Jump to navigation
- 'L’Entorn' és la tercera d’una sèrie d’exposicions. És la tercera exposició que faig. La primera es deia 'Ciutats' i la vaig exposar a la Fundació Forvm de Tarragona; la segona sèrie, 'Muntanyes', la vaig projectar a la ja desapareguda pantalla gegant de la Tabacalera i la tercera és aquesta. Totes elles parteixen de la cerca de la natura a la ciutat. És un repte difícil perquè la natura està molt amagada en la ciutat, en mig de vehicles, persones, edificis... En aquest cas vaig agafar els quatre elements de la natura que són l’aire, l’aigua, la terra i el foc que els represento a través del mar, el bosc, la roca i el cel.
- Dius que ha estat un repte difícil trobar aquests elements de la natura en mig de la ciutat.Per fer aquestes fotografies he utilitzat dos processos. Les que fan referència al cel i al mar, les he fet palplantat i les imatges han transitat davant meu, tenint en compte que els núvols es mouen o les onades van i venen. I les fotos de bosc i de roca les he anat a buscar, és a dir, jo he transitat per captar una imatge que hi és sempre.
- Per què en les teves fotos mai veiem el paisatge complet, sinó detalls?No volia agafar una imatge de conjunt, la típica de 180 graus que veiem amb els ulls. No volia un conglomerat d’elements, sinó buscar les textures, els detalls, per tal d’emfatitzar-los. Normalment no prestem atenció al fragment, sempre mirem d’una manera molt àmplia. Quan ens fixem en els detalls, són la pantalla del mòbil, les sabates d’un aparador, però no un tros d’una roca. La natura sempre sabem que hi és i no la tenim en compte.
- El secret és que totes aquestes fotos les has fet envoltat de ciment, a Barcelona…M’interessa molt treballar en les ciutats i descobrir aquells llocs que ningú els hi donaria importància, m’agrada tractar-los d’una manera especial perquè la gent vegi que hi són.
- Per què poses or a les fotografies?He posat or a les fotografies perquè volia sacralitzar la natura. Aquest efecte ve d’un plantejament antic quan a l’època medieval l’or s’utilitzava per representar la llum de Déu i això feia que les imatges fossin sagrades. Els vestits dels sants o els retaules sempre eren daurats, era la manera de fer-los sagrats i jo he volgut fer el mateix procés amb la natura. La idea era crear una imatge d’agraïment a la natura. La tenim molt abandonada i la volia tractar de tu a tu, donar-li la importància que realment té.
- Ara ho comentaves, realment la tècnica del pa d'or és molt antiga.Feia temps que em rondava pel cap una sèrie de fotos per posar en valor la natura. A mi m’agrada molt anar al MNAC i veure aquells retaules barrocs que són espectaculars. Un dia, al marxar, vaig pensar que posar or seria una bona manera de reverenciar la natura. No coneixia a ningú que hagués posat pa d’or sobre fotografies, sobre cartó, i vaig fer moltes proves fins a aconseguir-ho. A més, vaig posar-hi or de veritat perquè tingués durabilitat i amb el negre s’aconsegueix una major espiritualitat.
- L’or també és un símbol de poder, que ens fascinaL’or és un element preciós, però en el món de l’art també ha adquirit mala reputació perquè pot ser molt pretensiós. No volia que l’obra semblés grandiloqüent, per això l’he utilitzat d’una manera molt delicada.
- Abans comentaves la necessitat de sacralitzar la natura, com ho hem de fer?Cal que tornem a venerar la natura perquè l’estem destruint a tot el món. Els humans som una plaga que anem en contra de la natura. Deixem de ser egocèntrics! Sense l’aigua, sense l’aire i sense la terra no seríem res.
Web Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT)