Jump to navigation
“La temàtica del Lumínic d’enguany és l’inconscient fotogràfic. La proposta parteix de la idea que tot ésser humà que neix té el coneixement de l’univers, però el contacte amb el món de les aparences de les nostres societats ens fa oblidar el més essencial de la nostra existència i com, a través de la pràctica artística i, en concret la fotogràfica, podem recordar aquest coneixement perdut”, expliquen els seus directors, Amanda Bernal, Bernat Millet i Marc Vidal. "Ens oblidem del que portem a dins, degut a la societat de les aparences, per totes les distraccions que ens envolten. El que volem amb els projectes seleccionats és que ens tornem a preguntar qui som i d'on venim, més enllà del món material i terrenal" afegeix Bernat Millet.
Connexió entre fotografia i literaturaAmb 'We can’t imagine the lenght of time it took to make the universe', la italiana Diambra Mariani explora la connexió entre la fotografia i la literatura, posant imatges al poema '8 Moons', de la poeta estatunidenca Sharon Olds. Aquesta successió de paisatges, detalls, autoretrats, collages i tríptics es podrà veure a la Casa de la Cultura, el mateix espai que acollirà la mostra 'Ariadna', de Laura F. Izuzquiza, un recorregut visual que oneja entre la superfície i la profunditat de la consciència. "Jugant amb l'espai i produïnt una exposició que embolcalla l'espectador" diu Millet.
Una fotografia de l'exposició 'Sublima' de Juan de la Quintana | Foto: CedidaEls retorns a casaD'altra banda, 'Cypsela' és el títol de l’exposició de Salvi Danés al Museu del Monestir de Sant Cugat, un projecte autobiogràfic entre el diari íntim i la faula topogràfica que pren el seu nom d’una ciutat mitològica ubicada a l'Empordà, davant de les Illes Medes. Amb l’obra 'Riturné', exposada a Abacus, Mauro Curti, torna a la regió del Piemont per establir una nova connexió amb la seva terra natal, en un intent de preservar la connexió viva amb el passat. 'Sublima', de Juan de la Quintana, al Concessionari Movento Sarsa Škoda, esdevé un autoretrat fotogràfic, íntim i introspectiu, que explora facetes profundament inconscients, suprimides i adormides. L’argentina Laura Voskian explora el buit a través de la fotografia amb 'Un poco de polvo al sol, un poco de barro cuando llueve', exposada al Mercantic, i Enrique Pezo Gómez, a la Sala d’exposicions de l’EMD Valldoreix, posa el focus amb 'Fin del río' en comunitats originàries de l'Amazònia per interpel·lar la memòria col·lectiva occidental i trencar amb el colonialisme de la mirada.
Lumínic, l’Arxiu Nacional i el Museu del Joguet de Catalunya s'endinsen en el tarannà més íntim del fotògraf Gabriel Casas i Galobardes (1892-1973), un dels fotògrafs catalans més importants dels anys trenta, amb la mostra 'Fotos amb joguets'. Comissariada pel crític Julià Guillamon, està construïda en bona part amb fotografies familiars inèdites dels anys de la República, d’infants i grans amb nines i ninots, disfresses i cotxes de pedals, com a protagonistes, i delaten una fascinació pels joguets, les botigues, els Reis d’Orient i els seus patges. La mostra també inclou un apartat sobre la mascota de la Revolució, ‘El més petit de tots’ (1937), obra de l’escultor Miquel Paredes editada pel Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya. Es podrà veure a l’Arxiu Nacional de Catalunya, seu de Lumínic des dels seus inicis, del 7 de juny al 26 de juliol.
El primer cap de setmana, el 31 de maig, 1 i 2 de juny se celebrarà la segona edició del Mercat Fotogràfic d'Obra Artística al Celler Modernista de Sant Cugat, en el qual també es podrà gaudir de tallers i activitats gratuïtes per a adults i famílies. "Volem incentivar la compra de fotografies" conclou Millet.
Web Lumínic Festival Instagram Lumínic Festival