Jump to navigation
1.'Cloud Hunter' al Pati del Museu de Tortosa (artista convidat)Aquests artistes ens diuen que la percepció del cel està en canvi constant. Observem multitud de formes i colors en ell i és que factors com l’hora, la localització geogràfica i la meteorologia del lloc són punts clau per comprendre què passa sobre els nostres caps. Aquesta intervenció consisteix en un conjunt de dispositius reflectors que modifiquen la seva posició amb el pas de les persones, per tal d’acostar als assistents una nova perspectiva del cel de Tortosa.2. 'Out of neither' al Pati del Palau MontagutLa proposta presentada en aquest espai s’anomena Out of Neither. Es tracta d’una actuació que utilitza cinta senyalitzadora per a convertir el pati del Palau en un espai modificat per efectes òptics i cinètics. Les franges diagonals grogues i negres són els elements bàsics de l’obra: generen la forma, el color i la textura. Són presos com a píxels que es combinen mitjançant un sistema binari senzill que es torna complex des del moment que s’apliquen direccionaments vectorials i diverses fórmules matemàtiques per a crear efectes de moviment o distorsió.3. 'L'estol' al Passatge FranquetL’estornell és un ocell de mida petita, amb plomatge generalment fosc. És característic de l’animal anar en grup de centenars o milers d’exemplars, els quals s’alimenten als camps durant el dia i a la nit cerquen l’escalfor de la gran ciutat per dormir. A l’hivern formen grans estols que es mouen de forma sincronitzada i creen un espectacle que impressiona quan surten sobtadament d’entre els canyissars. En aquesta instal·lació s’ha volgut jugar, precisament, amb l’espectacle que formen els estornells segons la nostra posició i, per tant, segons la perspectiva des de la qual es mira.
Intervenció efímera de l'edició de 20164. 'Crescendo' al Pati del Palau DespuigAprofitant l’avinentesa de trobar-nos a l’Escola i Conservatori de Música de Tortosa, els autors van escollir com a títol de la intervenció el terme musical “crescendo”, que indica l’augment gradual de la intensitat dels sons en la interpretació d’una composició musical. Sabem que una persona o un objecte conegut, quan més petit el veiem és que es troba més lluny de nosaltres. Els autors de Crescendo ens proposen jugar amb aquests conceptes per provocar una nova visió de l’espai. Tal com feien els artistes del Renaixement, han canviat la mida d’alguns elements de la seva obra i han alterat la dimensió de l’espai, per tant, també han modificat la perspectiva. Aquesta actuació es basa en la creació d’una il·lusió òptica centrada en l’escala de pedra que va fins el primer pis. Si us fixeu, sembla que aquesta sigui molt més llarga del que és en realitat. 5. 'Through de looking-glass' al Pati del Monestir de la PuríssimaEs tracta d’una clara referència al llibre de Lewis Carroll, en el qual Alícia es planteja com ha de ser el món a l’altra banda del mirall. En aquesta intervenció, es planteja com seria el Pati del Reial Monestir de la Puríssima a través dels múltiples espills que conformen el prisma irregular que es troba al centre del mateix, jugant d’aquesta manera amb la perspectiva i la forma de veure i entendre aquest pati. Es juga amb els reflexos, amb la multiplicació dels elements del pati i amb l’alteració de la percepció d’un lloc. Aquesta última idea d’alteració de la percepció de l’espai, s’assembla als efectes visuals que apareixen en diverses pel·lícules com 'Origen', 'Doctor Strange' o la trilogia 'Matrix'.6. 'Punts de vista' al Pati del Convent de Sant JoanL’obra proposa una anàlisi global dels possibles significats de la paraula perspectiva. A primer cop d’ull, la intervenció es percep com una representació enganyosa que incomoda i fa que l’espectador busqui més enllà. Per captar l’atenció del visitant, s’ha utilitzat la més clàssica de les interpretacions de la perspectiva, s’ha representat una imatge bidimensional sobre l’espai tridimensional. A través de la circulació perimetral pel claustre, es descobreix un escrit que al·ludeix al concepte de perspectiva com a visió distant i reflexiva de la realitat.7. 'Reflexions al Pati' de Sant Jordi i Sant Domènech (EOI)Una intervenció mínima i subtil, basada en la construcció d’un mirall d’aigua. El pati de l’edifici es reflecteix als nostres peus i ens produeix la il·lusió de continuïtat, d’infinit. Els creadors de l’obra diuen que aviat comprovarem que tot és mentida, un petit corrent d’aire mou la superfície de l’aigua i algunes ones, molt petites, pràcticament imperceptibles, trenquen la màgia del moment. De nou el que és permanent s’imposa, el misteri desapareix i comprovem que els somnis són breus, efímers. Llavors entrem a la cambra fosca i la realitat novament qüestiona allò que tenim al davant, ja que el que està a sota passa a ocupar un lloc a la part superior. On estem? El món capgirat.8. 'Globoverd' als Reials Col·legisLa intervenció que ens proposen s’anomena Globoverd i té com a protagonista un inflable fet a mida que s’expandeix i envaeix l’espai del pati per complet. El globus creix fins a relacionar-se amb l’arquitectura que el conté. L’aire, actuant de forma estructural, exerceix pressió contra el plàstic (polietilè de baixa densitat) que s’enfronta a les formes sòlides que el limiten i, a la vegada, en modelen la forma final. Conquerit per l’inflable verd, el pati es transforma a través de la nova textura, la il·luminació i el color; adquireix una nova identitat. Penique productions convida a l’espectador a accedir lliurement a l’interior dels inflables i al pati intern, per tal d’experimentar diferents sensacions i noves perspectives.