Miravet

Foto:

Cedida

Les 10 excursions de tardor a la Ribera d'Ebre

Descobreix els millors paisatges i vistes panoràmiques sobre el riu Ebre
Surtdecasa Ebre
15/11/2016
Els colors de la tardor són la constatació del poder cromàtic de la natura. Els arbres de fulla caduca comencen una espècie de mutació que tenyeix de marrons, gros i ocres tot el paisatge. A aquesta transformació se li sumen els colors del cel, molts cops rogencs pel vent i per la caiguda de la nit abans d'hora. Tot això amb la bruma i la boira que acompanya tant les primeres hores del matí com el capvespre, converteixen algunes excursions en un viatge absolutament místic al cor de la terra. Et volem proposar 10 sortides de tardor a la Ribera d'Ebre, la comarca que ofereix unes perspectives úniques sobre el riu Ebre.

1. Les migracions al Meandre de Flix
Sense dubte, aquesta és una de les excursions més originals que es poden fer a la Ribera d'Ebre, ja que et dóna la possibilitat de conèixer la Reserva Natural de Sebes amb tota la seva riquesa ornitològica. El lloc de sortida que us proposem és el pont de Flix i la durada és aproximadament de tres hores. La Reserva de Sebes us permetrà descobrir espècies com la cigonya blanca. És del tot normal veure-la alimentant-se al costat dels cavalls de la Camarga que pasturen als prats inundats, o bé al seu niu. Actualment és l'única colònia de cria de l'espècie a la província de Tarragona. Des de Flix s'hi arriba tot creuant el pont sobre el riu Ebre i, 50 metres més enllà, es canvia de sentit per agafar el camí que trobarem a mà dreta just abans de tornar a entrar al pont. S'anirà fins al Mas del Director, Centre d'Informació de la Reserva, i s'agafarà el camí que, des de davant de l'edifici, ens porta a una passarel·la de fusta fins a l'observatori de la bassa. De tornada es passa per davant del centre d'informació i s'agafa el camí que segueix paral·lel al riu, fins arribar a una segona passarel·la que condueix el visitant fins un bosc de ribera exuberant.

Foto: Catalunya Experience
2. Les serres que custodien un poblet de pel·lícula
Les serres que envolten el bonic poble de Tivissa, situat a l'est de la comarca, donen molt de joc. Et proposem una visita a una les muntanyes amb les vistes més espectaculars sobre la cubeta de Móra i el Poble de Tivissa. També et dóna l’oportunitat de conèixer l’ermita de Sant Blai i el camí de la Llena. La ruta comença pujant per un camí empedrat que ens portarà fins a les proximitats de l’Ermita de Sant Blai. La pujada continua, però abans, podem beure aigua de la font de Sant Blai, sempre fresca i bona. A més, heu de saber que diu la dita que té la propietat de curar la tos: "Sant Antoni gloriós, cura’m la tos". El camí ens porta a una carena, on ja podrem començar a gaudir de les vistes panoràmiques. Seguint aquesta carena fem cap, per fi, a la Roca Verdura, situada justament a 240 metres per damunt del poble de Tivissa. Després d’haver gaudit de les vistes i d’un bon i merescut esmorzar, ens començarem a endinsar en el camí de la Llena, un camí empedrat per on es baixa còmodament entre les parets de la Roca Verdura i la roca del Migdia, amb la seva misteriosa M majúscula gravada. Quan acabeu la ruta, feu una passejada pels carrerrons de Tivissa!

