Jump to navigation
- Enguany feu cinc anys, com va començar tot plegat?Sorgim d'una necessitat que veiem com a científics d'intentar explicar ciència d'una altra manera, més propera i que li pugui agradar al públic. A través del concurs FameLab ens coneixem diverses persones que ens agraden aquestes activitats de divulgació de la ciència a través de les arts escèniques i decidim muntar el grup. Primer utilitzem els monòlegs per explicar la ciència a través de l'humor, però després comencem a desenvolupar tota una sèrie d'espectacles, tallers, activitats educatives i formació amb científics i divulgadors que vulguin explicar la ciència amb aquestes noves metodologies més participatives i més artístiques.
- Per què s'ha de divulgar la ciència?La ciència ha d'arribar a tothom si volem construir una societat basada en el coneixement. Ara mateix estem fracassant, temes tan importants com el canvi climàtic o la resistència bacteriana als antibiòtics queden en segon pla i xorrades de programes de telerealitat obren portades de diaris i de televisió. No estem construint una societat basada en el coneixement perquè ens preocupen altres coses. Creiem que convertir la ciència en cultura és posar un granet de sorra per moure la societat cap a alguna cosa millor.
- A vegades escoltem la paraula “ciència” i ja desconnectem...Cada vegada es va trencant més amb l'estereotip que la ciència és una cosa de llestos. La ciència sovint s'ha comunicat d'una manera altiva amb molts tecnicismes. Tradicionalment, anaves a una xerrada científica i sorties de la sala sense entendre res. Això està canviant, la ciència s'ha de construir des de baix i s'ha de comunicar d'una altra manera. Ara tenim un Ministeri de Ciència amb un ministre que ha estat a l'estació espacial internacional, després d'anys de retallades i de travessa pel desert. És un bon inici, ens dóna esperança com a mínim.
- Cal anar més enllà en l'educació i trobar la forma d'aplicar els coneixements apresos?És important que a l'escola, a l'institut i sobretot a la universitat, es treballi aquesta nova visió. Cal combinar metodologies tradicionals que funcionen amb projectes més actuals. Els nanos han de poder estudiar ciència i aplicar-la en el dia a dia perquè sinó creuen que no serveix per a res i es desmotiven. Per què cal fer derivades o aprendre el cicle de Krebs? Tot el que s'ensenya de manera desconnectada és important donar una volta i connectar-ho.
- Ara també treballeu en el programa Erasmus+Aquest projecte no és només per marxar a l'estranger a estudiar, també hi ha convocatòries per la producció de nous materials i projectes pedagògics. Treballem a nivell europeu des de Big Van Ciencia per dissenyar noves metodologies pedagògiques per implementar dins de l'aula i aquells centres que vulguin poden posar-se en contacte amb nosaltres per aplicar-les.
- Sovint associem ciència a l'àmbit de la sanitat, la química... Cal reivindicar les ciències socials?Les ciències socials són imprescindibles i cal tenir-les en compte. Els últims anys han fet una evolució molt forta per establir metodologies científiques que els hi ha donat una força molt més important que la que tenien. Cal seguir en aquesta direcció per desenvolupar-les.
- Per acabar, com produïu un monòleg?Un monòleg és un procés artístic creatiu. A dalt d'una jerarquia tenim el contingut que volem comunicar, però al centre hi ha el públic. Nosaltres podem conèixer un concepte, però el que tenim assegut davant potser és la primera vegada que l'escolta. Si tenim en compte el públic, podem transformar el nostre contingut en una cosa interessant i divertida.
Web Big Van Ciencia Facebook Big Van Ciencia