Jump to navigation
Inaugurada l’any 1886 pel farmacèutic Pablo Gelart, la plaça de braus de Figueres va aguantar activa fins al 2000, quan va deixar de celebrar corregudes i va començar a quedar en estat d’abandonament. A banda de les figures taurines reconegudes que van anar passant per la plaça, una de les cites més recordades i comentades va ser la “correguda daliniana” que es va brindar a Dalí el 1961.
La plaça estava engalanada amb motius creats pel pintor, que va arribar fins al lloc acompanyat de Gala i damunt d’un cotxe descapotable. Va ser una jornada festiva, amb actuacions de Curro Girón, Fermin Murillo i Paco Camino. A la correguda, però, no només hi havia elements relacionats amb el món taurí, sinó que també hi van participar elements de la cultura popular com la mulassa i els cavallets de Sant Feliu de Pallarols o la Colla Vella dels Xiquets de Valls, que van alçar un castell per cloure l’acte.
Abans d’acabar però, motiu pel qual es recorda aquest acte com a “surrealista” i “misteriós”, es va situar un bou de grans dimensions fet de guix blanc enmig de la plaça. Aquesta figura estava feta pels artistes belgues Niki de Saint-Phalle i Jean Tighely, coneguts per disparar a sacs de colors i inventar robots que s’autodestruïen respectivament.
Efectivament la festa no podia acabar d’altra manera que amb una explosió de la fera, que va quedar desintegrada entre espetecs i va començar a llençar foc per les banyes. De l’interior de l’animal van sortir coets i bengales, fins que, finalment, un colom va sortir volant. Dalí, per la seva banda, no es va quedar expectant, sinó que va acompanyar l’acte surrealista amb un gest molt dalinià: es va tapar el cap amb un gran pa.
L’esdeveniment pretenia homenatjar al veí més il·lustre de la ciutat figuerenca, Salvador Dalí. L’acte es va celebrar quan feia tres anys que el pintor s’havia casat en una cerimònia religiosa amb Gala i, 14 anys més tard de tornar-se a instal·lar, durant els estius, a la seva casa de Portlligat a Cadaqués.