3. La ruta dels teixos i la boira a Rasquera
Us proposem un recorregut pels voltants de Rasquera que permet descobrir els prop de 200 teixos de la teixeda de Cosp i la font del Teix. Aquests arbres eren abundants en temps prehistòrics, però avui en dia quasi han desaparegut. Es passa també pel Mas de Joan de Pere, bon exemple de les típiques masies de la contrada en què habitatge i corrals formen un sol cos. S'hi entra pel carrer de la Ribera d'Ebre fins a trobar una placeta amb una font, a l'inici del carrer del Pla de la Bassa. En aquest punt, es deixa el cotxe i s'inicia l'excursió. El corriol aviat entra al bosc, és la Teixeda de Cosp, tot i que els teixos no solen formar boscos, en aquest indret n'hi ha molts. Seguim pujant fent marrades, travessem dues vegades la mateixa tartera, sortim del bosc i fem la darrera pujada fins a trobar el refugi, arrecerat sota un esperó rocós. Tenim la Cova Llòbrega molt aprop, seguim el mateix camí que segueix pujant una mica, i arribem a la raconada on es troba la Cova, depenent del lloc on mirem l'entrada de la cova, podem veure la silueta d'una cara!

4. Un recorregut intimista per les muntanyes de Móra d'Ebre
Fer Picossa és un must a la Ribera d'Ebre. Un recorregut intimista pel cor del massís més emblemàtic de les muntanyes del terme de Móra d'Ebre, on gaudireu d'extenses panoràmiques. Sortim des de la part nord del poble, prop de l'hospital comarcal, on s'ha d'agafar un camí asfaltat senyalitzat que permet arribar a les ermites de Sant Jeroni i de Santa Madrona al cap de 7 quilòmetres de recorregut. Aquesta ruta pel massís de la Picossa, dins el sistema litoral català, és la més representativa del paisatge de muntanya de Móra d’Ebre. Una volta aèria, on gaudir d’espectaculars vistes tant de la plana de l’Ebre com de les Serres Litorals fins al massís dels Ports. Tanmateix, ens endinsem en un paisatge feréstec i alhora domesticat de fa temps, amb la suor dels habitants d’aquestes terres.

5. Una visita a un antic balneari entre muntanyes
Les muntanyes de Cardó estan incloses dintre del Pla d’Espais d’Interès Natural de la Generalitat de Catalunya. Aquestes conformen una de les serres més carismàtiques de les Terres de l’Ebre, amb el balneari de Cardó, situat al capdamunt de l’espectacular cingle del Salt del Frare, entre Rasquera i Benifallet, prop del riu Ebre. L’edifici original fou construït el 1606 pel carmelí tortosí Fra Pau de Crist, qui hi establí una comunitat religiosa. Hi ha alzinars ben constituïts, complementats amb boscos de roure valencià i teixos que apareixen de manera esporàdica. Proposem una ruta que s'inicïa a Rasquera. Es pot dir que el sender comença a partir de l’ermita de Sant Domenech i ens condueix al Coll de Rojals i el Coll del Pins. Fins aquest punt el recorregut és fàcil tot i que hi ha fortes pendents. Ens dirigim cap a la Font de la Múrria per agafar el camí vell dels Frares que ens porta al Portell del Cosp i al Balneari de Cardó.

Fotografia: Turisme Ribera d'Ebre
6. Visites del riu des del Pas de l'Ase
En total, uns 14 quilòmetres per gaudir d'unes boniques vistes el costat del riu. En deixar Flix, l’Ebre busca noves terres de castells, més turons on la petjada ibera encara persisteix. En un nou episodi, ens mostra com ha jugat amb la terra i com s’ha enfrontat tossudament amb la roca. Per solcar un camí profund, entre moles i muntanyes, entre mates i trencades, que perdurarà en el temps i agermanarà cultures. Amb la paciència dels segles i la saviesa de l’artista, ha esculpit al seu pas columnes impetuoses, amb ulls de donzella mora, des d’on salta l’esparver, i se sent cantar el Gambusí, les nits de Cerç ventoler. Des de la torre, els cavallers d’Armengol d’Urgell, ens donen consentiment de partida. El GR 99 ressegueix la riba dreta durant bastants quilòmetres. De fet, no s’abandona el marge del riu fins a Móra d’Ebre.

