Instal·lacions Eufònic 2015

Foto: 

Cedida
Instal·lació Eufònic 2015

Els 10 espais d'experimentació artística de l'Eufònic

El festival, que se celebrarà del 3 al 6 de setembre, "ocupa" indrets industrials i naturals
Anna Zaera
,
11/08/2015
Arts
Un territori no és res tancat, sinó més aviat un vector que es mou i sempre hi ha moments de territorialització i desterritorialització. El territori és una potència que es deixa envair o desertitzar. L'Eufònic, el Festival d'Arts Sonores i Visuals de les Terres de l'Ebre, torna un any més a reflexionar sobre el paisatge i la vida quotidiana a través de l'experimentació que neix de les intervencions de llum i so. El territori, entès com aquell espai físic – natural i industrial - que ens envolta, es converteix en un actor més de la proposta artística que inclou concerts audiovisuals, instal·lacions sonores i visuals, arts digitals i fins i tot un Campus d'Aprenentatge. Hem volgut destacar el significat de 10 dels indrets elegits per a les diverses actuacions i instal·lacions artístiques, moltes de les quals s'inauguraran els propers caps de setmana d'agost i finalitzaran amb la celebració del festival del 3 al 6 de setembre.

1. Part abandonada del Mercat de La Ràpita
Els mercats, aquells llocs que han estat durant segles espai de trànsit i d'intercanvis comercials i personals, s'han convertit ara en construccions, en molts casos, buides, a causa de la implantació massiva de les grans superfícies comercials. Amb aquesta idea de fons, l'Eufònic ha volgut intervenir a la part abandonada del Mercat Municipal de La Ràpita. Per allà passaran propostes com la de LCC - destacades representants de la nova electrònica estatal, que han publicat al prestigiós segell austríac Mego -, Rubén Patiño - investigador sonor que presentarà el resultat de la seva residència artística -, l'alemany Jan Mech i les seves peces sonores interdisciplinàries o el visceral treball del ballarí ex-Fura del Baus Sergi Fäustino, que presentarà l’espectacle immersiu “Concert per a esforç i so”.

2. Què se n'ha fet del Garbeach?
La que va ser la zona d'oci de La Ràpita a finals dels noranta i principis del 2000, va anar perdent pes fins que fa dos anys es va tancar definitivament. Aquella construcció de ciment en forma de búnquer sota el passeig marítim rapitenc representa el crepuscle d'un model d'oci de hits que, degut a la crisi, va viure un colapse. L'Eufònic el tornarà a ocupar amb les actuacions nocturnes del programa. Allà podrem veure algunes de les actuacions estrella de les nits com, per exemple, la d'Hidrogenesse, així com les de beGun, InnerCut, Orange Broek, Combray (amb visuals d’Alba G. Corral) i Edu Comelles (en format banda). Tancant les dues nits, sessions de Pedro Vian i un mestre indiscutible com Zero DJ.

3. Una proposta nocturna en ple dia als Ullals de Baltasar
Aquestes surgències d'aigua subterrània procedent dels aqüífers de les serralades veïnes de Montsiè i els Ports es convertiran en l'escenari d'una actuació de migdia. En un canvi radical d'estil i en horari de vermut, Amatria, un dels artistes revelació de l'any, presentarà la seva proposta de pop electrònic vitalista i colorista. Deslocalitzar el que vindria a ser una proposta nocturna, onírica i ballable i ubicar-la en plena llum del dia és un dels atreviments de l'Eufònic d'enguany.

4. Mapping al Castell de Miravet
Un dels espais estrella del festival d'enguany s'instal·larà en el que va ser un dels castells templers més importants de Catalunya, i que a hores d'ara corona, imponent el riu Ebre, al seu pas pel poble de Miravet, a la Ribera d'Ebre. Aquesta construcció amb segles d'història, declarada Bé Cultural d'Interès Nacional acollirà un mapping d’autor. La instal·lació audiovisual “La llum de Miravet” transforma l’absis de l’església del Castell de Miravet en un espai viu i misteriós, que descobrim a través del contrast entre el remor i el silenci, la llum i la foscor. L’aplicació de les tecnologies de videoprojecció i la creativitat digital permet contemplar l’absis des de noves perspectives, afegint una nova capa narrativa al conjunt arquitectònic i omplint de vida els murs a través d’un eixam d’organismes lumínics i sonors.

5. Sons anti-informàtics al Museu del Mar de la Ràpita
A l'Eufònic no tot és tecnologia, també hi ha espais per recuperar l'artesania sonora feta amb materials naturals. Aquest equipament museístic situat a l'edifici de les Casotes, construït a l'època de Carles III i que va ser durant anys un antic magatzem de mercaderies, es va convertir fa tres anys en el Museu de la Mar més gran de les Terres de l'Ebre. Les col·leccions de fòssils marins i de fotografies de pescadors compartiran espai amb la proposta artística de Bosch & Simons, dos artistes holandesos establerts al País Valencià des de fa anys, que portaran les seves màquines sonores per realitzar una instal·lació antiinformàtica. 'El Último Esfuerzo Rural II' és la segona part d’una obra global que consisteix de simbombes gegantesques, fetes de tonells de 1’30 metres de llarg i tocats per cilindres pneumàtics, amb un món sonor tan peculiar i propi que el seu origen no pot ser un altre que el món rural, un sentiment vingut del més profund de l’interior com el bramar d’un animal.

