Imatge d'un incendi forestal

Foto: 

Cedida

'Jugar amb foc' o com gestionar els entorns rurals per poder conviure-hi

La mostra reuneix una vintena d'obres de diferents disciplines artístiques, al Museu de la Vida Rural
Roser Regolf
,
26/02/2020
Arts
Estació rere estació veiem com els boscos es converteixen en poc més que cendres. Incendis que abans no duraven més d'un dia, ara cremen hectàrees d'ecosistemes sense control davant la lluita dels Bombers, Agents Rurals, tot sabent que el risc d'incendis forestals és cada cop més alt a conseqüència de les grans onades de calor i les sequeres, cada cop més freqüents en una situació d'emergència climàtica com la que estem vivint. Un fet al qual cal sumar-hi l'abandonament de les zones rurals que fa dels camps i dels boscos espais vulnerables, perquè els agricultors i ramaders són els qui dissenyen els nostres paisatges, i treballar per a la sostenibilitat és apostar per una gestió més racional del territori i de les zones forestals per prevenir i controlar el foc. Sobre bona part d'aquestes reflexions recau l'exposició 'Jugar amb foc', una mostra organitzada i produïda entre el Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla i la Fundació Pau Costa, que té com a objectiu interpel·lar el visitant i reflexionar sobre la gestió actual dels boscos i de les zones rurals. Ara, la mostra al Museu de la Vida Rural a l'Espluga de Francolí, s'ha prorrogat fins el 24 de juny.
En el moment que donem l'esquena al món rural, comencen a aflorar els problemes. I els incendis només són la constatació visual del problema que tenim als nostres boscos

El descobriment del foc va ser un punt d'inflexió i evolució cultural per a l'espècie humana. I tot i que fa milions d'anys d'aquest esdeveniment, les persones encara no hem après a conviure-hi, fins al punt que, a hores d'ara, el considerem com un enemic. "En el moment que donem l'esquena al món rural, comencen a aflorar els problemes. I els incendis només són la constatació visual del problema que tenim als nostres boscos", sentenciava el director de la Fundació Pau Costa, Oriol Vilalta. Per tant, ens trobem davant d'un aliat o d'un enemic? L'exposició 'Jugar amb foc' fa un retrat d'aquesta dualitat a partir d'un pròleg i quatre grans blocs: l'origen del foc, el foc aliat, el foc desfermat i conviure amb el foc. Una organització des d'un punt de vista cultural, que ens permet mirar d'on venim, radiografiar les maneres de viure a les zones rurals i analitzar la gestió forestal per tal d'encarar un futur més sostenible pel que fa a la prevenció i control dels grans incendis. Al mateix temps, la mostra pretén desmuntar falsos mites, promoure les bones pràctiques i donar a conèixer projectes centrats en l'ecologia del foc.

"La divulgació ha de ser un element clau de la nova cultura del foc i espais com el Museu de la Vida Rural han d'oferir nous relats a través de l'etnologia, la història i la ciència, però també de l'art visual, el món de l'audiovisual o el patrimoni", deien des del Museu, al que la directora del centre, Gemma Carbó, afegia que "des del Museu constatem una manera de viure on el foc és un element primordial". I és que la voluntat de l'exposició és aprofundir en l'ecologia del foc, generar coneixement al voltant dels incendis forestals i reflexionar entorn del canvi climàtic i de la sostenibilitat de l'actual relació entre el foc i les persones.

El foc com a font d'inspiració
'Jugar amb foc' està formada per més d'una vintena d'instal·lacions, que entrellacen objectes etnològics del Museu de la Vida Rural i obres d'artistes de diferents disciplines. Entre les escultures, pintures, cartells, fotografies o audiovisuals, cal destacar el tapís 'Sobreteixim 17', una obra que Joan Miró va elaborar amb una tècnica on s'utilitzen les flames i una escombra per apaivagar-les. També s'exposa el poema visual 'Correfoccorref' de Joan Brossa, així com l'obra 'D'abelles i rostoll cremat' de Josep Guinovart; així com una instal·lació artística de la dissenyadora gràfica Núria Vila o l'escultura 'Orant amb diadema que emmiralla el cel' de Marta Pruna, una escultura creada amb els recursos propis del bosc, on l'artista té el seu taller. A banda, i entre altres, també es pot veure el llargmetratge 'O que arde' d'Oliver Laxe, una creació audiovisual que reflexiona sobre el despoblament i abandonament rural a Galícia.


'Les ovules d'en Miquel' de Jordi Font Recasens. 'Les ovelles d'en Miquel' de Jordi Font Recasens.
Pel que fa als objectes etnològics, que formen part de la col·lecció del Museu de la Vida Rural, ens mostren com el foc s'ha utilitzat al llarg de tots els temps en l'agricultura i en la indústria, així com en la vida diària i com a font d'inspiració de molts artistes.

Transformació social
'Jugar amb foc' segueix els punts principals del decàleg Mutare: dóna resposta a un repte social, situa el visitant al centre de la proposta i s'ha realitzat des d'una perspectiva artística i amb la participació dels principals agents del territori i de col·lectius socials locals. Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, afirmava que "parlem d'un espai de cocreació on la cultura pugui transformar la societat i contribuir en la creació de l'esperit crític". El decàleg Mutare és el resultat de la Jornada Mutare de cultura i transformació social i estableix els factors que incrementen el potencial transformador d'un projecte cultural. D'aquesta manera, 'Jugar amb foc' respon a la visió de la Fundació Carulla i del Museu de la Vida Rural orientada a promoure la cultura i l'educació com a eines de transformació social.

Des del passat mes de febrer, el foc ha estat un dels eixos de la programació del mateix Museu amb activitats paral·leles com xerrades, debats, cinefòrums, tallers, visites i propostes educatives, sempre adaptades a la situació sanitària del moment.

Actualment, la mostra al Museu de la Vida Rural s'ha prorrogat fins el 24 de juny. I a més, mentre duri el confinament municipal, cada dissabte i diumenge a les 12 del migdia, s'oferirà una visita virtual a l'exposició, que es podrà seguir des del canal de YouTube del Museu de la Vida Rural.

A

També et pot interessar