Foto: 

Cedida
Orson Welles a Macbeth

Retroestrenes: les pel·lícules imperdibles que has de veure

Cine Club Vilafranca es llença a la piscina amb una nova proposta que recupera films imprescindibles per a ànimes cinèfiles
Andreu Navarro
,
19/10/2015
Arts
Cineclub Vilafranca (CCV) inicia un nou projecte, Retroestrenes, amb la intenció que els nous públics descobreixin el més rellevant de la història del cinema i que altres espectadors puguin recordar pel·lícules que van veure fa anys i fins i tot dècades. Durant el primer trimestre d’aquesta temporada, CCV projectarà El mundo sigue, Encadenados i Macbeth. Després, a partir del mes de gener, presentarà cada mes dues pel·lícules de diferents temàtiques: el thriller francès, el free cinema i la comèdia nord-americana i europea dels anys cinquanta, entre moltes altres.

Per inaugurar-lo projectarà El mundo sigue, una de les dues pel·lícules maleïdes de Fernando Fernán Gómez (l’altra és El extraño viaje). Filmada el 1963, no va ser estrenada fins al 1965, de manera clandestina, i va estar en cartellera només durant uns pocos dies. Després va desaparèixer fins enguany, quan Juan Estelrich, fill del coproductor del film, el va remasteritzar i s’ha reestrenat.

La pel·lícula es basa en una novel·la de l’escriptor basc Juan Antonio Zunzunegui que mostra la misèria de l’Espanya de postguerra mitjançant el retrat d’una família i centrant-se, sobretot, en l’odi entre dues germanes. És curiós que la novel·la mostri aquest aspecte tan negatiu de la vida espanyola d’aquell temps tenint en compte que Zunzunegui era falangista. Fernán Gómez va traslladar la història als anys seixanta i va rodar un melodrama despietat d’estètica neorealista, una mena de tractat sobre la baixesa humana reflectida en l’ambició, l’adulteri, l’enveja, el maltractament de la dona… Trascendeix, doncs, l’exposició d’un quadre patètic, però realista, del país en un moment concret.

L’any 2015 s’ha commemorat el centenari de personalitats de gran rellevància en el món del cinema: Orson Welles, Ingrid Bergman, el dramaturg Arthur Miller (guionista de Vidas rebeldes, de John Huston) i dos secundaris de luxe, Eli Wallach (Lord Jim, El Padrino III) i Edmund O’Brien (La condesa descalza, El hombre que mató a Liberty Valance). CCV ha decidit dedicar un modest homenatge al dos primers. Així, el 10 de novembre es projectarà Encadenados, d’Alfred Hitchcock, interpretat per Ingrid Bergman, Cary Grant i Claude Rains (el cínic cap de policia de Casablanca). El mestre del suspens presenta aquí la vida d’un nazi refugiat als Estats Units, on s’ha convertit en una persona respectable. Bergman es veu implicada en una història d’espionatge en el context de la postguerra mundial. El guió és de Ben Hecht, qui també va treballar per a Hitchcock en les inoblidables Recuerda, La soga i Extraños en un tren, encara que en les dues últimes no apareix als crèdits. No hi figura tampoc als de Lo que el viento se llevó i La diligencia, de les quals també fou guionista.

El 15 de desembre CCV presentarà Macbeth –que es basa fidelment en el text de Shakespeare encara que l’obra va ser reestructurada–, dirigida per Orson Welles i interpretada per ell mateix i Jeanette Nolan (la patèrica mare enfollida de Dos cabalgan juntos). Macbeth és l’únic film que Welles considerava autènticament seu perquè els productors no hi van interferir en absolut, com sí va passar amb la resta de les seves pel·lícules, on van canviar el muntatge, van tallar escenes i, fins i tot, van incloure algunes filmades per altres directors. Rodada amb molt pocs mitjans econòmics, Welles va aprofitar el decorat d’un western, degudament modificat. La presentació de Macbeth a la Sala Zazie coincidirà amb l’estrena de la nova versió de la mateixa obra deu dies més tard, protagonitzada per Michael Fassbender i Marion Cotillard.

Cada pel·lícula comptarà amb una breu presentació a càrrec de persones amants del cinema, però des d’una vessant més amateur que tècnica, per tal que sigui més propera al públic. L'objectiu és aconseguir una presentació amena, que arribi a qualsevol tipus d'espectador, tant si és versat en la història del cinema com si no. Pedro Javier Megía, soci de Cineclub Vilafranca des de fa uns anys, serà l'encarregat d'inaugurar les Retroestrenes presentant El mundo sigue. Productor audiovisual, formador i assessor de continguts, Megía oferirà una visió distesa sobre la pel·lícula de Fernán Gómez i detallarà les seves claus per poder gaudir més de la projecció.

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

A

També et pot interessar