Anna Zaera
,
30/04/2019
Fires i festes

Silvia Barrios: "Experimento amb els encreuaments de la materialitat, la imatge gràfica i les noves tecnologies"

L'artista argentina és una de les convidades a la Fira de la Terrissa de La Galera
Silvia Barrios

Foto: 

Cedida
Silvia Barrios
Silvia Barrios és una artista argentina que creua la ceràmica amb la investigació en el camp dels llenguatges tecnològics i el cos. Ella serà l'encarregada de presentar la selecció d'artistes argentins que visitaran la 26a edició de la Fira de la Terrissa de La Galera, un dels punts de trobada de referència de terrissers i ceramistes d’arreu de Catalunya, l’Estat Espanyol, Portugal i el Marroc. A part de mostrar la seva obra, que juga amb l'argila i la robòtica, Barrios farà una pràctica del seu laboratori MediaLab per demostrar quina és la seva manera d'explorar en els llenguatges digitals i mesclar-los amb la materialitat del tacte. Com ja és habitual, a La Galera hi haurà dos espais preeminents: un dedicat a una comunitat autònoma convidada, que en aquesta edició serà Andalusia, i un dedicat a un país, en aquesta ocasió Argentina.
"Intento construir, a través de la pràctica de vida, un nou mapa. La connexió des d'allò sensible i intuïtiu entre comunitats i diversos espais locals i regionals"

- Per què com a artista decideixes experimentar amb la ceràmica?
Perquè sóc molt curiosa. La ceràmica sempre ha estat informació, mutació, transformació, coneixement. Imagina't si no és informació! L'argila podria ser l'origen de la vida a la Terra. Quan agafo el fang amb les meves mans sento que em possibilita experimentar obertament la materialitat. Imagino utopies on sorgeixen els encreuaments interdisciplinaris que desenvolupo. Una veritable caixa negra que em porta a explorar un món riquíssim. Sabers i coneixements, on descobrir i aprendre de les inesgotables possibilitats d'allò que va sorgint amb la trobada. Un camí infinit que m'atrapa en la pràctica artística, científica i tecnològica.

- Experimentes amb materials físics per a connectar-los amb altres realitats més virtuals. D'on sorgeix aquesta connexió?
M'agrada experimentar amb els encreuaments de la materialitat, la imatge gràfica i les noves tecnologies. Tot comença el 2007, a partir del contacte amb la gràfica vitrificable a gran escala en una residència a la Xina, a la ciutat mundial de la porcellana, Jingdezhen. Quan vaig tornar, vaig començar a investigar i experimentar mentre formava grups interdisciplinaris sobre certs processos gràfics seriats. A partir de l'abordatge d'aquests estudis i els resultats que començava a presentar en congressos i jornades, em convoquen a instal·lar laboratoris i formar a grups de docents i alumnat d'universitats i tallers d'artistes a gairebé tots els països de Llatinoamèrica, també a Portugal, Itàlia i España.

- I com continues?
Cada cop aporto més coneixements sobre ciència i tecnologia. Algunes de les eines en les quals enfoco la meva formació sorgeixen de l'art electrònic; microelectrònica, robòtica, codis d'informació, biotecnologia, literatura digital, energia solar, programació de sistemes interactius amb Kinetetc... El 2014, inserida en plena cultura digital, vaig crear el 'MediaLab artes del Fuego', un laboratori de producció on pensar i experimentar en forma grupal i col·laborativa les possibilitats dels encreuaments amb la ceràmica. Els MediaLab es van anar replicant en altres espais i institucions i països, i a mesura que estudiava i anava incorporant nous sabers, també els anava transferint als meus alumnes i es van generar propostes molt interessants. Així és com els desenvolupaments en ceràmica es tornen interessants i complexos, transiten una zona difusa, allò nou, la incertesa, d'allò que sorgeix de fer conjuntament, de l'activisme, de la confluència d'idees. És un desafiament.

- Com explicaries la ceràmica robòtica per als no entesos?
La ceràmica robòtica és un procés de recerca en construcció molt poc indagat, ens aproxima al diàleg amb la innovació. Seria el lloc on conflueix la materialitat d'una peça ceràmica amb certa intel·ligència perquè l'accioni. És una altra forma de presència, a la qual molts no estan acostumats, però que cada vegada més es manifesta en la cultura que ens travessa. Aprenem a utilitzar sensors, aplicar accions mecàniques i programades. 


Imatge del laboratori de ceràmica robòtica

- T'agrada inventar nous conceptes?
No m'agrada identificar-me com a inventora. Com dèia abans, diria que sorgeix en la cerca dels encreuaments entre les tecnologies ceràmica i les tecnologies immaterials. Quan decideixo estudiar robòtica, però des del camp artístic, de la mà d'Ana Laura Cantera, que és una dels meus referents, ella proposa que desenvolupem un projecte aplicant un prototip salva obstacles, i com jo era l'única persona del grup que venia del camp d'estudi ceràmic, sorgeix Robotino migrant, o sigui sorgeix ceràmica robòtica, a partir de la pròpia exploració entre encreuaments de disciplines. 

- T'agrada connectar comunitats locals amb temes més universals. Creus que la pràctica local és determinant per a la transformació global?
Jo penso que no haurien d'existir les fronteres. Intento construir a través de la pràctica de vida un nou mapa. La connexió des d'allò sensible i intuïtiu entre comunitats i diversos espais locals i regionals. Així és com m'apropio dels mitjans digitals i de la connectivitat que ens ofereix la web per a generar intervincles i projectes oberts a la comunitat global. Clar que tracto de reflexionar sobre temes universals que ens competeixen a tots com a éssers vivents de la terra. Migracions, gentrificació, desterritorializació, ecologia, feminisme, populisme, connectivitat amb les diverses espècies de terra... No podem ignorar les transformacions constants a les quals estem exposats.

- Et defineixes com a activista feminista. Com relaciones la teva pràctica artística amb la ceràmica amb aquesta ideologia?
Desenvolupo projectes i pràctiques globals de participació oberta, activa i global. Treballo amb un equip interdisciplinari d'estudi i experimentació, amb artistes de l'Argentina, l'Àfrica, l'Equador i l'Uruguai. Ens reunim per teleconferència per a generar les accions sobre la temàtica abordada. Un dels projectes és 'Altar dones segle XXI' que neix i es produeix en una residència que vaig desenvolupar al Marroc i es continua en altres països, sobre la discriminació i violència de gènere.

- En què consisteix?
És una manifestació de dones i moviments de lluites de totes les èpoques i cultures. Un arxiu en plaques impreses sobre suport ceràmic, vidre i porcellana. Cada placa ceràmica té una veu i imatge de lluita, on queden registrats els relats textuals i visuals que qüestionen. És una gran instal·lació física i audiovisual que interactua amb l'usuari, s'alimenta des de les xarxes i plataformes i diu prou a tota discriminació i violència de gènere.

- Creus que és important treballar amb les mans i recuperar tècniques ancestrals?
Per mi, treballar amb les mans és molt important, em connecta amb les emocions. Considero aquesta pràctica l'obra, l'experiència que aflora i succeeix. 

- En què consistirà  la teva participació a La Galera?
Seré l'encarregada de gestionar la selecció d'artistes del meu país, l'Argentina, convidada d'honor per a l'edició 2019. I aquí estem, preparant els últims detalls pel viatge. Faré també una petita exhibició d'alguns dels meus treballs i uns altres en equip. També amb el MediaLab presento un projecte on una artista obre la seva obra ceràmica a la intervenció d'un grup format per cinc artistes.

Més informació: 

També et pot interessar