Foto:

David Sancho

Saps que són els PR?

Us convidem a descobrir un PR o “sender de petit recorregut” a la comarca de l'Urgelll
11/11/2014
Desenes de senders solquen les comarques de Ponent pujant les serres, vorejant camps de conreu, o baixant a tocar dels rius. Alguns d’aquests senders són difícils de trobar perquè el poc ús els ha deixat mig abandonats, però d’altres estan perfectament senyalitzats per la tasca feta des de l’administració, clubs excursionistes o associacions culturals lligades al territori. Avui us convidem a descobrir un PR o “sender de petit recorregut” a la comarca de l’Urgell.

A la carretera que porta a Rocallaura trobarem els cartells indicadors d’inici del PR-C 58, el sender de petit recorregut que ens portarà al capdamunt de la serra del Tallat, una de les més importants de la comarca de l’Urgell.

Iniciem la ruta per un camí asfaltat que al cap d’uns 20 minuts passarà a ser de terra, seguint les marques blanques i grogues que trobarem al llarg de tot el recorregut del PR. Quan retrobem l’asfalt seguirem la carretera anirem en direcció al santuari del Tallat, deixant a la dreta una cruïlla amb indicadors cap a Vallbona de les Monges i Poblet i que després seguirem.

Al cap d’una hora de marxa arribem al santuari del Tallat . La primera construcció que va aixecar-se en aquest indret va ser una torre de defensa en el marc de la lluita dels comtats catalans contra els andalusins, cap allà al segle XI. Més tard va aixecar-se el santuari d’estil gòtic on va instal·lar-se una talla de la Mare de Déu del Tallat.

Santuari del Tallat

En el mateix turó podem visitar un antic observatori d’artilleria, edificat durant la guerra civil espanyola, que formava part de la L-2, una línia defensiva que havia d’aturar les tropes franquistes en el seu camí cap a Barcelona. Al llarg d’aquesta ruta també trobarem indicadors de la “ruta de la L-2”, que podem fer un altre dia.

Entrada observatori artilleria

Acabada la visita, retrocedirem uns metres per tornar a la darrera cruïlla que hem deixat, i de nou retrobarem les senyals del PR. Al llarg de la ruta, ens anirem creuant amb “senders de Gran Recorregut” o GR, germans grans del que estem seguint, i que formen part de la Ruta del Cister, una ruta per fer a peu o en BTT que uneix els monestirs de Vallbona de les Monges, Poblet i Santes Creus.

Veureu també que durant el nostre itinerari tindrem la presència constant dels aerogeneradors, ja que l’estratègica situació de la serra del Tallat la va fer un lloc ideal per instal·lar-los. Fa uns anys una sentència judicial obligava a retirar-ne uns quants, però encara romanen al seu lloc.

Aerogeneradors

Al cap d’unes dues hores de camí arribem al Cap del Coll, una collada que separa l’Urgell de la veïna comarca de la Conca de Barberà. En aquest darrer tram de camí haurem pogut gaudir de vistes aèries sobre aquesta comarca i les muntanyes de Prades. Seguirem pujant per arribar a les cotes més altes de la serra del Tallat on, seguint els indicadors, podem assolir el cim del Tossal Gros de Vallbona (804 m.), el punt més alt de la comarca de l’Urgell, i que forma part del repte dels “100 cims”. Veurem que tant al cim com pels voltants hi ha uns quants pessebres nadalencs, i és que alguns clubs excursionistes mantenen la tradició de pujar per Nadal un pessebre a un cim diferent cada any.

Cim Tossal Gros / Pessebre nadalenc prop del cim del Tossal Gros

Ara ja toca baixar i anirem en primer lloc cap al petit poble de Montblanquet. Portem unes tres hores d’excursió i ja només en queda tornar a Rocallaura. Travessarem Montblanquet pel carrer de la Creu i agafarem una pista forestal que aproximadament en una hora ens retornarà a Rocallaura, on acabarem la sortida.

Montblanquet

Dades tècniques:

Dificultat: Mitjana.

Horari: 4 hores.

Desnivell: 620 m.

Distància: 18 km.

Època: Tot l’any, però a l’estiu cal evitar les hores de forta calor.

Observacions: Cal portar aigua, menjar i calçat adequat.

Més info:  www.urgell.cat

Vols saber una curiositat d'aquest PR? Descobreix-la al blog TREPITJANT EL TERRITORI.