Jump to navigation
- Una exposició global amb gairebé 60 països participant. Com diries que és el vestit del segle XXI? Un vestit global -uniforme- o, per contra local -molt divers-?No hi ha res en aquest món contemporani, que sigui totalment únic. El vestit és i, a la vegada, no és, tan divers com la humanitat, depenent dels continents, països, estrats socials, moment històric. Avui dia, podem trobar gent vestida com fa 2000 anys o també d'una manera contemporània que és gairebé igual des de meitat del XX i fins i tot des d'abans. En el cas per exemple de la indumentària moderna masculina. Evoluciona en mínimes variacions segons la necessitat del moment i manera d'expressar-se en accions globals o locals.- Com afecta la globalització?La globalització en el vestir quotidià amb les multinacionals productores de roba i calçat, disseminades, que incideixen de manera determinant venent massivament les mateixes peces de vestir, homogeneïtzant a les gents com a éssers d'una mateixa cultura que es visualitza anònima per neutralitzada i conduïda, que els expressen clarament de manera bastant uniforme. Hi ha un vestir impersonal, barat i poc nítid, però pràctic, que presideix, on tots es veuen iguals, estiguis a Europa, Amposta, Xina o USA. Els mateixos texans tallats o trencats, vambes, leggins, samarretes o jaquetes embuatades, per dir alguna cosa, on tots se senten igual. I és igual, és fàcil.- El segle XX és un segle especialment carregat d'innovació pel que fa al vestir?Sí. Les grans invencions i formes desenvolupades pertanyen a troballes del XXI. En art, ciència, indústria i moda... No estan a l'abast de tothom, això sí. Tèxtils intel·ligents per aportar calor, per mantenir-se hidratat, per, fins i tot alimentar, protegir de violacions, no ofegar-se, defensar-se dels atacs armats o desplegar colors, imatges, emanar llum, etc.- Quin és l'objectiu del vestit en la història de la humanitat?Precisament vestir totes les necessitats de l'ésser humà, i en això, no solament les físiques sinó les anímiques i identitàries tant per a la seva integració comunal i global o, al contrari, la diferenciació particular.- Què seria un vestit innovador?El vestir innovador es plantejaria aportant solucions a l'individu i a la societat, apostant per la no uniformitat, per la lliure expressió de l'individu. I també per prendre consciència de l'explotació que implica la moda barata i de consum ràpid.- El vestit identifica com a membre d'un col·lectiu?El vestit és una eina antropològica que actua directament en la persona incidint en el col·lectiu. Del vestit global identitari, podríem assenyalar accessoris o imatges a la samarreta on s'intenta expressar idees, juntament amb uns texans i unes bambes. Aquest diria que és l'uniforme global massiu al món de gent de totes les edats. És una influència clarament que ve de la vestimenta del treballador, còmoda i resistent i de les arts contemporànies i urbanes com, per exemple, el grafiti, la pintura o les gràfiques en general.- El vestit com a eina antropològica. Si haguessis de definir el vestit del segle XXI en Espanya, Catalunya o els Terres de l'Ebre, com seria en cada cas? De quin color, amb quins elements?En l'àmbit particular regional, hi ha cultures que guarden elements molt definits que els identifiquen i solen ser d'índole folklòrica i social històrica. Segons on romanen valorades i barrejades amb el global popular afectant el moment d'expressió. No veig diferències en el vestir comú quotidià global o a Espanya o Catalunya o Terres de l'Ebre, però si hagués de definir diferències amb successos i situacions molt actuals, encoratjaria a observar com des d'allò local, geogràfic i cultural s'han compost i unit formes i colors que parlen d'altres coses.- Actualment els colors volen dir moltes coses...A Catalunya el groc ara és un color preponderant i ho diu tot des d'una majoria, és llibertat del poble català. Es posa davant del marró i gris que sempre van ser comuns per representar una societat a qui no agrada ser cridanera. El groc com a innovació es fa clarament visible. És força reivindicativa i llum.- I a les Terres de l'Ebre?Crec que el verd i groc, des de l'agricultura en totes les seves variacions, depenent de l'estació de l'any. Fertilitat en temps natural de sembra, maduració i eclosió. També els blaus, blanc i vermell, especialment el turquesa, que representa els pescadors, les xarxes i el mar. O també el fucsia, dels depredadors caragols poma i el color universal de la prostitució de dones i també de l'alliberament i equitat femenines manifestant-se amb visibilitat.- Quins colors interpretes més?El negre és el color dels artistes. És avui, des dels existencialistes en el XX, uniforme global de la modernitat. És resistència, una neutralitat observadora.- I a tot l'Estat espanyol?Els bascos són diferents dels andalusos i dels gallecs, canaris, aragonesos, etc. en el seu clima caràcter i pulsions pròpies, etc. Avui el regional es manifesta de manera contemporània sense que el folklore sigui el seu signe encara que pot estar inclòs. L'Espanya com a tal s'identifica vestint-se de la bandera com a identitària d'un tot impositiu, en contraposició al mateix vestit amb la senyera a Catalunya com a identitat local i diferenciada.- A qui va dirigida la convocatòria? Quants artistes pots seleccionar com a comissària?A cinc creadors, artistes o realitzadors incloent tot aquell que hagi treballat o pensat en el vestit com a eina pròpia o puntual d'expressió. Que hagi començat a fer-ho a partir del 2000 i fins al 2018. S'inclouen tot tipus d'arts escèniques; teatre, dansa, moda, arts visuals i plàstiques, indústria, esport, poesia, instal·lació, performance, arquitectura, land art... La data límit de lliurament és l'1 de febrer 2018. L'exposició serà a Moscou al juny del 2019.
Web de la convocatòria