Felip Pedrell

Foto: 

Cedida
Els actors i cantants ultimant els detalls de 'La Matinada'

La Matinada, l'obra de Pedrell recuperada durant la pandèmia, a escena

Tortosa veurà reestrenar una obra de Felip Pedrell que només s'havia interpretat el 1905
Anna Zaera
,
27/10/2021
Música
Aquesta és una història de recuperació de la memòria històrica a través d'una generació jove d'artistes tortosins que es posen d'acord per portar a escena una peça oblidada de Felip Pedrell que s'anomena 'La Matinada' i que va ser creada a principis del segle XX. L'impulsor de l'obra, Lluís Graner, va ser entrevistat en aquella època pel diari 'Veu de Catalunya' i va manifestar que l'obra era una visió plàstica de la matinada, de la llum i les flors d'aquest moment del dia. Ara, els dies 19 i 20 de novembre, un grup de professionals de territori entre els quals hi ha Mireia Andreu, David Matheu, Jaume Martínez, Ricardo Forner, Cecília Aymí i l'Orquestra de Cambra de Tortosa faran reviure precisament a l'Auditori Felip Pedrell de Tortosa aquesta partitura de Pedrell que David Matheu va recuperar i editar durant els dies del confinament. 
Aquesta obra s'ha tocat només una vegada segons el que hem trobat a l'hemeroteca i va ser al 1905

'La Matinada' és una obra escènica de base simfònico-coral que Pedrell va escriure el 1905 conjuntament amb Adrià Gual, Lluís Graner i Oleguer Junyent, en allò que serien les bases del futur Institut del Teatre de Barcelona. Matheu es va activar durant el confinament per recuperar aquesta peça de la qual n'hi havia parlat una amiga. "La gènesi de la història es troba quan Cristina Favà em va comentar fa anys si coneixia aquesta obra de Pedrell. Jo no la coneixia i al cap d'un temps vaig estar buscant-la per saber si la partitura estava a internet o custodiada, però no la vaig trobar. Temps després vaig comentar-ho amb Mireia Andreu i a través d'un contacte seu amb l'Institut del Teatre vam acabar trobant-la en l'arxiu del mateix Institut. Llavors la vam escanejar i durant el confinament vaig aprofitar per treure les partitures de tots els instruments. La idea és portar-la a l'escenari amb actors que son també cantants, juntament amb l'orquestra i una escenografia" diu David Matheu.

De fet, Mireia Andreu ha estat l'encarregada de dirigir la peça. "La Matinada representa un canvi radical en la meva obra, he estat anys parlant del sofriment i de la mort, durant la creació, només volia parlar de vida, d'un nou horitzó esperançador. L'obra per a mi significa el naixement d'una nova humanitat, és la mare de la humanitat" assegura Andreu que considera que és una peça lluminosa que ens porta cap a un nou naixement. "La matinada, és un ritual de vida. El treball amb els solistes parteix del nou naixement. La Matinada és una peça íntima, petita i dolça com el principi de la vida. Els guies d'aquest ritual són els vuit solistes. Ells són els acompanyats durant el procés" assegura.

  • imatge de control 1per1

 

Mireia Andreu i Jaume Martínez en els assajos
Un dels aspectes més atractius d'aquest esdeveniment cultural és que serà la segona vegada que s'interpreti aquesta peça de Pedrell, i la primera a Tortosa. "Aquesta obra s'ha tocat només una vegada segons el que hem trobat a l'hemeroteca i va ser al 1905" assegura Matheu. "L'obra havia caigut en un oblit total, com totes les obres de Pedrell, que son obres que han estat deixades de banda" diu Matheu, que s'està encarregant de recuperar altres partitures de compositors ebrencs o relacionats amb l'Ebre de fa anys. "Hi ha un enfilall d'obres i autors relacionats que es van exhumant a poc a poc o molt a poc a poc per a ser més realista" diu el músic.

'La Matinada' va ser creada per Felip Pedrell, Adrià Gual, Lluís Graner i Oleguer Junyent amb la voluntat de crear nous llenguatges artístics. L’any 1905 és estrenada a Barcelona amb magnífiques crítiques de la premsa de l’època, fent una menció especial a la composició musical de Felip Pedrell. La Matinada es va crear dins el grup artístic Teatre Íntim, emmarcat en el modernisme barceloní de principis de segle XX. Aquest es va caracteritzar per la voluntat de crear nous llenguatges d’expressió artística a partir d’una visió transversal de les arts,música, teatre i arts plàstiques. Adrià Gual ho va definir com: l’art per l’art, prenent la idea wagneriana de l’art total.

Més informació: 

A

També et pot interessar