Jump to navigation
L’escola del Poblenou del Delta basa l’aprenentatge que ofereix als seus alumnes en una educació viva, activa i participativa. “Nosaltres volem destacar l’aprenentatge basat en l’educació biocèntrica perquè potser es coneix menys. El seu objectiu és el de connectar l’infant amb la vida, per això la metodologia utilitzada és la vivència. L’educació biocèntrica utilitza com a eina el Sistema de Biodansa, a través del qual s’expressen els potencials genètics de cada infant pel que fa a la vitalitat (moviment, alegria de viure), la creativitat (expressió), l’afectivitat (seguretat, tendresa, amor, empatia, amistat, solidaritat, respecte), la sexualitat (desig i plaer en fer les coses) i la transcendència (harmonia - coneixement de mi mateix, dels altres i del món que m’envolta, connexió amb la vida)”, explica Míriam Claudio, directora de l’escola del Montsià.
“El que ens diferencia d’algunes escoles és que en tots aquests moments que configuren el nostre dia a dia, el joc i el diàleg i la col·laboració entre iguals esdevenen les activitats més destacades. Els nostres infants desenvolupen els seus aprenentatges gairebé sense adonar-se’n, d’una manera lúdica i amb llibertat d’acció i d’expressió, i relacionant-se amb la resta de l’alumnat del centre i amb els adults amb naturalitat i fluïdesa”, afirma Claudio. Al llarg dels anys, l’escola ha anat assentant els principis que la defineixen i que la guien en la creació del seu projecte particular. D’aquí, parteix la idea d’estructurar els aprenentatges a partir de tres eixos principals: els ambients, els projectes i els tallers.
“Amb els ambients, l’escola vol oferir als infants vivències que potenciïn la seva autonomia, imaginació i creativitat, esdevenint el joc i la comunicació eines claus d’aprenentatge i fent dels errors una manera més d’afavorir l’aprenentatge”, explica Claudio. Els infants hi experimenten i juguen amb materials diversos amb intencionalitat i motivació, per construir el seu aprenentatge de manera lliure o amb propostes guia, seguint el seu propi ritme.El professorat organitza l'aula per al funcionament de l’ambient i l’alumnat, distribuït en petits grups, desenvolupa tasques simultànies de manera autònoma. Als ambients es treballen les matemàtiques i la llengua a través dels jocs, l’art, la música, la manipulació, l’experimentació, la creativitat, la construcció i el moviment. “Aquesta organització comporta oferir una gran varietat de propostes a les quals els xiquets s'enfronten autònomament, compartint la tasca amb els altres companys i/o amb l'adult. És una manera de treballar creativa i flexible, en la qual el paper del mestre és el de dinamitzar els aprenentatges i animar l’alumnat a participar en les propostes”, afegeix Claudio.
L’escola del Poblenou del Delta ha optat per facilitar l'aprenentatge dels seus alumnes a partir del treball per projectes. Aquest mètode suposa que els propis infants trien un tema, com un espai de coneixement per construir, i que s’aborda a partir de les seves idees prèvies amb l’organització conjunta del professorat, l’alumnat i la participació de les famílies. En el desenvolupament del treball, s’utilitzen diversos recursos materials i humans, per tal de desenvolupar estratègies que permetin als infants entendre, interpretar i comunicar la realitat. “Els projectes volen donar resposta a les inquietuds dels xiquets per entendre el món que ens envolta i sempre són tractats de manera interdisciplinar i globalitzada”, afirma Claudio.
Els tallers són el tercer eix metodològic de l’escola. Segons explica la directora del centre, s’entenen de dues maneres: com uns moments d’aula en què professorat, alumnat o famílies proposen una activitat a realitzar que implica la construcció de coneixements de manera conjunta i la realització d’una experiència pràctica dins del desenvolupament del taller, i com uns moments que aprofiten les activitats complementàries que es realitzen a l’escola per planificar, organitzar i dur a terme de manera conjunta diferents celebracions. “L’organització de l’aula amb pocs alumnes i de diferents edats fa que la personalització de l’aprenentatge sigui una estratègia indispensable i clau per afavorir l’adequació de les activitats als ritmes de tots”, afegeix.
El model de l’escola del Poblenou del Delta no és innovador només de cara als alumnes, també ho és pels docents que hi treballen. Segons Claudio, el professorat mostra interès per conèixer i treballar amb metodologies diferents, que aportin una visió més lúdica, pràctica i adaptada a cada infant malgrat que comporti més temps de preparació i de reflexió. “La complexitat està en el fet d’adaptar-se als ritmes d’aprenentatge de cada infant, però les metodologies de treball ho faciliten. Cal acompanyar el professorat en el coneixement d’aquestes metodologies i en les estratègies organitzatives que faciliten el treball entre l’alumnat de diferents edats o nivells”.
És eficaç aquesta proposta? Claudio ho respon: “A nosaltres ens funciona, perquè l’alumnat així ens ho fa saber. Ve content a l’escola, està motivat en fer, en descobrir, en aprendre... Pensem que l’alumnat és l’indicador de si una metodologia funciona o no. Molts mestres es queixen si l’alumnat no aprèn o li costa aprendre. Pensem que cal canviar la mirada cap a un mateix, conèixer com aprenen els nostres alumnes i pensar en com nosaltres ensenyem i de quina manera ho fem”.
Web Escola del Poblenou del Delta