Marcel Pujols
,
21/11/2019
Música

Irene Moray: "La Verge Maria també té la regla, també té el cantó fosc de la lluna"

La cineasta dirigeix el nou videoclip de Tarta Relena que es presenta al nou Pumarejo de l’Hospitalet
Irene Moray

Foto: 

Cedida
Irene Moray amb Tarta Relena
La hiperactivitat meditada de la cineasta Irene Moray (Barcelona, 1992) l’ha portat a fer el nou videoclip del duet coral Tarta Relena. La directora de 'Suc de síndria', curt amb el qual va ser nominada a la Berlinale 2019, s’endinsa en ‘Tota Pulchra’, una polifonia sacra rescatada per Marta Torrella i Helena Ros, a la qual ella ha transportat a un nou imaginari. L’únic que sabem del nou relat audiovisual de Moray és, en paraules de les implicades, "un storyboard alternatiu a la Verge Maria, qui retorna als orígens de la feminitat i aconsegueix el poder per arribar a viure en pau". El metratge es presentarà avui dijous al nou Pumarejo de l’Hospitalet. Encetarà la cerimònia una meditació guiada per la directora del clip que desembocarà en la projecció de l'audiovisual. De l’espai sonor de tot plegat se n’encarregaran les Tarta Relena, que segueixen fent carretera presentant 'Ora pro nobis' (The Indian Runners, 2019), el seu debut discogràfic. Amb qui parlem, però, és amb Moray perquè ens doni algunes coordenades sobre aquesta última incursió al món espiritual.
"La meva venjança és mostrar la bellesa amb tot l’horror i tota la llum que porta dins"

- Quina és la relació amb Tarta Relena? Com has arribat a fer aquest videoclip?
Vaig veure les Tarta Relena per primer cop farà dos anys i mig a un festival al mig del bosc que es deia Rizoma i vaig flipar, em va agradar molt el que feien. Vaig parlar amb elles perquè feien una versió de la Maria Coma, que és amiga meva, i els vaig dir que li havia enviat un vídeo del concert i es va quedar amb aquesta broma. Després van treure el disc, vaig escoltar-lo i em va inspirar molt, les vaig escriure perquè realment m’hagués agradat fer un vídeo de cada cançó. Jo pensava que hi havia mil persones que els hi volen fer un vídeo un cop tret el disc, perquè jo estava i estic segura que aquestes ties ho petaran. I em van dir que encara no les havia escrit ningú.

- I com us vau decidir per 'Tota Pulchra'?
Vam fer una reunió i els hi vaig portar tres idees que encara no havia desenvolupat del tot perquè volia que se les fessin seves abans de res. De les tres, dues no les van entendre gens i la de 'Tota Pulchra' la van veure, els hi molava. Des d’aquí vaig anar desenvolupant la idea i m’han donat bastanta llibertat, elles van triar la cançó i la idea inicial i a partir d’aquí m’han deixat fer bastant.

- Quin ha estat el procés per retornar la Verge Maria als orígens de la feminitat?
Parlàvem de la Verge Maria com a arquetip, vam posar sobre la taula si ens agradava o no i què ens feia sentir. Va ser bo perquè una d’elles em deia que se sentia molt propera a aquest patró, feia riure però era totalment respectable i comprensible. Jo els hi deia que a mi em causa rebuig el fet que s’hagi utilitzat aquest arquetip com si fos el receptor del miracle de Déu. Perquè potser també està sent un miracle el fet que siguis capaç d’engendrar un fill sense un home. Potser ella també té poders, potser el poder de donar vida que tenim les dones també pot ser destructor. Vam pensar com podíem empoderar aquest personatge i vam parlar dels orígens de la feminitat, en recuperar aquest poder tan heavy de donar vida i treure-la. La imatge que hem utilitzat ha sigut la del cicle menstrual, la de les llunes.

