Miquelets TV

Foto: 

Cedida

Miquelets TV: "La nostra plataforma va sorgir per la necessitat d'omplir el buit que va deixar el tancament del 3XL"

La plataforma de Twitch emet sèries, majoritàriament d'animació, doblades al català
Helena Martín
,
10/02/2021
Arts
L'animació en català és cada cop més difícil de trobar a la televisió. Miquelets TV, una plataforma de Twitch nascuda recentment, vol combatre aquesta tendència oferint una programació ininterrompuda de sèries i pel·lícules. Com a forma de resistència a uns mitjans públics que limiten cada vegada més l'aposta pel doblatge en català, aquest projecte recupera clàssics com 'Bola de drac' o 'Dr.Slump' i els porta al nou canal de moda per a adolescents i joves.
Des del 2012 hi ha hagut un abandonament del doblatge en català tant al cinema com a la televisió

- Com i per què sorgeix la plataforma de Miquelets TV?
La idea va sorgir per la necessitat d'omplir el buit que va deixar el tancament del canal 3XL l'1 d'octubre del 2012. Des de llavors, la quantitat i la qualitat de material audiovisual emès pels canals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals es va anant perdent gradualment fins al punt que al Super3, l'únic canal orientat a menors, però amb un target de públic infantil i no jove-adolescent, actualment només ofereixen animes com el 'Detectiu Conan', 'Doraemon' o la 'Màgica Doremi'. Miquelets TV és una prova pilot de com explotar les noves tecnologies que ofereix Internet i veure quina és la demanda que es pot generar en aquests espais que els mitjans de comunicació tradicionals encara no s'atreveixen a ocupar.

- Com escolliu les sèries que emeteu?
Acostumem a enquestar a la nostra comunitat a través de Twitter, donant diverses opcions, i finalment l'opció guanyadora amb més vots es converteix en la nova estrena quan una sèrie que emetem finalitza. Normalment donem opcions amb la intenció de donar coherència a l'horari en què es veurà.

  • imatge de control 1per1

- Quines són les que tenen més èxit, les més vistes?
Les sèries amb més èxit que s'estan emetent o que han sigut emeses són 'Bola de Drac', 'One Piece', 'Slam Dunk', 'Inuyasha', 'Ranma', 'Shin Chan' i 'Deathnote'.

- La vostra característica principal és que oferiu sèries doblades al català. Com està el panorama del doblatge en català?
Segons la nostra opinió, i pel que hem pogut observar sense dades d'estudis, en el doblatge d'animació, tant de dibuixos tipus Disney com d'anime, sí que hem observat una manca d'oferta molt gran respecte a anys enrere. En termes generals, des del 2012 hi ha hagut un abandonament del doblatge en català tant al cinema com a la televisió. Un exemple el trobem amb el doblatge de la primera pel·lícula del 'Hobbit' (2012) i la manca del doblatge de les dues posteriors.

- De què és símptoma aquesta desaparició progressiva de les sèries en català a la televisió? Desinterès del públic o decisió política?
Pel que tenim entès, la causa van ser les retallades a les televisions públiques després de la crisi del 2008, que es van fer efectives cap al 2012, ja amb el tancament de l'espai del 3XL l'1 d'Octubre. El fet de treure l'espai juvenil a la televisió tradicional, en un moment en què encara no havien esclatat les plataformes online com YouTube o Twitch, va deixar orfe tot un públic que va d'haver de buscar-se alternatives amb l'animació subtitulada a Internet o amb doblatge en castellà, com per exemple al canal de Boing de Mediaset. Si aquesta decisió política es va prendre per una qüestió d'una davallada de l'interès dels espectadors per l'anime, ho desconeixem, però ho posem en dubte i apostaríem que no va ser així.

- Ara, però, sí que hi ha plataformes com Twitch. El jovent consumeix més per Twitch que per televisió?
Depèn de les franges d'edat. La mainada més petita encara consumeix més televisió perquè normalment no tenen mòbil propi i encara no són tan conscients com per utilitzar aplicacions de VOD (video on demand) com YouTube o Twitch. A més, encara se senten atrets pels programes de dibuixos i no pas per influencers o creadors de contingut. Per altra banda, nens i nenes de 8 anys o més sí que són més habituals a YouTube o Twitch i el consum d'aquestes plataformes es normalitza a partir dels 10-12 anys. Tenim la sensació que passada l'adolescència es perd l'interès per consumir en aquestes plataformes.

- Moltes de les sèries que emeteu han format part de la infància dels nens que ara ronden els 20 i 30 anys, com 'Bola de Drac' o la 'Doremi'.
El perfil que tenim, segons el que hem pogut esbrinar pels espectadors que ens veuen i escriuen al xat i a les xarxes socials, serien edats majoritàriament entre els 20 i els 35 anys, el grup de nostàlgics del K3 i del 3XL. Després tenim pares que acompanyen els seus fills i veuen la programació seleccionant les sèries i pel·lícules que els interessen més, que són un públic més intermitent. Per últim, a poc a poc anem ampliant el grup de joves entre 12 i 18 anys que ens descobreixen i comencen a veure els animes que nosaltres vèiem amb la seva edat.

- Com influencien les sèries o pelis que mires quan ets petit o adolescent?
Les sensacions que ens donen les sèries de petits poden ser diferents segons el moment o l'època que les veiem o segons les circumstàncies en què ens trobem. No obstant això, la majoria podem coincidir en el fet que mantenim un record agradable de quan les vèiem, i certament significava també continuar escoltant i practicant el català després de l'escola.

- La majoria són estrangeres. L'animació no té èxit a Europa?
D'animació europea tenim algunes sèries de culte com 'Espies de Veritat' o 'Martin Mystery', però òbviament, la gallina dels ous d'or és l'anime i això es reserva quasi el 99% de tot el contingut comercial que arriba a les plataformes de VOD o a la televisió. A Europa avui dia no anem a l'avantguarda en res, ni en cultura, ni en economia, ni en política. No se'ns fa estrany veure com la major part de la indústria audiovisual prové dels EUA o d'altres països.

- Què caldria per tenir una indústria pròpia d'animació en català?
Aquesta és complicada de respondre, ja que la solució és fàcil però l'execució no tant. Realment el que cal és voluntat política, no necessàriament partidista, per destinar més recursos econòmics en crear espai i donar eines per als talents del sector. Així podrien desenvolupar la seva feina artística dins del territori nacional i amb la llibertat econòmica i artística que necessiten per no limitar la seva creativitat, per no polititzar el contingut que es crea segons el govern de torn, com succeeix a la premsa i els mitjans de comunicació.

Més informació: 

A

També et pot interessar