6. Sons d'ocells i trens a l'Antic Molí d'Ulldecona
Corria el 1923 quan l’arquitecte modernista Cèsar Martinell, deixeble i col·laborador de Gaudí i autor de moltes de les construccions agrícoles de la Catalunya rural, va construir a Ulldecona el que es convertiria en un dels molins d’oli de més activitat de Catalunya a principis del segle XX. Ara, rehabilitat, acull l'oficina de turisme local i serà un dels espais on l'artista Jan Mech, que ha actuat en espais com Artists Space (Nova York), Collegium Hungaricum i Fabrik Potsdam (Berlín) o Tate Modern (Londres) presenta la seva instal·lació 'Trenes y pájaros, pájaros y trenes' en un espai que condiciona l’escolta, a la vora de les vies del tren que creuen la foia entre el Montsià i la Serra de Godall.

7. La Foradada a través de l'orella
A les Terres de l'Ebre és una pràctica habitual sortir els dissabtes i diumenges a fer excursions a les muntanyes veïnes amb una cantimplora i un entrepà. Aquesta pràctica socialitzadora es converteix ara en una experiència sensorial augmentada gràcies a la proposta de l'artista sonor d'Alcanar Vicent Matamoros, que portarà a aquells que s'aixequen ben prompte a La Foradada. En aquest cas, no només s'haurà de caminar sinó que la sortida consisteix en l'escolta activa de tots aquells fenòmens naturals que normalment ens passen desapercebuts perquè la vista se'ns imposa com el sentit que deixa en segon pla els altres. I és normal. Des del punt més alt de la serra del Montsià es gaudeix d'unes privilegiades vistes del Delta, però també hi ha fenòmens sonors que ens captivaran.

8. Comunicació interactiva al Delta de l'Ebre
Un festival que considera els espais protagonistes de les seves propostes no podria excloure un ecosistema tan singular com és el Delta de l'Ebre. Per la seva banda, MobilityLab, artistes de la comunicació interactiva i investigadors crítics de les xarxes, inventen per a l'ocasió el 'Telesònic', un telescopi hackejat al qual incorporen capacitat interactiva-sonora per a fer un mapejat sonor del paisatge sonor i cultural del Delta. En relació directa amb el paisatge es troba també el treball del videocreador canadenc Diagraf, que residirà una setmana en ple Delta assimilant un paisatge per cercar una relació indisociable que només es podrà veure amb la tecnologia de les ulleres Moverio d’EPSON.

9. Electrònica al mig de la Badia dels Alfacs
La Badia dels Alfacs o els Alfacs és una terra baixa, pantanosa, a la part meridional del Delta de l'Ebre, situada entre La Ràpita i la desembocadura de l'Ebre. Si abans la Badia era territori reservat per als pescadors, cada cop més s'està convertint en un espai d'oci. Tant els practicants d'esports nàutics, com els hedonistes que visiten les muscleres convertides en atractius chillouts han conquerit aquest mar on l'Eufònic també hi ha volgut tenir presència. De fet, és ja tradicional la musclada musical al Xiringuito de la Costa, que enguany també tancarà Eufònic 2015. Un lloc on només s'hi pot arribar en barca i on aquest any ocuparà la cabina Meneo, un volcà d'energia capaç de barrejar cúmbia i 8-bit i que evidentment té carta blanca per desfermar tota la seva bogeria. Ah! Les entrades se solen exhaurir poques hores després d'haver-se posat a la venda, i malauradament, aquest any ha passat el mateix i ja no en queden.

10. Un instrument extravagant a la senyorial Tortosa
L'Eufònic no ha volgut passar de llarg del regust senyorial del nucli antic tortosí, uns carrerons que alberguen segles d'història, en la que va ser una de les ciutats més esplendoroses de la Mediterrània al segle XVI. Xavi Lloses portarà la seva premiada peça 'Nautilus' a l'Escola d'Art i Disseny de Tortosa. Lloses és una espècie de Carles Santos de l’era d’Internet. La peça creada gràcies al Premi Puig-Porret 2013, és una impressionant escultura sonora i alhora un instrument: amb 24 tubs de metacrilat, funciona de forma autònoma interpretant una partitura generativa gràcies a un randomitzador de diferents universos harmònics i rítmics. Dins de cadascun d’estos universos, altres randomitzadors controlen altures, duracions, ritmes i policromies en modes i escales predeterminades. L’harmònium conté el sistema nerviós del “Nautilus” i convida al visitant a tocar-lo: un dit al teclat i el Nautilus passa del mode autònom al mode instrument.

 

  • imatge de control 1per1

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

A

També et pot interessar