Anna Zaera
,
21/01/2019
Activa't

El cinema, un laboratori d'aprenentatge a Girona

L'Escola Àgora de Girona ha iniciat un programa a les aules juntament amb el Museu del Cinema de Girona
Cinema

Foto: 

Cedida
"La fotografia és veritat. I el cinema és una veritat a 24 per segon", va dir Jean Luc Goddard. El Museu del Cinema de Girona i l’Escola Àgora de la mateixa ciutat han decidit aliar-se per fer de la comunicació audiovisual la protagonista d’un projecte educatiu innovador. La idea és aprofitar tots els recursos que aporta un art com el cinema per potenciar un enfocament competencial del currículum escolar. Les exposicions i col·leccions, la forma d’organitzar el museu, preparar exposicions i comunicar els missatges que es volen donar i la possibilitat d’experimentar amb codis i narració del llenguatge audiovisual són algunes de les moltes possibilitats que s'obren en aquest projecte que s'ha iniciat enguany i que engloba tots els alumnes del centre, però també professorat i famílies.
"El cinema com a art permet explicar històries, transmet emocions, i utilitza molts altres llenguatges com el visual o el musical"

"El cinema sempre és un reflex de la societat en què vivim", diu Beth Puentedura, cap d'estudis de l'Escola Àgora. De fet, aquesta escola gironina, amb el suport del museu, treballa per educar l'alumnat amb coneixements, habilitats de pensament i instrumentals i amb uns valors que els permeti prendre decisions bones per a ell mateix i per participar en la vida ciutadana. A través de les imatges i de l'origen del cinema, poden comprendre el moment en què vivim, on la comunicació audiovisual té un pes tan important.

"Volíem apostar per un projecte artístic", assegura Puentedura, "l'antiga directora suposo que va triar aquest també per un tema de proximitat, perquè el Museu del Cinema de Girona era un equipament accessible". "L'excusa del cinema ens ha permès incidir en temes metodològics del centre bàsicament pel que fa a dos aspectes: d'una banda, per treballar el llenguatge visual com a reforç per l'àmbit lingüístic - tant en l'expressió oral com escrita -; i d'altra banda, el fet d'iniciar un treball per projectes, que ens permet que l'alumnat pugui experimentar constantment i aprendre de manera més autònoma", explica.

Llenguatge visual que apel·la les emocions
"El cinema com a art permet explicar històries, transmet emocions, i utilitza molts altres llenguatges com el visual o el musical", explica Puentedura, uns aspectes que encaixen perfectament amb el model d'ensenyament d'aquesta escola, basat en la inclusió i l'atenció també als aspectes més emocionals de l'alumnat, que formen part de tots els processos d'aprenentatge.

A més, aquesta perspectiva s'aborda també formant el professorat i les mares i pares dels alumnes. "Els mestres també hem anat al museu, ens hem format sobre el llenguatge visual i temes com l'edició de vídeo i l'edició d'imatges", explica. "Tot això ho traspassem als alumnes incloent activitats a les matèries de classe o en els tallers que fem a les tardes". Concretament als cursos d'infantil estan treballant amb la llum; cicle inicial i mitjà treballen amb la fotografia i les imatges; i a cicle superior treballen ja amb el cinema a partir d'aplicacions com l'stop-motion. També s'ha integrat les famílies que rebran una visita guiada al Museu del Cinema per després poder ser ells mateixos qui introdueixin altres pares i mares al Museu. 


Els alumnes fent un taller de llum al Museu del Cinema de Girona

Els projectes són com la vida
"Aquest any és un laboratori de proves", assegura la professora, que està convençuda que cal innovar en la manera com s'assoleix el coneixement. "Volem treballar per projectes, perquè la vida no està compartimentada en assignatures", diu la docent. "Són els alumnes qui han d'accedir al coneixement a partir de la seva curiositat, de fet, només així l'aprenentatge és significatiu", explica.

El cinema, per exemple, també ha servit per debatre sobre temes de valors en les assemblees que es fan a l'aula. "L'altre dia vam estar mirant la pel·lícula 'Wonder' per abordar el tema de l'assetjament escolar, de tractar la diferència", explica la professora, que enguany és el primer any que s'està fent càrrec de la direcció d'estudis del centre.

Els programes Magnet, que treballen també amb assessors a cada escola, estan impulsats per la Fundació Jaume Bofill i volen acompanyar els centres educatius en el desenvolupament d'un projecte educatiu en aliança amb una institució d'excel·lència. Aquesta aliança ha de permetre al centre desenvolupar un projecte innovador i de qualitat, un projecte atractiu, que tingui magnetisme i que es converteixi en un projecte de referència en el seu territori, tant per les famílies com per la comunitat educativa.

Més informació: 

També et pot interessar