Slide màster

Foto: 

Cedida
L'alumnat de la segona promoció del Màster d'art de la UdL en una sessió formativa

Els nous estudis artístics. Més enllà de la tradicional figura de l’historiador

La UdL prepara la tercera edició del seu Màster dedicat al peritatge, l’avaluació i l’anàlisi d’obres d’art
Cristina Mongay
,
12/06/2017
Arts
El Màster en Peritatge, Avaluació i Anàlisi d’Obres d’Art va nàixer el curs 2015-2016 a la Universitat de Lleida, al cor del Departament d’Història de l’Art i Història Social. Ho feia com el primer màster de tot l’Estat espanyol que oferia al seu alumnat una perspectiva més amplia i professionalitzadora de la figura de l’historiador de l’art. Tradició i contemporaneïtat es fusionaven per primera vegada en una oferta formativa oficial, i es donava al seu alumnat les eines suficients per enfocar el seu futur professional a l’expertise, el món de les galeries, la catalogació, la difusió de béns culturals, la investigació, etc. Ara els seus responsables preparen la tercera edició, que promet seguir trepitjant molt i molt fort. Te’n fem cinc cèntims!
Aquest Màster trenca amb tòpics i complementa la tradicional visió de l’investigador del camp de les humanitats

Per què cursar aquests estudis?

El Màster en Peritatge, Avaluació i Anàlisi d’Obres d’Art té un objectiu molt ben definit: explorar l’ampli camp professional i formatiu dels historiadors de l’art del segle XXI. Així doncs, trenca amb tòpics i complementa la tradicional visió de l’investigador del camp de les humanitats que en la memòria col·lectiva només se’l situava entre munts de llibres a les biblioteques i als arxius. Afegeix a la seva formació els components pràctic i científic, i l’hi apropa totes les eines necessàries per al desenvolupament de les seves habilitats.

Així doncs, ens trobem en un canvi de paradigma. A partir d’ara, l’historiador de l’art no només se’l brinda l’oportunitat de vincular-se a centres de documentació, investigació i docència, sinó que se l’hi obren les portes de l’emprenedoria a través de les cases de subhastes, les galeries i antiquaris, els centres d’estudi, peritatge i taxació de peces; els museus i centres d’art, les empreses de gestió i patrimoni artístic i les empreses de difusió i comunicació cultural.



Novetats del curs 17-18

Per primera vegada, tota aquella persona que estigui interessada en aquests estudis podrà realitzar tres cursos breus enfocats a algunes de les especialitats artístiques a tractar durant el Màster. El primer és un curs bàsic d’iniciació a la fotografia científica, que tindrà lloc del 10 al 14 de juliol, i que donarà unes mínimes indicacions de com un especialista ha de capturar adequadament les obres d’art per al seu posterior estudi i catalogació. La segona formació està dedicada als procediments i tècniques emprades pels falsificadors d’obres d’art. Aquest curs, que tindrà lloc del 17 al 21 de juliol, insistirà en els mètodes de detecció de falsificacions. Per últim, la tercera formació aproparà a l’alumnat les tècniques de l’anàlisi fisio-òptic i fotogràfic adreçat a l’estudi d’obres pictòriques, i tindrà lloc del 24 al 28 de juliol. Tanmateix, es té previst que els tres cursos es repeteixen durant el mes de setembre.

Convidats estrella

Molts són els especialistes del món del l’art, nacionals i internacionals, que han passat per les aules de la Universitat de Lleida. Per exemple, la professora Janis Tomlinson, de la University of Delaware; Gloria Molina, investigadora del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya (CRBMC); Joan Yeguas, conservador del Museu Nacional d’Art de Catalunya; Antonino Cosentino, director del Cultural Heritage Science Open Source; Elisa Hernando, directora d’Arte Global; o el professor Pepe Castillo, de la Universitat de Granada, president de l’Asociación Profesional Española de Historiadores del Arte (ho farà el 22 de juny).

Entre els convidats més destacats del curs vinent que visitaran el Màster cal esmentar la doctora Paola Artoni, membre del LANIAC (Laboratorio di analisi non invasives su opere d’arte antica, moderna e contemporánea), de la Università degli Studi di Verona. Les sessions d’Artoni són d’especial interès per al professorat i l’alumnat del Màster per tal de contrastar diverses metodologies d’anàlisi. De fet, un dels professors de la UdL, Miquel Àngel Herrero, es troba actualment a Verona intercanviant coneixements d’aquestes tècniques i mètodes. 

Per altra banda, Benito Navarrete, professor de la Universidad de Alcalá, farà la conferència inaugural d’aquesta tercera edició del Màster, que tindrà lloc el 26 d’octubre. Navarrete és un dels grans experts en l’obra de l’artista barroc sevillà Bartolomé Esteban Murillo, i és un dels encarregats de coordinar les activitats que enguany commemoren el IV centenari del naixement de l’artista.



Valor afegit

Un dels punts forts d’aquest màster és el seu vincle amb institucions artístiques, ja sigui per fer pràctiques com per realitzar sessions formatives o comptant amb la col·laboració dels seus professionals. Enguany el LANIAC se suma a la llarga i prestigiosa llista de centres de pràctiques disponibles a l’alumnat. Entre aquests hi destaca la sala de subhastes Balclis, la Biblioteca de Catalunya, el Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM) de la UdL, el Centre d’Art la Panera, el Museu d’Art Jaume Morera, el Museu de Lleida: diocesà i comarcal, el CRBMC, la Filmoteca de Catalunya, la Fundació Gala-Salvador Dalí, l’Instituto Moll. Centro de Investigación de Pintura Flamenca, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando o la Villa Carlotta. Museo e Giardino Botanico, Lago di Como.

  • imatge de control 1per1
  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar