Jump to navigation
- La Pocavergonya serà el punt d’inflexió per situar al mapa la Ribera d’Ebre vinícola?Sí, aquesta és la intenció del projecte. En només una setmana, des de la presentació del vi, ja hem despertat força interès i hem donat a conèixer que aquí a la comarca també estem fent vi i que agrada a la gent quan el prova.
- Com sorgeix la idea de fer aquesta aposta comuna a través dels quatre cellers?Va arribar a través del Consell Comarcal, en el marc del programa Ribera d’Ebre VIVA-Treball a les 7 comarques, que actua pel desenvolupament socioeconòmic del territori, quan fa un any i mig ens va plantejar a tots els cellers de la Ribera d’Ebre la possibilitat de fer un vi en comú. Es va decidir fer vi blanc perquè és el que es ven majoritàriament a doll. A alguns cellers no els va interessar i altres no feien vi blanc, per això vam quedar al projecte els quatre cellers que hem elaborat La Pocavergonya. La veritat és que aquí a la zona tenim dues realitats: la de la DO Montsant i la de la DO Tarragona. Mentre la primera està formada per cellers petits que tots embotellen i exporten, els cellers de la segona venem el raïm, el most o acabem venent el vi a preus ruïnosos. Hi havia d’haver un canvi.
- Heu treballat sota la direcció de la sommelier Sònia Farran, Nas d’Or Catalunya 2008. Quines van ser les directrius a seguir per elaborar La Pocavergonya?Primer, i abans de la campanya, vam fer un tast dels vins que teníem als nostres cellers per veure quina era la base per treballar. La que tenim aquí és el Macabeu; la Garnatxa, que dóna cos i estructura; i el Moscatell, que dóna el toc més aromàtic, més divertit, més atractiu. Amb la Sònia Farran vam analitzar les produccions i la manera de regular-ho tot per tenir el millor producte final.
- Com ha estat el procés d’elaboració d’aquest vi que presenteu?Cada celler va fer el seu vi i quan tots el vam tenir acabat, cap al mes d’octubre, vam fer un tast a cegues. Ningú sabia de qui era cada vi que estàvem tastant. D’aquest tast vam seleccionar el Macabeu, la Garnatxa i el Moscatell que vam trobar més encertats, i llavors vam fer el cupatge. Hi ha hagut molta feina perquè hem anat fent proves fins obtenir el resultat que ens ha semblat més adequat.
- Què buscàveu que hi hagués en aquest cupatge?Buscàvem que la base fos el Macabeu, és la varietat que tenim nosaltres aquí i la que, en part, ens identifica. Però també buscàvem un vi fàcil de beure, fresc i jove.
- I per què La Pocavergonya? Considereu la iniciativa un atreviment?Sí, però també perquè creiem que és molt important el nom i la imatge. Moltes vegades, la primera ampolla la proves o la compres per això, precisament. La imatge i el nom han d’anar lligats amb el producte que hi ha dins l’ampolla. La Pocavergonya és un vi atrevit i que es mostra tal com és, no necessita res més.
- Quin és el vostre públic objectiu?Està enfocat als joves i, més concretament, a un públic femení jove. Tot i això, crec que agradarà a tothom, també a la gent gran. Però el públic objectiu de La Pocavergonya és la gent jove que, a la llarga, és la que ha d’anar consumint vi perquè no decaigui i només sigui cosa dels de més edat. Potser des del món del vi no ho posem fàcil als joves, però crec que la tendència està canviant i nosaltres hi volem col·laborar.
- La Ribera d’Ebre creix en producció i productors de vi, però ho fa a l’ombra de tres potents DO veïnes –la Terra Alta, el Montsant i el Priorat– i en una DO molt genèrica, la DO Tarragona. Ho considereu un handicap perquè se situï a l’alçada que es mereixen els vins que s’hi elaboren?És que estem al mig! Fa molts anys que fem vi però, pel que sigui, els nostres vins s’havien quedat pel món del doll i, clar, amb això no podem viure. Els preus que es paguen amb les tines no donen per tirar endavant un negoci. L’avantatge que tenim ara és que les persones que estem al capdavant d’uns quants cellers som joves i tenim ganes d’embotellar i de sortir a vendre. Aquest projecte ens ha d’obrir les portes perquè les nostres empreses puguin treure més producte final, que és el que acaba tenint més valor. Cal que la gent ens conegui i ens situï al mapa. Quan pensem en el vi de les Terres de l’Ebre, ens ve al cap el de la Terra Alta, però la Ribera d’Ebre també som Terres de l’Ebre i també fem vi. Volem que la gent també se’l senti seu. La Pocavergonya ha de fer que la gent ens conegui i demani vi de la Ribera d’Ebre.
- Hi ha la possibilitat que properament aparegui El Pocavergonya o que el projecte s’ampliï amb més oferta?No descartem que la família creixi. No sabrem si serà un pocavergonya o què serà. Però n’hem estat parlant i potser més endavant sortirà un altre personatge amb un altre tipus de vi. De moment, la intenció és fer créixer La Pocavergonya.
La Pocavergonyawww.facebook.com/lapocavergonya