Javier Millan

Foto: 

Cedida
Javier Millán

Javier Millán: "George Lucas és molt més que Star Wars"

L'autor estarà present en la convenció Starracowars que se celebrarà el cap de setmana al Palau de Congressos de Tarragona
Arnau Martínez
,
29/11/2017
Activa't
L'estiu de 1977 el món va conèixer la primera pel·lícula d'Star Wars. El seu director, George Lucas, treballaria durant dècades incansablement per canviar el sector del cinema. Javier Millán ha estudiat la figura de George Lucas i ha publicat la seva retrospectiva en un llibre que presentarà a la convenció Starracowars que se celebrarà el cap de setmana del 2i 3 de desembre al Palau de Congressos de Tarragona. Hem parlat amb l'autor perquè ens descobreixi la galàxia de Lucas.
"Va aconseguir convertir la ciència-ficció en el gènere que és avui, rescatant-lo de la sèrie B i fent-lo proper a una majoria d'espectadors àmplia"

- Què ha aportat George Lucas al món del cinema?
Pràcticament tot. Des del concepte del blockbuster, l'obertura del mercat estiuenc a grans estrenes i títols, com també els avenços tecnològics en nombrosos sectors audiovisuals. Per sort o per desgràcia, la marca que va deixar la primera pel·lícula de 'La Guerra de les Galàxies', el maig de 1977, va constituir un abans i un després. A partir d'aquest instant, les productores van començar a concebre els seus productes des d'una perspectiva comercial, intentant emular els èxits establerts per les sagues de Lucas. D'altra banda, va aconseguir convertir la ciència-ficció en el gènere que és avui, rescatant-lo de la sèrie B i fent-lo proper a una majoria d'espectadors àmplia.

- George Lucas va treballar al marge de la indústria del moment?
George Lucas és el cineasta independent nord-americà per excel·lència, però el seu perfil d'empresari va fer que mai fos valorat com a tal pels capdavanters del cinema indie o alternatiu. Va treballar al marge gairebé pràcticament des del principi. Tant ell com Coppola van aixecar els seus primers projectes fora de Hollywood, encara que finalment van haver d'apropar-se a la indústria per poder salvar-se dels seus problemes econòmics. 'THX 1138' i 'American Graffiti' es van crear amb molt pocs diners i des d'una petita productora anomenada American Zoetrope. 'La Guerra de les Galàxies' ja va haver de dependre de la productora Fox per qüestions merament financeres. Un cop aconseguida la fortuna que va generar, bona part dels seus següents títols van sortir de la seva butxaca. Paradoxalment mentre Lucas renegava de la indústria, aquesta contractava una vegada i una altra a les seves filials, Industrial Light & Magic principalment, per crear les produccions dels grans estudis.

- Què li va aportar això?
La llibertat en el món del cinema és una arma de doble tall. D'una banda tens el control absolut del resultat final, però de l'altra, els problemes financers poden aparèixer cada dos per tres. Després de 'El Retorn del Jedi' i' Indiana Jones i el Temple Maleït' a Lucasfilm la independència li va sortir molt cara, acumulant una sèrie de fracassos taquillers gens bons per a la viabilitat de la seva empresa. Aquesta va ser la raó principal per la qual va haver de tornar a recórrer a Star Wars i Indiana Jones en noves ocasions.

- Et pot no agradar Star Wars, però qualsevol reconeix la banda sonora de la Guerra de les Galàxies, quin paper ha jugat aquesta música?
L'apartat del llibre dedicat a la música de la primera pel·lícula el titulo 'La solució final', i és així com va ser. Sense la partitura de John Williams, la pel·lícula hauria perdut bona part de la seva essència. Aquest compositor sempre ha sabut captar l'emoció que cal transmetre en tota i cadascuna de les escenes, tant en els talls d'acció com en els més intimistes. Encara que si som justos, Williams no va inventar res de nou, si no simplement va tornar la música simfònica al cinema. El desenvolupament dels seus temes relacionats amb cada un dels personatges respon a una dinàmica ja utilitzada al Hollywood clàssic. Per la seva banda la música va aconseguir tenir la seva pròpia entitat, sent una de les bandes sonores més interpretades en els auditoris de tot el món. El seu disc de vinil es va esgotar als primers dies del seu llançament, generant de rebot un interès renovat per la música dels grans compositors clàssics.

- Conté molts efectes especials?
La primera pel·lícula d'Star Wars en el seu muntatge original conté molts menys efectes especials dels que semblen. Moltes de les escenes es resolien amb efectes òptics artesanals o pintures mate donant al conjunt una certa irrealitat màgica. On realment es va avançar va ser en les batalles espacials, sent una actualització de les escaramusses bèl·liques ocorregudes durant la II Guerra Mundial.

- Més enllà d'Star Wars, qui és George Lucas?
És el pare d'Indiana Jones principalment, però també és el causant de què tinguem pel·lícules tan meravelloses com 'Dins del laberint', 'Willow' i 'A la recerca de la Vall Encantada'. I no oblidem que va ser qui va impulsar la carrera de directors com Ron Howard, Lawrence Kasdan, Steven Spielberg, Paul Schrader i fins i tot Akira Kurosawa. George Lucas és molt més que Star Wars.

- Quina ha estat la clau de l'èxit de Lucasfilm?
La clau de l'èxit no la té ningú. La productora també ha tingut sonats fracassos, però Lucasfilm va aconseguir captar l'atenció del públic jove dels 70 i 80, posant a la pantalla gran els seus somnis i aventures més desitjats. Van despertar vocacions i l'esperit de la fantasia de la mateixa manera que ho van fer els grans escriptors de finals del XIX o els cineastes consagrats a la sèrie B en els anys 50. Potser aquí resideix el seu veritable secret.

- I cal tenir en compte que George Lucas va començar pel més bàsic, un curt...
No només amb un, sinó amb diversos. Tots ells sortits de les pràctiques obligatòries que havia de realitzar durant els seus estudis de cinema a Califòrnia. Va començar a cridar l'atenció amb 'Electronic Labyrinth THX 1138: 4EB' (1967) guanyant diversos premis en festivals nacionals. Un curt que no només va inspirar la pel·lícula de 'THX 1138' sinó també a 'Amblin', el primer treball semi professional de Steven Spielberg. Tots aquests curts es van realitzar utilitzant mà d'obra gratuïta a la qual tenia accés a l'escola de cinema de la Universitat de Southern Califòrnia.

- A més d'Star Wars va triomfar amb Indiana Jones ¿què tenen en comú aquestes dues sagues?
Les dues parteixen dels serials d'aventures que Lucas veia de nen als cinemes i a la televisió. Episodis curts on els personatges es veien introduïts en peripècies fantàstiques, el desenvolupament de les quals es podien veure setmana rere setmana. A més l'Indy de 'A la recerca de l'Arca Perduda' i 'Indiana Jones i el Temple Maleït' comparteixen aquest tret de barrut simpàtic que té Han Solo a 'Star Wars'. Després, a les seves dues següents parts i a la sèrie de televisió del jove Indy, el personatge va anar perdent aquest costat canalla. Són dues sagues germanes, però si em deixen escollir, va simpatitzar més amb el doctor Jones que amb la família Skywalker.

  • imatge de control 1per1
  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar