Cremallera de Núria

Foto: 

FGC Turisme
El Cremallera de Núria

A bord dels trens turístics i funiculars de Catalunya

Els trens turístics d'FGC permeten desplaçar-se fins a entorns de gran valor natural d’una manera sostenible
Surtdecasa
,
03/08/2021
Entorn
Viatjar entre vistes panoràmiques i de postal és un regal perfecte pels sentits. Si parlem dels recorreguts que fan els funiculars i els trens turístics del país, gaudir del trajecte és un imperatiu, així com del punt de partida i arribada. Turistren és la marca que aplega els set recorreguts que us presentem per tal d’apropar-vos a espais de gran bellesa d’una manera ben especial, a bord de trens singulars i històrics en què el trajecte és una experiència per si mateixa. Amb el Cremallera de Núria, el Cremallera i els Funiculars de Montserrat, el Tren del Ciment, el Tren dels Llacs i el Funicular podreu recórrer indrets de gran bellesa.

Si hi ha una alternativa sostenible pel que fa a la connectivitat del territori, aquesta la capitaneja la mobilitat ferroviària. En aquest cas, els trens permeten visitar l’entorn natural i prescindir de l’impacte de les carreteres serpentejants i de la infinitat de cotxes particulars que això suposaria. Alhora es treballa en les millores digitals dels accessos als trens i per un ferm compromís amb el territori, que es tradueix en un servei turístic integral, amb propostes per conèixer els indrets que recorren. Els vehicles que agrupa Turistren són patrimoni històric ferroviari de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

 

  • imatge de control 1per1

El Cremallera de Montserrat | Foto: FGC Turisme
1. Els funiculars i el cremallera de Montserrat
Un dels punts més emblemàtics de Catalunya és, sense cap mena de dubte, el Parc Natural de la Muntanya de Montserrat, que acull a força visitants atrets pel seu gran actractiu natural. I és que la xarxa ferroviària permet sortir de Barcelona ciutat fins a arribar a Montserrat amb connexions que faciliten el viatge. Un cop a Monistrol, el cremallera salva 550 metres de desnivell que amb el transcurs de tan sols cinc quilòmetres ens deixen pràcticament al peu del santuari. El trajecte apropa als ocupants al cor de la muntanya i permet gaudir del viatge i de les vistes tan especials que proporciona. Després de gairebé 50 anys d’inactivitat, el cremallera es va recuperar l’any 2003 i ara circula diàriament.

El funicular de Sant Joan s’enfila fins a les entranyes del Parc Natural de Montserrat per arribar a l’ermita de Sant Joan. Un cop us alceu podreu observar el Monestir a vista d’ocell des de 1.000 metres d’altitud, així com gaudir d’una perspectiva espectacular de l’Anoia. A l’estació superior també disposeu d’un mirador excepcional, així com el Centre d’Interpretació del Geoparc de  la Catalunya Central i del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat. El funicular va ser inaugurat el 1918 i recorre un traçat de 503 metres per superar un pendent del 65%. Per la seva banda, el Funicular de la Santa Cova fa un trajecte de 262 metres i, després de superar els 118 metres de desnivell, ens atansa al punt on, segons la llegenda, va ser trobada la imatge de la Moreneta, la Mare de Déu de Montserrat. S’explica que la cova es va il·luminar i que uns pastors que eren a la zona van entrar i la van trobar.

Entorn de Montserrat podeu gaudir d’una quantitat gairebé incomptable d’itineraris de muntanya, rutes de senderisme i vies d’escalada. També podeu visitar el Museu de Montserrat, amb més de 1.300 obres i col·leccions de pintura modernista. Especialment als pelegrins els agrada l’Espai Audiovisual de Montserrat, on ens podem endinsar d’una manera molt vivencial a la muntanya, el monestir i al santuari i, és clar, no hi pot faltar l’exposició de material mòbil, on s’explica la història de l’antic cremallera.
> Més informació

 

El Cremallera de Núria | FGC Turisme
2. El Cremallera de Núria celebra 90 anys entre muntanyes
De manera ininterrompuda i cada dia de l’any, el Cremallera de Núria funciona per pujar i baixar passatgers a un indret en què el so de la natura és complet. No hi sentireu el rugit de cap vehicle motor, gràcies al cremallera la vall és un espai sense fums, aparcaments, ni res del que un vehicle suposa. Des de la població de Ribes de Freser el cremallera engega la seva ruta, passa per Queralbs i segueix enfilant-se fins passats 12,5 quilòmetres i superant 1.000 metres d’altitud. Actiu des del 1931, la incansable màquina enguany compta ja amb el seu 90è aniversari i celebra fer els honors a tants visitants que s’endinsen al Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser, i a l’estació de muntanya de Vall de Núria. Per aquest motiu podeu visitar l’exposició ‘Noranta anys d’història. El Cremallera de Núria’, una mostra visual d’aquest recorregut que uneix distàncies i temps.

Un cop a Vall de Núria disposeu de força atractius, entre els quals hi ha un bon grapat d’itineraris, passejades en barca o l’anomenat ‘Viatge a una vall única’, en què descobrireu els cotxes suïssos de la línia Matterhorn - Gotthard Bahn, on podreu conèixer el transport genuí d’alta muntanya a través d’una visita ben interessant.
> Més informació

  • imatge de control 1per1

 

El Tren del Ciment | Foto: FGC Turisme
3. El Tren del Ciment, un viatge pel patrimoni cultural i industrial
Amb un centenar d’anys a l’esquena, el Tren del Ciment va néixer per unir la fàbrica de ciment Asland, a Castellar de n’Hug, amb Guardiola de Berguedà. El tren va traslladar ciment, eines i treballadors, i avui en dia representa el testimoni d’una etapa de creixement al Berguedà i se’n té cura com a la joia ferroviària i històrica que és.

Passejant entre boscos i paisatges de conte i entre la majestuositat natural que es respira a les portes del Pac Natural del Cadí-Moixeró, ‘El Carrilet’, sobrenom afectuós amb què se’l coneix, circula a ritme pausat pels 3,5 quilòmetres de recorregut, durant 20 minuts. Durant aquest recorregut, el tren fa quatre parades a les estacions de La Pobla de Lillet, la Pobla Centre, els Jardins Artigas i al Museu del Ciment de Castellar de N’Hug. A cada punt hi ha un grapat de propostes per conèixer i espais per visitar. Entre molts altres atractius, destaquem el Museu del Ciment, un viatge en el temps que us descobrirà la història de la fàbrica i de l’impacte i creixement que va suposar per a tota la zona i població. Es tracta d’un edifici modernista on s’exposa també el procés de fabricació del ciment pòrtland. Hi ha activitats expressament pensades per als més menuts, com ‘Els tresors dels clinquerons’, un joc de descoberta de l’espai guiat pels follets de la fàbrica. Una altra visita imperdible és als Jardins Artigas, dissenyats per Antoni Gaudí, compten amb representacions arquitectòniques inspirades en la vegetació, l’aigua i les pedres. I és clar, no hi pot faltar l’Exposició dels Trens Històrics, situada a l’antiga estació de ferrocarril de la Pobla de Lillet.
> Més informació

 

El Tren dels Llacs Històric | Foto: FGC Turisme
4. El Tren dels Llacs, un recorregut tan espectacular com variat
Sigui amb el Tren Històric o amb el Tren Panoràmic podeu gaudir del paisatge únic i singular que uneix la plana de Lleida i les portes dels Pirineus, un espectacle que cal recórrer. Des del tren, seguirem el curs del riu Segre per després encadenar amb el riu Noguera Pallaresa i descobrir el canvi de colors dels camps lleidatans, al massís pirinenc. Tot plegat, a través d’un itinerari que travessa parets aspres i vertiginosos congostos, que voreja fins a quatre immensos embassaments i recorre quasi 90 quilòmetres, 40 túnels i 75 ponts. Insistim, espectacular. El Tren dels Llacs travessa les planes del Segrià, el Montsec al seu pas per la Noguera i s’endinsa fins al verd del Pallars Jussà.

El Tren Històric permet, a més, fer un viatge en el temps gràcies a la seva estètica, amb un ferrocarril dels anys 60, i és que compta amb dues locomotores dièsel construïdes l’any 1968, les conegudes ‘ye-yés’. El Tren Panoràmic avança a través de la natura en la històrica línia ferroviària entre Lleida i La Pobla de Segur, un trajecte imprescindible. Un comboi nou i modern que us portarà a fer un viatge en el temps.
> Més informació

 

El Funicular de Gelida amb Montserrat al fons | Foto: FGC Turisme
5. Funicular de Gelida, la unió d'un poble que la geografia havia separat
La població de Gelida compta amb una orografia particular que fa que es divideixi en dues zones o nivells. Des del 1924 el funicular va posar remei a aquesta realitat i unia així el centre urbà del poble i la zona industrial amb l’estació de tren, que es troba al punt més baix. Els usuaris del funicular d’aleshores eren majoritàriament les persones que treballaven als molins paperers de la població, així com el veïnat del barri de Sant Salvador. Per disposar del servei, inicialment es va aprofitar la màquina del primitiu funicular del Tibidabo de Barcelona i, gairebé 100 anys després, tot i les diverses reformes i millores que s’han fet, les instal·lacions i els vagons encara conserven moltes de les característiques dels combois inicials.

El funicular de Gelida fa un recorregut de 884 metres en menys de deu minuts. Les dues estacions on fa parada són tan singulars com el mateix funicular, ja que els edificis estan protegits com a Bé Cultural d’Interès Local. Des de l’estació superior del funicular podreu observar una visió panoràmica del paisatge de la plana del Penedès, de l’Anoia i de la muntanya de Montserrat. Al nucli urbà de la població podreu visitar el Centre d’Interpretació del Funicular, on podreu entendre fins a quin punt aquest transport va suposar un avenç per a la població.
> Més informació

 

A

També et pot interessar