La voluntat de Picasso

Foto: 

Guillem Fernández-Huerta
Càntir Sirena. Pablo Picasso. França, 1957

La relació de Picasso amb la ceràmica al Museu del Disseny de Barcelona

L’exposició es podrà visitar del 30 de juny al 17 de setembre
Surtdecasa
,
30/06/2023
Arts
Aquest 2023 se celebra el cinquantè aniversari de la mort de Picasso i el Museu del Disseny de Barcelona s'uneix a aquesta commemoració amb una exposició d'obres de ceràmica tant del genial artista com d'altres autors que el van influir notablement. 'La Voluntat de Picasso', que es podrà visitar del 30 de juny al 17 de setembre, reuneix setanta obres ceràmiques de Picasso que ell mateix va cedir als museus de Barcelona amb indicacions de com havien de ser exhibides, i les fa dialogar amb altres obres del fons del Museu, algunes d'elles protagonistes a l'exposició de Canes, 'La céramique espagnole, du XIIIème siècle als jours el 1957', que va deixar una profunda impressió a Picasso.

Diàleg amb la ceràmica espanyola
També podrem observar peces de ceràmica de la tradició espanyola. L'exposició, comissariada per Isabel Cendoya i Isabel Fernández del Moral, conservadores del Museu del Disseny, mostra les 16 peces ceràmiques donades per Pablo Picasso al Museu del Disseny ‘La voluntat de Picasso’ reuneix 93 peces de ceràmica, de les quals 16 són de Picasso, 3 són préstecs i la resta pertanyen a la col·lecció del museu. Es mostraran també 13 documents, 6 dels quals són préstecs i la resta de l’arxiu del Museu del Disseny.

L'amor de Picasso per la ceràmica
El pintor Pablo Picasso es va interessar per la ceràmica des de la seva adolescència i va fer alguns assajos els primers anys del segle XX. Va ser a partir de 1947 quan l'artista va realitzar una gran producció d'obra ceràmica a Madoura de Vallauris, al sud de França, dedicant-se durant aquests anys a aquesta tècnica. Després va tornar a les seves activitats habituals com a pintor, gravador i escultor, combinant-les amb la ceràmica fins al 1971. La seva producció s'estima en unes 4.000 peces, de les quals 633 van ser objecte d'edicions de ceràmiques múltiples.

  • imatge de control 1per1

Gerra. Pablo Picasso. França, 1951 | Foto: Guillem Fernández-Huerta
Curiositats de les seves peces
Suzanne i George Ramié el conviden a fer una prova amb la ceràmica, i Picasso va quedar encantat amb l'experiència. El matrimoni Ramié exerceix de mentor ensenyant-lo des del més elemental a la tècnica més complexa. Tot i que Picasso segueix la tradició ceràmica, no es pot dir el mateix de la decoració de les mateixes, ja que s'aparta dels temes tradicionals, introduint els temes que tant li agradaven a ell, com la tauromàquia, la figura del colom o elements mitològics. Al principi va compartir taller amb el matrimoni Remié, per posteriorment instal·lar-se als locals d'una vella fàbrica abandonada. La presència de Picasso a Vallauris va fer que la producció terrissera de la zona tornés a ressorgir.

Com s'estructuren les exposicions?
L'exposició també permet explicar la història de les col·leccions i de com es conformen els fons museístics, posant la mirada en una donació històrica i fent palesa l'estima de Picasso pels museus de la seva ciutat. La mostra recull un total de 106 peces, de les quals 13 són documents i 93 ceràmiques. D'aquestes ceràmiques, 16 són de Picasso i 3& corresponen a préstecs del Museu d'Arqueologia de Catalunya (MAC) i el Museo Arqueológico Nacional (MAN). Entre el documents, hi ha préstecs del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) i l'Arxiu Nacional de Catalunya (ANC).

Més informació: 

A

També et pot interessar