista de cap a peus que es dissenya la seva pròpia roba i els visuals i a part és multiinstrumentista i cantant. L’espectacle anirà acompanyat d’unes bases musicals que aporten una atmosfera onírica a l'espectacle.

6. ‘Al risc, al risc’ (activació artística comunitària)
Després de la creació d'un dispositiu escènic de memòria viva en la passada edició protagonitzat per veïns i veïnes no professionals de Santa Bàrbara, a partir de fotografies i imatges de l'arxiu familiar, enguany propulsem el grup envers una indagació textural -plàstica i sensorial- més arriscada per tractar una faceta aparentment intangible i perplexa de l'ésser humà: la relació plaent i sensual amb el cos. El plaer de tornar al cos com a origen de la vida i recuperar el gaudi, la joia i la poesia que emana dels cossos en acció. Tornar al cos no sols com a individus, sinó com a col·lectiu, en la cerca d'una trobada personal i alhora compartida. Per explicar aquest goig de viure, utilitzen diferents accions performatives i coreogràfiques, alguns textos de creació pròpia i també una selecció d'escriptures femenines com Mari Chordà, Maria Mercè Marçal, Walt Whitman, Clementina Arderiu o Katherine Mansfield que duen aquest estremiment al moll de l'os.

7. 'La pubilla desorientada’ Jèssica Pulla (deriva drag)
Entre les oliveres apareix una persona desorientada vestida de pubilla planera, diu que ve del segle XXII i que s'ha perdut. Acaba d'aterrar. No sap què és el Rihihiu, però acaba de veure la creació comunitària. Ha vingut a portar-nos notícies del futur i del passat. L'ascens i el declivi de la pubilla catalana. Què és el Rihihiu? El pubillisme necessita una deconstrucció. Jèssica Pulla condueix una deriva drag pels carrers del poble fins l’antiga Estació de tren on està decidida a embarcar-se en un ferrocarril inexistent cap a una altra dimensió.

8. ‘Poesia, tren i mala herba’ amb Mireia Ibáñez i Miriam Cano (recital)
A l'estació del tren reina la foscor. La via ha desaparegut, però hi queda l'edifici en ruïnes i el que era l'antic espai domèstic de la família del cap d'estació. En aquest entorn abans habitat ara hi ha crescut una mala herba negra, una heura que ha guanyat l'espai a les persones, s'ha fet salvatge i, rebel, hi ha imposat un altre cop la vida. Dues poetes revisiten aquest espai per donar-li també una nova vida a través de la paraula poètica, invocant els misteris de paratges inhòspits, visions atàviques i vivències de resiliència i reivindicació.

  • imatge de control 1per1

 

Arantza Labuena | Foto: Tristán Pérez-Martín
9. ‘Les dones i els sacs’ d’Arantza Labuena (activació artística comunitària)
Mostra performativa a la plaça resultat del procés comunitari amb un grup de dones del territori ebrenc que juntes treballen durant 6 mesos per a descobrir les càrregues que portem com a dones. Dirigit i creat per Arantza Labuena, és un projecte d'escriptura creativa i moviment corporal dirigit a dones i altres identitats no normatives. A partir d'un procés d'escriptura orgànica i creativa, hem experimentat una deriva grupal amb el propi cos. Les dones del sac ha estat l'oportunitat de revisar i reescriure el relat que ens han explicat sempre sobre nosaltres mateixes.

10. ‘Mont cau’ d’Arnau Obiols (concert)
Arnau Obiols ha tocat en projectes de diferents àmbits musicals, sobretot dins del jazz contemporani i la improvisació, i des de fa uns anys s'especialitza en la revisió des d'un punt de vista contemporani de la tradició musical del territori catalanoparlant i, sobretot, pirinenc. Dos mons, el de la música d'arrel i el de l'experimentació musical, que s'uneixen en una mateixa música. Enguany presenta el seu nou treball discogràfic, Montcau, un pas més en una obra en constant recerca i evolució.

Rihihiu - Santa Bàrbara 2024
Del 18 al 20 d'octubre
Santa Bàrbara

Més informació: 

Web Rihihiu
Instagram Rihihiu

A

També et pot interessar