Foto:

Cedida
Dos marxaires fent la ruta

De Roses a Albanyà: la ruta dels 4 refugis de la Tramuntana

Per celebrar el seu mig segle de vida el Centre Excursionista Empordanès proposa un recorregut pels 4 refugis que gestiona
Surtdecasa Empordà
09/03/2020
Amb motiu dels 50 anys del Centre Excursionista Empordanès, el col·lectiu proposa fer una ruta oberta a tothom i d’allò més recomanable. És la ruta dels 4 refugis de la Tramuntana i fa parada als quatre refugis del centre empordanès: una travessa per gaudir del paisatge, la cultura i la història del territori. De Roses a Albanyà, 121,02 km, desnivell de pujada 5379m i 5204 m de baixada. Una ruta exigent però adaptable de 2 a 4 o fins a 6 dies. Una proposta per a persones habituades a les caminades, però que es pot anar fent a trams i que, de ven segur, resultarà molt agraïda i una experiència inoblidable.

1. De Roses al refugi de Coll de Banyuls
La sortida serà del jaciment arqueològic de la Ciutadella Roses cap, per la Ronda Miquel Oliva Prat i cap a la serra de Verdera. El romànic de Sant Pere de Roda i Sant Quirze de Colera acompanyarà fins al refugi de Coll de Banyuls. Es passarà pel Mas Puigmirat, la riera de la Trencada, el coll de Sant Genís, el puig de Queralbs, el puig de Sant Salvador Savardera, el Castell de Sant Salvador Savardera o el Mas Ventós. Cal tenir present que es trobaran alguns dòlmens, com el del Bosc de la Margalla, els de Vinyes Mortes, o el de Dofines. Es puja fins a les Omaneres i se segueix la carena de la Baga d’en Ferran, coll de la Serra, coll de la Rossa i fins al Puig del Roure. La ruta també baixa pel coll del Trauc, pel Monestir de Sant Quirze de Colera, pels Esquerders, Roques Blanques, al coll de Pallerols, la Font Jordana, el coll del Torn, i el Puig de la Calma. És a través del coll del Llop on s’agafa una pista que porta fins al refugi: es poden consultar els detalls a través d’aquesta ruta wikiloc.

2. Del Coll de Banyuls al refugi de Forn de Calç
Es pot gaudir d’unes magnífiques vistes de la carena de l’Albera amb les seves fagedes. Del sostre mateix del refugi surt un camí que, pel vessant francès, va pujant fins al Puig d’Estela, fins al coll de les Eres. La ruta circula per una zona d’alzinars, pel Castell Serradillo, el Pic de Salifort, el Roc de Santa Eulàlia, la font de la Massana, el Pic dels Quatre Termes, el Pic dels Pradets, el coll de L’Estaca, el coll de la Dona Morta, el Mas de Mirapols i fins arribar al refugi de Forn de Calç. Es poden consultar els detalls a través d’aquesta ruta wikiloc.

3. Del refugi de Forn de Calç al refugi de les Salines
Aquest tram gaudeix d’una gran bellesa de l’Albera més fronterera. Se surt del refugi per una pista que és el GR-10, fins al coll de l’Auleda, el veïnat de Requesens i el coll Forcat. En aquest punt es pot observar un avió que es va estavellar el 1986 en les tasques d’extinció d’un foc forestal. La ruta transcórrer pel Mas del Calze, la Font del Vesc, l’Ermita de Sant Pere del Pla de l’Arca i el Salt del Fitó. La ruta creua l’AP7 per un túnel i passa a tocar de la Torre dels Burots i els trofeus de Pompeu, on s’uneixen la via Domitia i la Via Augusta. A través del coll del Priorat, es passa pel Mas Nou, la Font de la Figuera i per l'urbanització de les Illles. Es creua el poble seguint l’anomenat camí de  l’exili; el Coll de Lli, el Coll de les Cordes i  fins al refugi de les Salines. Es poden consultar els detalls a través d’aquesta ruta wikiloc.

4. Del refugi de les Salines al refugi del Bassegoda
Sens dubte, un dels trams més meravellós de la ruta, creuant fagedes i gaudint d’una vista preciosa. Es va direcció a la cova de les Salines, fins a la collada dels Pous, pel Pic Moixer, seguint la carena a la vora del Roc Comptador i del Roc de Fraussa i el Roc de la Campana, el Coll de la Dona Morta (amb un menhir del mateix nom). Se segueix pel Coll Perilló; Coll del Faig, Coll Pregon, Puig Boixer i Corral de la Falguerona, Coll de la Nentilla i Costoja. Seguint el pla Castanyer, es passa per l’Hostal de la Muga (en ruïnes) i es creua la Muga. Es passa per l’església de Sant Corneli, pel Coll del Prior i la Creu d’en Miquelet, pel prat de Creu de Principi. Finalment s’arriba al coll del Bassegoda que condueix al refugi de Can Galán amb unes vistes precioses. Es poden consultar els detalls a través d’aquesta ruta wikiloc.

5. Del refugi del Bassegoda a Albanyà
Aquesta etapa es pot fer amb prop de dues hores i mitja, agafant la pista que es trobarà direcció Can Nou. Es poden consultar els detalls a través d’aquest enllaç wikiloc.