'Plantant una llavor' pel futur de la Conca

S'estrena el documental de La Conca 5.1 que analitza l'estat econòmic de la comarca
David Fernàndez
,
07/11/2013
Menjar i beure
Situem-nos a la Conca de Barberà i partim d’aquests conceptes: vi, paisatge, enoturisme, territori, agricultura i societat. Són els eixos sobre els que treballa La Conca 5.1, una plataforma de difusió i anàlisi engegada ara fa tres anys per l’economista Leandre Romeu i per l’advocat Josep Saperes. “Vam detectar que la Conca s’estava començant a moure al voltant del vi i vam voler aportar el nostre gra de sorra”, assenyala Romeu. Llavors, van començar a treballar en un projecte que aquest divendres presenten a Montblanc: el documental ‘Plantant una llavor’. Un recull de 43 testimonis que analitzen les oportunitats i debilitats d’una comarca que en els darrers anys està prenent consciència del que té entre mans, i que ja ha començat a posar fil a l’agulla per treure’n profit. 
 
Una vegada van constituir La Conca 5.1, els dos responsables de la iniciativa volien elaborar un estudi que analitzés la situació econòmica de la Conca de Barberà. Per fer-ho, el Leandre i el Josep van començar a quedar amb gent de la comarca per entrevistar-los, i quan ja havien parlat amb dos o tres testimonis se’ls va ocórrer que podien enregistrar aquelles entrevistes i fer un documental.
 
Amb l’ajuda, com a operadors de càmera, del Ramon Maria Huguet i del Damià Gallego, de La Veu Jove de la Conca, han recollit el testimoni d’un total de 43 persones. Hi apareix gent de totes les edats i de gairebé tots els pobles de la Conca, exceptuant de la zona de la Baixa Segarra, que no està tant abocada en el camp del vi. Hi ha des de propietaris de cellers, restaurants, cases rurals o allotjaments; a representants del Departament d’Agricultura i de les oficines de turisme de Montblanc i l’Espluga.
 
El documental, editat pel vallenc Carles Cubos, s’estructura en cinc grans apartats: Punt de partida (passat), Fonaments (punts forts), Cruïlles (punts dèbils), Vies (propostes de futur) i Punt d’arribada (futur). Per tant, podríem dir que estem davant un document que esdevé un veritable informe DAFO de la comarca en format audiovisual.
 
 

Som de la Conca

La Conca de Barberà s’ha començat a adonar del seu potencial en el camp del vi i l’enoturisme, elements que en un futur poden ajudar a espavilar la seva economia. “Són sectors que a la comarca hi són però que poden anar molt més enllà i per això cal treballar-hi”, apunta el Leandre Romeu, qui també afegeix “que encara costa que el conjunt de la comarca s’acabi de creure tots els valors que tenim”. Per tant, cal acabar de prendre consciència, organitzar-se i no anar cadascú pel seu costat. De moment, en els darrers anys, ja s’han fet passos ferms cap a aquesta direcció creant el primer viver de celleristes a Barberà de la Conca o consolidant fires i trobades vinícoles, per dir alguns exemples.
 
I per posar xifres, ara mateix a la Conca s’embotella un 10% del vi que s’hi produeix. La resta, “se l’emporten empreses de fora i l’utilitzen com a vi base o el comercialitzen, o bé compren el raïm aquí però el vi es fa fora de la comarca”, tal com subratlla el Leandre. Per tant, encara hi ha camp per córrer. A tot això, caldria afegir-li una oferta enoturística que realci els atractius paisatgístics i patrimonials del territori, amb un model com el que s’ha seguit en una comarca ben propera. “Tot i que hi ha particularitats diferents, del Priorat se’n poden aprendre moltes coses que podem traslladar a la Conca: han sabut posar en valor el patrimoni, el paisatge i el vi; han creat paquets turístics que es difonen i es poden reservar per Internet, a tot arreu on vas et trobes fulletons informatius dels atractius de la zona...”, reflexiona Romeu.
 
El Leandre també destaca que a la comarca cada vegada s’està treballant més de manera conjunta, cosa que abans no passava, i que des d’un temps ençà ha augmentat el fet de sentir-se “de la Conca”. Encara hi ha molta feina a fer i ara no és el millor moment per impulsar grans iniciatives però potser sí per aixecar consciències. De moment, toca “donar a conèixer la situació aquí i a fora, mentalitzar-nos de les oportunitats reals que tenim, que la gent conegui els productes que es fan a la comarca i que els mateixos ciutadans facin de prescriptors de la Conca de Barberà”. 
 
I per ajudar a què això passi, el Leandre i el Josep planten ara la seva llavor. Esperem que no sigui la última.
 
--
 
Divendres 8 de novembre a les 19:30h.
Antic Hospital de Santa Magdalena de Montblanc
 
Altres presentacions previstes:
Dijous 21 de novembre a les 19:30h.
Delegació de Cultura de la Generalitat a Tarragona
 
Divendres 13 de desembre a les 19:00h.
Museu de la Vida Rural de l'Espluga de Francolí
 
Divendres 24 de gener a les 19:30h.
Institut d'Estudis Vallencs de Valls
 
Divendres 7 de febrer a les 20:00h.
Vinseum de Vilafranca del Penedès
 
Dijous 20 de febrer a les 19:30h.
Vitec de Falset
 
Dissabte 12 d'abril a les 18:30h.
Local Social de Forès
 
Dissabte 17 de maig 
Castell de Barberà de Barberà de la Conca
 
-- 
 
Pots comprar el documental en DVD, per un preu de 7 euros, a Montblanc (Llibreria 19 Arcs i Llibreria La Baldufa), a Valls (Carles Cubo. Fotografia-Estudi Multimèdia) i a Reus (Orangette). 

A

També et pot interessar