Orquestra de Cambra de Tortosa - OCTO

Foto: 

Cedida
Orquestra de Cambra de Tortosa - OCTO

David Matheu: "Volem posar un accent molt especial en la música del territori"

L’Orquestra de Cambra de Tortosa ofereix el 15 de desembre el tradicional Concert de Nadal a l’església de Remolins
Judit Monclús
,
11/12/2023
Música
El 15 de desembre, l’església de Remolins de Tortosa acollirà el Concert de Nadal del Campus Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili. Una vetllada molt especial en què l’Orquestra de Cambra de Tortosa (OCTO) desplegarà un repertori únic per a l’ocasió i en el qual el públic trobarà referències internacionals i ebrenques. El tenor Jorge Juan Morata també participarà del concert, que s’oferirà de forma gratuïta. Parlem amb David Matheu (Tortosa, 1976), violinista, compositor i coordinador de l’OCTO.
Posem el nostre gra de sorra perquè els músics del territori puguin unir forces.

- Arriben les festes de Nadal i també arriba, un any més, el Concert de Nadal del Campus Terres de l'Ebre de la Universitat Rovira i Virgili, a càrrec de l’Orquestra de Cambra de Tortosa (OCTO). Com es prepara una cita com aquesta?
Aquest concert és el resultat d’una col·laboració entre tota una sèrie de professionals, que són els professors de l’OCTO, fundada el 2010. Portem més d’una dècada d’activitat continuada. Aquest concert, a més, està patrocinat pel Campus Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili (URV), amb qui, des de fa anys, hem fet més d’una desena de produccions. És un honor que una institució d’aquest prestigi aposti per donar suport a l’única orquestra professional del sud de Catalunya.

- Quin repertori heu preparat?
Un dels nostres trets definitoris és el de donar pes a compositors locals. En aquesta ocasió, tocarem una peça de Felip Pedrell titulada Jesús als pecadors. Pel que hem pogut consultar, no tenim constància que aquesta peça s’hagi tocat abans a les Terres de l’Ebre. És una obra per a tenor i orquestra basada en un poema de Jacint Verdaguer. En aquest concert, també donarem l’oportunitat al compositor Rossend Aymí, que molta gent el coneix perquè és professor, compositor, director de corals i fundador del Conservatori de Tortosa. D’Aymí tocarem una romanza sobre un tema de Mozart. També comptarem amb la participació del tenor valencià Jorge Juan Morata. El concert serà dirigit per Ricardo Forner, director titular l’OCTO.

  • imatge de control 1per1

- El 2010, l’OCTO es va presentar com una formació de músics professionals per dinamitzar el panorama cultural de Tortosa i del territori en l’àmbit de la música simfònica i de cambra, tant clàssica com contemporània. Com ha estat aquest recorregut?
Hem tingut èpoques amb més activitat i d’altres, amb menys. De totes maneres, l’Orquestra de Cambra de Tortosa ha tingut un paper fonamental en la música del territori, ja que hem recuperat obres de Felip Pedrell, de Joan Monclús, de Valero Moreno, que era mestre de la capella de la Catedral de Tortosa, etc. També hem tocat obres de Rossend Aymí, de Josep Ollé, etc. A banda, d’aquesta recuperació de patrimoni musical ebrenc, també hem interpretat altres obres clàssiques, que també es podran escoltar al concert del 15 de desembre, com ara Strauss, Vivaldi, Händel, etc. Volem combinar el repertori internacional, però també posar un accent molt especial en la música del territori.

- Una altra qüestió que es volia resoldre amb el naixement de la vostra formació era el fet que, a les Terres de l’Ebre, hi havia molts músics que, en acabar els estudis, no podien tocar en una formació del territori. Quin efecte de crida ha tingut l’OCTO des que es va posar en marxa?
Com totes les orquestres, té una capacitat aglutinadora. Una orquestra és una reunió de molts músics que, potser, d’una altra manera, no tindrien una altra via més fàcil de conèixer-se, de trobar-se en un punt geogràfic i espiritual. L’OCTO és un lloc de trobada. Desgraciadament, per manca de pressupost i d’inversió en cultura, tenim corda i pocs instruments més. Ens agradaria que la nostra formació fos una orquestra simfònica amb un centenar de membres, però no és possible. De totes maneres, volem posar el nostre gra de sorra perquè els músics del territori puguin unir forces i donar visibilitat a aquest col·lectiu.

- L’Orquestra de Cambra de Tortosa és una prova evident que el territori té un bon planter de talent musical...
Molt més del que la gent es pot arribar a imaginar. Però, com passa moltes vegades, no donar visibilitat a aquests artistes musicals, com també d’altres clàssics, ballarines o artistes provinents d’altres sectors, fa pensar que no hi són i no és així. El que passa és que si no se’ls dona l’oportunitat de pujar a l’escenari, sembla que no existeixin. A les Terres de l’Ebre hi ha molts bons artistes en tots els àmbits.

- L’OCTO també s’ha convertit en un referent o en un objectiu a assolir per als músics joves professionals del territori?
És un plaer que sigui així. En aquesta producció del 15 de desembre, en què participarem una quinzena de persones, n’hem rebut tres de noves que no havien participat abans amb nosaltres. És saba nova i una alegria poder ampliar la gran família de la música a les Terres de l’Ebre.

- Si parlem d’una formació de cambra, solem pensar sempre en música clàssica. Com és el treball de combinar-la amb la contemporània?
Una orquestra de cambra és una formació de mides reduïdes. És a dir, no parlem d’una simfònica o una filharmònica. Som entre deu i vint membres, aproximadament. Algunes vegades hem tocat peces de compositors locals i sempre són benvingudes les creacions del territori que serveixen per donar a conèixer compositors d’aquí. Per al públic també és especial, perquè és música que rarament podria escoltar fora del nostre context. Intentem ser uns abanderats del territori, no només pels intèrprets, sinó també per la música dels compositors que toquem. De fet, en els últims anys, en totes les nostres produccions hem inclòs compositors de les Terres de l’Ebre. Si algú ve a un concert nostre, pot tenir la seguretat que escoltarà alguna obra d’algun compositor ebrenc de tots els temps.

- És una bona manera de reivindicar-los...
La veritat és que, en la música, ens agrada el que escoltem i escoltem allò que ens agrada. Si escoltem alguna cosa més d’una vegada, encara que no t’apassioni, la coneixes i te’n pots crear una opinió. En moltes ocasions, si preguntes a la gent si coneix a Pedrell, et diran que sí, que en coneixen el nom, però tots seran incapaços de xiuxiuejar-ne una melodia. Si no te’l posen al menú del dia, no el coneixes i no el pots apreciar mai. Això és una qüestió d’anar cultivant l’oïda del públic i dels mateixos músics.

- I més enllà del Concert de Nadal, quin és el repte pel qual es prepara l’OCTO per a l’any nou i també pels que arribaran després?
Aquesta mateixa producció de Nadal la repetirem a la Granja d’Escarp i tenim altres projectes en ment, com ara la col·laboració amb el Festival de Música de Tortosa Proto-fest, que es fa durant l’estiu. Per a Setmana Santa, segurament, prepararem alguna producció més dedicada a la música sacra. Estem sempre oberts a qualsevol petició que ens arribi que vulgui donar un cop de mà a la música ebrenca i que vulgui contribuir a fer possible les produccions de l’OCTO.

A

També et pot interessar