- Heu reinterpretat la puresa de la figura de la verge, no?
És que què és la puresa? Per què no puc ser pura sagnant? Sóc pura, de fet, potser més i tot. La puresa era un gran tema o com aquesta cosa elevada i espiritual també està en la no perfecció. Per això, poso l’estàtua com a metàfora de la verge, una verge perfecta és una estàtua, no té cos. Però podem ser pures sense haver d’estar mortes, sense haver de ser aquesta estàtua de pedra. Hem fet la Verge Maria més real, més poderosa. Sí, és pura. Sí, pot donar vida. Sí, també té la regla, també té el cantó fosc de la lluna: lluna plena i lluna nova. Som aquestes dues coses.

- Quin és el fil invisible que uneix aquest peça amb la resta de treballs que portes a l’esquena?
Crec que tots són molt diferents pel que fa a la forma, però també crec que tinc una temàtica semblant en tots ells, que interpreto de diverses maneres. En el fons, solc parlar de l’empoderament femení, de l’alliberació de la sexualitat... És quelcom que m’afecta i que m’importa.


Gravació del videoclip de Tarta Relena

- En aquest cas has jugat amb alguna cosa nova?
Sí, efectes especials, o sigui màgia! M’ha fet molta il·lusió! També he fet servir per primera vegada càmera amb trípode i plans estàtics, tenia ganes de provar coses diferents. Com que jo no he estudiat cinema, cada cop que rodo una cosa d’aquestes, per mi és un exercici nou.

- Als teus curts acostumes a utilitzar tècniques espirituals per a la preparació d’actors. En aquest cas com els has conduït?
Sí, ja quan vaig fer el càsting vaig enviar una meditació d’uns tres minuts i els hi vaig demanar a les actrius que es gravessin mentre meditaven, per veure com reaccionaven quan la feien. Després al rodatge, era fort revisar els plans perquè es notava molt quan jo abans havia practicat una petita meditació o connexió amb l’actriu Katrin Vankova i quan no. O sigui, li canviava l’expressió de la cara! Bàsicament el que fèiem era connectar amb la ràbia de tota aquesta censura, de tota aquesta castració de la feminitat per culpa del patriarcat o de la religió. Connectàvem amb la set de venjança, però no anant a fer mal, sense matar a ningú, sinó mostrant la bellesa. La meva venjança és mostrar la bellesa amb tot l’horror i tota la llum que porta dins.

- En què consistirà la meditació guiada que duràs a terme aquest dijous?
Tant el que vam fer amb la Katrin com el que vull fer al Pumarejo és anar a buscar l’emoció que genera aquest videoclip. Vull portar a la gent que vingui a l’estat emocional concret, així és com treballo amb els actors. No els hi dic que s’imaginin que els hi passa una cosa en concret, més aviat els acompanyo perquè arribin a una habitació imaginària i allà sentin el que jo vull que sentin. Llavors, el que faré amb l’espectador, amb molt de carinyo això sí, serà portar-lo per un viatge emocional que passarà per diferents fases. Quan estiguem tornant d’aquest viatge, veurem el videoclip, de manera que hauran entès les emocions abans de veure-les en pantalla. Crec que és una proposta interessant perquè veus el que acabes de viure o sentir.

- Quin és el teu camí en la branca de les teràpies alternatives?
Jo he sigut terapeuta de reiki, m’he format bastant en això. També he fet molta meditació i arts marcials. Tinc tot aquest bagatge que, fins ara, era una mica ocult, el portava per dins. Però a partir de 'Suc de síndria' l’he com tret enfora i el videoclip m’ho ha confirmat. He vist que és una eina brutal per treballar amb actors i les seves emocions. Crec que tinc una eina que és privilegiada perquè altra gent no la té, i que em permet, no només arribar a llocs molt profunds amb les emocions, sinó alhora cuidar els meus actors mantenint-los en un lloc segur, no els tiro als lleons.

- Amb quina actitud ha de venir la gent aquest dijous?
Doncs ha de venir predisposada a estar una mica vulnerable i oberta. No és un esdeveniment de festa, serà un espai una mica vulnerable. Per tant, la gent ha de venir oberta, tranquil·la, sense expectatives i a sentir...

Més informació: 

També et pot interessar