Jump to navigation
- A principis de març vau celebrar el vostre primer aniversari com a companyia de teatre. Com va sorgir la iniciativa?Clàudia Amela: Fa un any, l'Aida i jo vam participar en una taula rodona a Roquetes, on ens van proposar fer una peça teatral a mida per al 8 de març. Va ser tot molt sobtat, però a més de començar a donar-li voltes ens vam posar a recopilar informació, escrits, poemes i dades que vam organitzar fins a trobar la coherència escènica i artística.
- Com va ser el procés creatiu d'aquesta òpera prima?Aida Mayor: Ens van demanar una obra gairebé d'avui per demà, així que el procés creatiu va ser molt ràpid, gairebé de casualitat. I tot i que havia de nàixer i morir el 8-M, vam veure que funcionava bé i vam decidir allargar-li la vida, per això aquest any, també pel Dia de la Dona, vam oferir l'espectacle a la Galera i a Roquetes.
- I d'aquí va sorgir 'Femin(ismes)'. Què s'hi amaga al darrere?C.A.: 'Femin(ismes)' és una obra de caràcter performatiu i innovador i amb un component fort d'estudi i investigació. És una barreja tant d'experiències personals i fictícies amb les dades més empíriques i objectives.
- Per quina raó destaqueu "ismes" entre parèntesis?A.M.: Els ismes busquen transcendir els límits acceptats, contradient dogmes i intentant commoure i provocar un impacte. És aquesta barrera la que volem trencar amb l'obra, on es pot trobar també un espai participatiu i de sororitat on el públic pot alçar la veu per explicar les seves experiències.C.A.: Aquest últim punt és un exercici semblant al conegut moviment #Metoo, transformat a Catalunya en un #JoTambé.
- La definiu com una peça teatral de caràcter no convencional. Què vol dir això?C.A.: Significa que va més enllà d'un text teatral convencional. 'Femin(ismes)' es troba a cavall de la creació pròpia, la música, la poesia, les accions performatives... incloent també aspectes més tècnics com poden ser les dades o les definicions més pures.
Aida Mayor i Clàudia Amela | Foto: Cedida - Tornant a la companyia, quins valors la sostenen?A.M.: Entre les finalitats de la companyia es troba donar veu a les dones, però també als artistes ebrencs. Volem portar les desigualtats als escenaris, ja siguin per raça, gènere, edat o situació, així com intentar que els artistes del territori trobéssim un espai on sentir-nos acollits entre nosaltres. Sovint passa que entre els artistes ebrencs ens veiem com a rivals, per això hem de treballar per crear una xarxa entre nosaltres. D'aquesta manera, a través del nostre Instagram recomanem també a altres artistes del territori en una secció que hem batejat com a Emocion(art).C.A.: Cia. Sinergia treballa també per a descentralitzar la cultura i pretén apropar les arts escèniques contemporànies a la ciutadania de l'Ebre amb una ferma actitud de lluita per les desigualtats. Volem impulsar la cultura de les Terres de l'Ebre i per a les Terres de l'Ebre.
- Poc després del 8 de març del 2020 va esclatar la pandèmia a Catalunya. Com vau gestionar la cancel·lació dels espectacles amb els primers dies de vida de Sinergia?C.A.: Al llarg d'aquests mesos ens hem anat adaptant a un seguit de canvis que si ja són intrínsecs en este sector, amb la pandèmia han estat encara més recurrents. Però encara que sembli utòpic, si hi poses ganes, temps i dedicació la feina acaba sortint.
- Han passat uns dies des que us van cridar per interpretar 'Femin(ismes)', una obra que fa un any que porteu als escenaris. Li queda més vida?A.M.: Sí, a més, és una obra que no només hem interpretat per al 8 de març. Creiem que és una peça que pot encaixar perfectament en qualsevol data no assenyalada; la lluita per la igualtat ha d'estar present els 365 dies de l'any. Ara estem a l'espera de noves dates.
Versió de 'La puerta violeta' de Rozalén inclosa en l'obra 'Femin(ismes)'
- També heu impartit tallers de teatre a dos centres de Roquetes. Com és treballar les arts escèniques amb infants?C.A.: Oferim diversos tallers d'arts escèniques per a totes les edats. Concretament, el passat 8 de març, vam estar al CEIP Mestre Marcel·lí Domingo de Roquetes i a l'escola Raval de Crist, impartint un taller de coeducació mitjançant les arts escèniques. Els infants t'ensenyen a veure les diverses situacions des d'un objectiu que no té tants de filtres com els d'un adult, i això és molt gratificant.
- A banda d'aquests projectes, treballeu en alguna altra obra?AM: Estem gestant una obra nova, però encara es troba en un procés molt embrionari, pel qual no podem revelar cap detall rellevant, excepte que tractarà aspectes com el dret d'expressió i l'espai de confort.
- En paral·lel, però, Aida has estat treballant en el curtmetratge 'Brief' i Clàudia fas covers... Expliqueu-nos més d'aquestes facetes individuals vostres.A.M.: Aquest és un dels projectes que vaig dur a terme abans de tirar endavant la companyia. Tenia moltes ganes de viure l'experiència de dirigir un curtmetratge i vaig trobar la situació idònia per dirigir i crear 'Brief', juntament amb un equip de professionals i, a la vegada, amics del territori.C.A.: En el meu cas sempre he intercalat la interpretació amb la música, concretament el cant, i és per això que fa cosa de dos anys vaig decidir obrir un canal de covers, sense expectativa de res, simplement de fer i compartir el que m'agrada. Ara mateix he de dir que el tinc una mica abandonat, ja que estic treballant amb un altre projecte, que és la producció d'un tema propi.
Instagram Cia. Sinergia
Facebook Clàudia Amela Instagram Clàudia Amela YouTube Clàudia Amela
Facebook Aida Mayor Instagram Aida Mayor YouTube Aida Mayor