Foto: 

Surtdecasa
Una de les accions de la campanya és un concurs de cuina

Lluitar contra el malbaratament alimentari

La campanya ‘Recooperem’ vol fomentar el consum responsable d’aliments
Núria Casanovas
,
19/11/2014
Menjar i beure
Sovint obrim la nevera després d’una setmana de no parar, i ens cau l’ànima als peus quan veiem que tenim iogurts caducats i la meitat de les verdures s’estan començant a florir. O bé, anem al restaurant i, després de demanar dos plats i postres, ens adonem que… no teniem tanta gana. Què passa amb tots aquests aliments que no consumim? Les xifres són aterradores. Per posar remei a tant de malbaratament alimentari, el Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental ha posat en marxa la campanya ‘Recooperem’, amb tres accions molt concretes que volen contribuir a reduir aquestes xifres.
Amb el menjar que es malgasta cada any a Catalunya es podrien alimentar 500.000 famílies. La campanya 'Recooperem' pretén conscienciar-nos-en

Segons un estudi realitzat per la Universitat Autònoma de Barcelona, a Catalunya es malbaraten cada any unes 137.800 tones de menjar aprofitable, que podrien alimentar 500.000 families durant un any. Tenint en compte que a Catalunya, un 22% de les llars viuen per sota el llindar de la pobresa, és fàcil valorar la importància que té la reducció del malbaratament alimentari. Per tal de reduir aquesta xifra, el Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental a iniciat la campanya ‘Recooperem’, que ataca el malbaratament alimentari en diversos fronts. 

Qui és responsable del malbaratament?
El malbaratament alimentari té diversos origens i, per tant, la responsabilitat és compartida. Segons el mateix estudi de la UAB, el 58% dels residus aprofitables es generen a les llars, i les causes són ben diverses: la mala conservació (t’has deixat el iogurt fora de la nevera!) i la mala gestió de les racions (menja una mica més, que has de créixer!) en són els principals culpables. El comerç en general (incloent mercats, supermercats i petit comerç) generen el 26% d’aquests residus. Per últim, els restaurants i serveis de càtering generen el 16% del malbaratament alimentari, majoritàriament a causa d’aliments que no s’acaben servint. A les xifres donades a l’inici no es contempla el malbaratament originat a les cadenes de distribució dels aliments (transport i triat) ni en els processos de transformació. Feu càlculs. 

Què hi podem fer?
La campanya ‘Recooperem’ obre tres fronts d’actuació, que interpel·len directament a les famílies i als serveis de restauració.  Com es desprèn de les xifres citades anteriorment, el pes principal dels aliments malbaratats es llença a les llars. Per això, l’acció principal de la campanya ‘Recooperem’ és la que implica directament a la ciutadania. Es tracta d’un gran concurs de cuina d’aprofitament que ha aconseguit el suport de nombrosos col·lectius i personalitats. 

Com funciona? A través d’un ingredient bàsic (els macarrons) i de grans quantiats d’aliment no utilitzat, s’haurà de crear una recepta de cuina d’aprofitament que faci les delícies del jurat. Es faran tres equips de cuina, cadascun d’ells liderat per dos xefs. Quins? Artur Martínez (Capritx), Montse Estruch (El Cingle) o Pep Nogué (Can Roca, TV3), entre altres. Qui més hi particpa? Els estudiants d’hostaleria, algunes escoles i, com a convidats especials, alguns col·lectius de gent gran. Qui millor que ells sap el que és la cuina d’aprofitament? Hi puc partipar jo? Sí! La participació és oberta, només cal enviar un mail aquí. I si a tu el que t’agrada és menjar, també hi pots participar fent de jurat. Només cal que portis un kg de menjar per al Rebost d’Aliments i tindràs ocasió de tastar i valorar els plats que surtin del concurs. Pots trobar més informació sobre el concurs aquí

Pel que fa als restaurants, l’acció ‘Acaba’t el plat a casa’ vol fomentar el que la crisi ja havia provocat: que el client perdi la vergonya de demanar-li al cambrer: “m’ho pot posar en un tupper?”. És una campanya senzilla però molt visual, creada per conscienciar a la ciutadania que un cop el plat marxa de la taula, el menjar no desapareix: es pot aprofitar. De moment, són 116 els restaurants de vuit municipis diferents els que s’han adherit a la campanya. Els podeu consultar aquí.

Per últim, i vinculada també als residus generats als serveis de càtering i restauració, l’acció ‘Cuina per compartir’ estructura un canal de distribució, inexistent fins ara, entre els càterings escolars i el Rebost d’Aliments. Així, després del servei dels migdies, les escoles emmagatzemen i etiqueten els aliments sobrers, els congelen i els porten al Rebost d’Aliments de cada municipi. Allà seran distribuits entre els usuaris del Rebost, les families amb més risc d’exclusió social. 

A

També et pot interessar