Jump to navigation
D’aquesta estrafolària història se n’ha fet ressò el figuerenc Lluís Galter al documental La substància. Galter, en primícia, ha visitat Kadakaisi de la mà de Tingting, una jove de Xiamen que és propietària d’un apartament a la versió oriental de Cadaqués. Durant un cap de setmana han pogut pul·lular pel complex, cosa que ha permès que Galter reflexioni sobre la comunicació que s’estableix entre rèplica i original. Aquesta estada, comentava en una entrevista recent, l’ha fet rumiar sobre la salut de la vila empordanesa. Si subvertim conceptes, “què té d’original l’un i de rèplica l’altre?”. Kadakaisi es caracteritza per l’aïllament i la solitud, cosa que fa pensar en el Cadaqués d’abans del boom turístic més que no pas en l’actual: desnaturalitzat i gentrificat. Allò en què potser més s’assemblen és en la manca d’autenticitat. L’un per raons òbvies, l’altre per la massificació que el fa semblar un mer aparador. Sobretot a l’agost, quan atreu tantes i tantes mirades que a vegades s’hi ha de restringir l’accés.
Això de Kadakaisi no és pas la primera clonació europea que es fa a la Xina. Aproximadament a 900 quilòmetres al nord de Xiamen, hi trobem Tianducheng, semblant a París si fos assolat per un apocalipsi. El lloc, pensat per acollir 10000 habitants, n’alberga poc més de 2000. Aquesta inquietant versió de la ciutat de les llums està una mica en crisi des de la seva obertura, el 2007. Però no totes les còpies són tan míseres, virant cap a un altre continent trobem Cadaqués Bayahibe, a la República Dominicana, una altra rèplica de la vila empordanesa. Això, més que no pas un complex, és un hotel que pretén recrear l’essència de Cadaqués. Tot plegat permet gaudir la vida mediterrània entre platges d’aigua turquesa i aromes caribenyes. Per experimentar-ho més vívidament, desplaceu-vos-hi i expliqueu-nos-ho. Aquesta gent vénen trencant esquemes des del 2010.
Ras i curt, queda clar que això de la clonació, més o menys completa i/o veraç, no és pas res nou. En els darrers vint-i-cinc anys, el sòl urbà s’ha triplicat. La voràgine constructiva ha afavorit l’aparició de llocs cada vegada més genèrics (centres comercials, recintes esportius, centres culturals, etc.). Aquests edificis, més que no pas espais, són enunciats que apunten un significat. La moda de la reproducció, passada de taca d’oli, arriba fins a ciutats completes. La deriva homogeneïtzadora i globalitzadora pròpia dels nostres dies assolant també els paisatges originals.