'Optimista Pesimista', la primera cervesa de La Lenta

Foto: 

Albert Compte Riba

Jose A. Roldán: “El gust adquirit del paladar és important quan treballes amb productes com una cervesa artesana”

Ens apropem al món de la cervesa artesana de la mà de dos productors del centre de Catalunya
Surtdecasa Centre
,
07/07/2016
Menjar i beure
Es diuen La Lenta però en dos mesos han esgotat les dues tirades del seu primer producte, la cervesa artesana 'Optimista Pesimista', es troben a les portes de fer una tercera tirada i a la tardor volen treure una nova cervesa al mercat. Parlem amb els seus productors, Jose A. Roldán (Igualada, 1978) i Pol Doncel (Igualada, 1980).
Pol Doncel: “Creiem en el producte i volem explotar tots els canals possibles per mostrar-lo”

- Com comenceu l'elaboració de la cervesa 'Optimista Pesimista'?
P. D. Amb el Jose ja ens coneixíem de fa anys per temes de feina. Vam començar a elaborar cervesa al garatge de casa seva com a hobby.
J. A. Al principi fèiem produccions reduïdes, d'uns 20 litres aproximadament, per a nosaltres, la família i els amics. Nosaltres hem escollit la recepta definitiva, però també ens hem guiat per les seves sensacions i recomanacions.
P. D. Aquest dimarts produirem la tercera tirada. La primera va ser de 800 litres i la segona, que se'ns està acabant, de 1600.

- Es tracta d'una cervesa no pasteuritzada.
P. D. No està filtrada, ni pasteuritzada i bàsicament porta malta, llúpols, llevat i aigua. Aquest tipus de cervesa, de producció artesanal, té per molts motius un preu bastant superior al de les cerveses de producció industrial.

  • imatge de control 1per1

- Les característiques que comentes afecten directament al recorregut vital del producte, és així?
P. D. Sí. L'estil de cervesa que estem produint  té com a molt un any de recorregut. Al no estar pasteuritzat estem parlant d'una cervesa 'viva', que segueix evolucionant fins al moment d'obrir-la, de la mateixa forma que evoluciona un vi quan envelleix. Per aquest motiu, té un moment de consum que considerem òptim, el moment en que la cervesa ha madurat i ha perdut els sabors no desitjats, però que encara manté la frescor dels llúpols.

- Abans de treure-la al mercat consumiu part d'aquest any en el repòs del producte abans de servir-lo al client?
P. D. Compta que des de l'instant en el que comencem a produir la nostra cervesa fins al moment de servir-la passen ben bé dos mesos.
J. A. En aquest sentit ens interessa que hi hagi rotació. La segona tirada que estem oferint té ara mateix aquests dos mesos des de la seva producció. Es troba en el seu estat òptim.

- I a nivell de producte comercial?
P. D. Estem treballant amb l'estudi de disseny Quartada. Són l'equip que ha fet tant el logotip de la marca La Lenta, com els qui ens han fet tot el concepte 'Optimista Pesimista'. N'estem molt contents. Se'n sentirà a parlar de Quartada.
J. A. Han aconseguit que algunes persones, al llegir l'etiqueta hi reconeguin o bé 'Optimista' o bé, 'Pessimista'. Alhora, tots els dibuixos, les icones, per colors, tenen el seu contrari. La imatge està plena de detalls molt ben trobats.
P. D. Un altre detall que té és que a l'hora de demanar la cervesa en un local ho puguis fer de dues formes diferents i que la gent t'entengui.

 

'Optimista Pesimista', la primera cervesa de La Lenta | Foto: Albert Compte Riba
- Pels ingredients que duu i la manera de produir-la de quin tipus de cervesa estem parlant?
P. D. Aquesta cervesa és una American Pale Ale. Es tracta d'una Pale Ale anglesa amb ingredients americans.
J. A. La diferència amb la Indian Pale Ale, possiblement la Pale Ale més de moda últimament,  és que aquesta darrera conté més graduació i porta més llúpol. De fet, hem decidit posar el llúpols i les maltes que hem utilitzat a l'etiqueta.
P. D. És una cervesa d'alta fermentació, amb més llúpol que l'habitual, amb un punt cítric, afruitat, aromàtica...  Les cerveses a les que el gran públic està acostumat són de baixa fermentació, amb menys cos, menys aroma, menys amargor...
J. A. El gust adquirit és important quan treballes amb productes com una cervesa artesana. Hem buscat que fos una cervesa per prendre de forma reposada, per acompanyar un àpat. També que fos fresca, per poder-te-la prendre sola.
P. D. Hi ha tota una llista de variables que van des del color, l'amargor mesurada en Ibus, la graduació alcohòlica, entre d'altres, que t'indiquen en quin estil s'emmarca cada cervesa. L''Optimista Pesimista' es troba dins de tots els paràmetres per ser considerada una APA.

- L'aigua també és un ingredient important.
P. D. Tots els ingredients són importants. De l'aigua puc dir que busquem una aigua que sigui el més propera possible a l'aigua que s'utilitza a les zones propies de l'estil que estàs elaborant.

  • imatge de control 1per1

- Sou productors però encara no teniu un espai propi d'elaboració on produir-la?
P. D. Com la majoria de cervesers que comencen, aquesta és una inversió que et planteges més endavant.
J. A. Hem buscat una micro-cerveseria amb registre sanitari i major capacitat de producció des d'on nosaltres poder-la fabricar.
P. D. La nostra infraestructura, ara mateix ens permetria assolir unes quantitats molt petites.
J. A. Aquesta ha estat la nostra forma d'introduir-nos en el mercat. Començar a produir a les instal.lacions d'altres, començar a tenir marca, a vendre el producte i quan tinguem un volum de ventes determinat ja ens arriscarem a invertir en maquinària. També pots començar amb la inversió en maquinària, en un espai propi i començar a elaborar, però això et porta a eixugar els consegüents crèdits que has demanat. I aquesta és una pressió molt gran.

- Com veieu el món de la cervesa artesana ara mateix?
J. A. Nosaltres estem centrats en el mercat local. Valorant el què coneixem creiem que és un mercat que encara està per explotar, sobretot perquè hi ha molt espai perquè la cultura cervesera creixi. Clar, es tracta d'un mercat que durant molts anys ha estat ocupat per poques marques amb grans produccions i aquest ressorgiment de petits productors cervesers fa que l'oferta sigui no solament àmplia i variada, sinó que també ha entrat en joc la cultura del producte de proximitat.

- Què vol dir estar centrats en el mercat local?
J. A. Som d'Igualada i el primer que volem aconseguir és que ens conegui la gent d'aquí. Estem presents en bars, restaurants, botigues de productes naturals, en alguns supermercats locals, i fins i tot a una barberia i una botiga de ciclisme.
P. D. Creiem en el producte i volem explotar tots els canals possibles. Si tens una farmàcia i vols vendre la nostra cervesa, te'n portem una caixa.

- En tota la cadena de producció quin és l'element a tenir més cura?
J. A. Per a nosaltres, que fem tirades relativament curtes, l'element que cuidem més és l'estoc. Tenir sempre producte per poder-lo distribuir en el cas de demanda.
P. D. De fet, anem creixent a mida que tenim producció per vendre. I aquest ritme te'l marca també el servei que aquí puguis oferir.

- Quantes receptes vau fer abans de decidir-vos per l''Optimista Pesimista'?
P. D. Vam fer proves amb unes quinze receptes.
J. A. Ara mateix estem treballant en un altre estil perquè a la tardor volem treure una nova cervesa al mercat.

Més informació: 

A

També et pot interessar