Jump to navigation
Dilluns 16 de febrer, 18:00h
Del 29 de gener al 16 de febrer
Dimecres 18 de febrer, 18:00h
Dijous 19 de febrer, 19:00h
Del 19 al 22 de febrer
Del 18 de desembre al 22 de febrer
Del 17 de gener al 22 de febrer
Diumenge 22 de febrer, 19h
La Sala Montsuar de l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI) acollirà des del 8 de setembre i fins el 9 de novembre, l’exposició titulada ‘Nova Planta. La Catalunya subjecta’, emmarcada dins dels actes de commemoració del Tricentenari.
L’exposició fa un repàs a moments tan significatius de la història de Catalunya com la Guerra de Successió, el Decret de Nova Planta o la formació de l’Estat modern. Aquest repàs es fa a través d’objectes singulars com armes històriques del fons de la Diputació de Lleida, monedes del fons numismàtic del Museu de Lleida i una cinquantena de gravats i documents de l’època, com ara: un exemplar del Decret de Nova Planta, exemplars de Constitucions de Catalunya d’èpoques diverses, o els “Anales” de Feliu de la Penya.
L’exposició recorda doncs, la caiguda de Barcelona l’11 de setembre de 1714, la capitulació de Cardona el dia 18 del mateix mes, i la presa de Mallorca i Eivissa el juliol de 1715, que va suposar el final de la Guerra de Successió amb l’ocupació militar de la Corona d’Aragó per Felip V. El trànsit del poble català fins a la redacció de la Constitució de 1978, amb les represàlies de la monarquia absolutista, la Constitució de 1812 o la dictadura del general Franco, queden paleses a ‘Nova Planta. La Catalunya subjecta’.