7. La Punta de l'Àliga a Ascó
Des de l’ermita de Santa Paulina d'Ascó, agafem el camí que puja en direcció a les trinxeres i al mirador de Mas de Prades. Anem guanyant alçada fins arribar a les restes d’una era, enllaçant amb el camí antic que pujava fins al coll d’abans de la punta de l’Àguila. Arribar fins a la punta és una ascensió d’uns 80 metres de desnivell positiu durant aproximadament 350 metres. La ruta continua en direcció nord-est per la carena, cosa que permet gaudir d’esplèndides vistes, amb alguns trams assegurats amb cadenats. Arribem fins a la torre elèctrica, on podem escollir baixar per la pista o baixar per un pas habilitat que arriba fins a l’antic camí de ferradura al nivell del Pas de l’Ase. Enllacem aquí amb el GR-99 i el seguim riu amunt fins a trobar, a l’esquerra, el barranc de Barbers, que anirem remuntant en direcció a l’ermita de Santa Paulina. La punta de l’Àguila, amb 447 metres d’alçada, no és precisament el cim més elevat del terme d’Ascó però sí el més característic i que gaudeix d’unes espectaculars panoràmiques sobre la Ribera d’Ebre i la seva vall.

Foto: @bekiayala
8. Una panoràmica sobre el riu a Riba-roja
Riba-roja és sinònim de la ruta de les Modorres-Valldebelles. El primer tram és un dels camins que ens porta a la Fatarella. Per la dreta planegem les Modorres fins a les Foradades, des d’on baixarem per Valldebelles. S’hi pot gaudir d’una panoràmica de l’Ebre al seu pas per Riba-roja amb el pont sobre el riu donant l’entrada a la població. També hi ha les restes de l’antic castell templer/hospitaler i de l’antiga presó, localitzada als baixos del mateix conjunt, que compta amb un projecte de recuperació. Moltes cases de la part antiga de la vila tenen llindes del segle XVIII: se’n destaca una de decorada a l’interior amb pintures pompeianes. Les cases pairals de major interès són Ca Janot i Ca Morício.

9. El Pas de l'Ebre per Miravet
Aquesta ruta correspon a la marxa 2014 de la Cameta Coixa, però en aquest cas és circular, amb sortida i arribada des de la Plaça de l'Arenal. Sortirem des d'aquesta plaça i pujarem fins al Castell Templer de Miravet. Allí gaudirem d'una esplèndida vista del poble, del riu i de tota la cubeta de Móra. Al sortir, vorejarem el castell per lateral i ens dirigirem al cim de la Covalta per un camí que va pujant al costat d'una trinxera de la Guerra Civil. Al baixar de la Covalta, iniciarem l'ascensió pel Barranc de Negrer fins al punt de vigia, on es va situar un niu de metralladores durant la Guerra Civil, per baixar per la sendera de les Blores fins al costat del riu. Després, agafarem el camí de la Costa de Riago que ens durà de nou a la Plaça de l'Arenal.

10. La ruta de les ermites
Ruta moderada i molt pintoresca que permet visitar el jaciment Ibèric de Sant Miquel, l’Ermita de Sant Miquel i l’Ermita de Sant Antoni de La Torre de l’Espanyol. Una ruta assequible, divertida  i amb molt d’encant paisatgístic. La ruta és prou assequible, té una pujada pronunciada poc abans d'arribar al pla del jaciment Ibèric. Ens desplacem fins al jaciment on podem contemplar-lo, ha estat museïtzat recentment. Baix podem veure l'Ermita de Sant Miquel, s'hi pot arribar mitjançant un sender. Seguim la ruta, agafarem un sender que ens permet pujar fins al camí que porta a Sant Antoni, l'única zona dificultosa al llarg de tota la ruta. Seguim fins Sant Antoni, on hi ha una zona habilitada per fer pícnics. Ens trobem al punt més alt de la ruta i seguim fins la Torre de l'Espanyol, el poble només el voregem, fins trobar el camí que comunica amb Vinebre, l'anomenat Camí dels Diumenges. Anem baixant pel camí asfaltat fins que arribem al punt inicial.

Més informació:

Comentaris

imatge de Oriol Masip

Bon dia, només m'agradaria puntualitzar que el cim Punta de l'Àliga no és terme d'Ascó com es diu a la ruta. Aquest cim és terme de Garcia. Per tindre-ho en compte en altres publicacions. Salutacions, Oriol