Jump to navigation
1. 'Realitats sintètiques: Una exposició fotogràfica de la intel·ligència artificial i la manipulació digital'. Exposició col·lectiva al Centre d'Art MaristanyAquesta exposició, que celebra l’ús de la intel·ligència artificial i les eines de manipulació digital en la fotografia, congrega els esforços d'Ana Belén Jarrín, Cristobal Ascencio, Inzajeano Latif, Loli Laboureau, Quim Español, Roope Rainisto, RotorEstudio i Taller Estampa. Les noves tecnologies proporcionen als fotògrafs un control sense precedents sobre la creació i manipulació d'imatges, desdibuixant els límits entre el real i l'imaginari. Els artistes participants han pres enfocaments diversos, utilitzant la IA per generar imatges completament noves o utilitzar eines de manipulació digital per manipular la realitat. Si bé alguns argumenten que aquestes eines soscaven l'autenticitat de la fotografia, d'altres les veuen com una manera d'ampliar les possibilitats creatives del mitjà.
2. 'Private Scenes' de Pablo A. Rodríguez al Centre d'Art MaristanyLes fotografies que recull aquesta sèrie provenen dels últims quatre anys. En elles, Pablo Rodríguez, fotògraf barceloní, documenta el seu entorn més pròxim i persegueix conscientment la creació d'espais íntims, on la cerca de l’experiència personal motiva l'acte de disparar i viceversa.
3. 'Demà tothom preferirà l'ombra' de Blanca Viñas al Museu del Monestir de Sant CugatBlanca Viñas explora espais ambigus, fràgils i irreconeixibles a través de la fotografia analògica. El caràcter lúdic, atzarós i experimental de la presa fotogràfica forma part del seu procés creatiu. La seva obra especula sobre la relació espai-temps, posa sota sospita les lleis de la gravetat i recupera la importància de l’inconscient.
Una de les fotografies de la sèrie 'Paisatges Postnuclears' | Foto: Aleydis Rispa4. 'Paisatges Postnuclears' d'Aleydis Rispa a la Casa de Cultura a Sant CugatAleydis Rispa, guanyadora del Premi de Fotografia de la Biennal de Barcelona, crea 'Paisatges postnuclears' (2011-2013), una sèrie de quimigrames que il·lustren un món sense plantes ni animals, on la llum del sol està vetllada per núvols de cendra, l’aigua és pútrida i la vida impossible. Paisatges apocalíptics inspirats en la catàstrofe nuclear de Fukushima que va provocar la més gran contaminació radioactiva marina de la història.
5. 'Exercicis per imaginar un volcà' de Lara Amat al Casa Museu Cal GerrerAquesta és una exposició en col·laboració amb l'Espai Fotogràfic Can Basté. Exercicis per imaginar un volcà és un projecte que intenta documentar l’existència d’un volcà de la zona de la Garrotxa, que va entrar en erupció fa aproximadament 28.000 anys. A partir de les restes i els rastres que en queden, el projecte busca fer aparèixer novament el volcà que ha quedat amagat dins la muntanya. L'artista barcelonina s'apropa, amb aquests projectes, a la fotografia, l'escultura i el gravat.
6. 'How To Build A Fence' d'Andrés Solla a la Casa Museu Cal GerrerAndrés Solla treballa temes relacionats amb moviments migratoris, davantera, identitat i memòria. 'How To Build a Fence' ha estat guanyador del 16è Fòrum Fotogràfic Can Basté i exposat en el festival OFF Bratislava. És un projecte fet mitjançant captures de Google Street View que descriuen aspectes subtils de la vida als voltants del campament de refugiats conegut com "La Jungla" de Calais. Accions que normalment no surten a les notícies i descriuen la cara menys enlluernadora d'una realitat comptada gairebé sempre des del mateix punt de vista.
Una de les fotografies de la sèrie 'Already But Not Yet' | Foto: Jordi Barreras 7. 'Already But Not Yet' de Jordi Barreras a L'Ateneu SantcugatencLes fotografies d’'Already But Not Yet' realitzades al centre financer de Londres són la metàfora d’una societat on impera l’aïllament social i l’individualisme per sobre del sentiment de comunitat. L'obra documental de Jordi Barreras reivindica el valor social i polític de la fotografia, entenent-la com una eina d'investigació visual que li permet cercar la intersecció entre les arts, ciències socials i la fotografia documental i conceptual.
8. 'Te amo. Yo tampoco.' de Lucía Morón a la Sala d'exposicions de l'EMD ValldoreixLucía Morón és una artista visual nascuda a Buenos Aires, que vincula la fotografia amb el collage, dibuix, escriptura i arxiu familiar. 'Te amo. Yo tampoco.', projecte guanyador de la convocatòria Lumínic 2023, indaga sobre aquells mandats socials, culturals i familiars, que moltes dones arrosseguem al voltant de l'amor i del matrimoni. És un diàleg entre herències adherides a una imatge del passat i un present que intenta rebel·lar-se. Un intent per trencar, o si més no qüestionar, el paradigma de l'amor romàntic.
Web Lumínic Festival Instagram Lumínic Festival