Anna Zaera
,
15/12/2017
Arts

Mariaelena Roqué: "El vestit és i, a la vegada, no és, tan divers com la humanitat"

L'artista és la comissària d'una exposició global que tindrà lloc el 2019 a Moscou
Mariaelena Roqué - Àpat kaníbal

Foto: 

Rosa Banqué
Mariaelena Roqué
El vestit comunica, influeix i és influït en el comportament humà. D'ara fins al febrer del 2018 s'obre una convocatòria internacional per convocar artistes de tot el món que considerin el vestit un element artístic important. L'artista Mariaelena Roqué (Tarragona, 1952) és l'encarregada de comissariar la convocatòria a Catalunya. La convocatòria arriba a 60 països, i la selecció la realitzaran un conjunt de 99 comissaris de tots els continents. Aquesta exposició que porta per títol 'Innovative Costume of the 21 century: The next generation' tindrà lloc al Bakhrushin Museum de Moscou al juny del 2019. Hem volgut parlar amb ella perquè ens expliqui més detalls.
"A Catalunya el groc ara és un color preponderant i ho diu tot des d'una majoria, és llibertat del poble català. Es posa davant del marró i gris que sempre van ser comuns per representar una societat a qui no agrada ser cridanera"

- Una exposició global amb gairebé 60 països participant. Com diries que és el vestit del segle XXI? Un vestit global -uniforme- o, per contra local -molt divers-?
No hi ha res en aquest món contemporani, que sigui totalment únic. El vestit és i, a la vegada, no és, tan divers com la humanitat, depenent dels continents, països, estrats socials, moment històric. Avui dia, podem trobar gent vestida com fa 2000 anys o també d'una manera contemporània que és gairebé igual des de meitat del XX i fins i tot des d'abans. En el cas per exemple de la indumentària moderna masculina. Evoluciona en mínimes variacions segons la necessitat del moment i manera d'expressar-se en accions globals o locals.

- Com afecta la globalització?
La globalització en el vestir quotidià amb les multinacionals productores de roba i calçat, disseminades, que incideixen de manera determinant venent massivament les mateixes peces de vestir, homogeneïtzant a les gents com a éssers d'una mateixa cultura que es visualitza anònima per neutralitzada i conduïda, que els expressen clarament de manera bastant uniforme. Hi ha un vestir impersonal, barat i poc nítid, però pràctic, que presideix, on tots es veuen iguals, estiguis a Europa, Amposta, Xina o USA. Els mateixos texans tallats o trencats, vambes, leggins, samarretes o jaquetes embuatades, per dir alguna cosa, on tots se senten igual. I és igual, és fàcil.

- El segle XX és un segle especialment carregat d'innovació pel que fa al vestir?
Sí. Les grans invencions i formes desenvolupades pertanyen a troballes del XXI. En art, ciència, indústria i moda... No estan a l'abast de tothom, això sí. Tèxtils intel·ligents per aportar calor, per mantenir-se hidratat, per, fins i tot alimentar, protegir de violacions, no ofegar-se, defensar-se dels atacs armats o desplegar colors, imatges, emanar llum, etc.

- Quin és l'objectiu del vestit en la història de la humanitat?
Precisament vestir totes les necessitats de l'ésser humà, i en això, no solament les físiques sinó les anímiques i identitàries tant per a la seva integració comunal i global o, al contrari, la diferenciació particular.

- Què seria un vestit innovador?
El vestir innovador es plantejaria aportant solucions a l'individu i a la societat, apostant per la no uniformitat, per la lliure expressió de l'individu. I també per prendre consciència de l'explotació que implica la moda barata i de consum ràpid.

- El vestit identifica com a membre d'un col·lectiu?
El vestit és una eina antropològica que actua directament en la persona incidint en el col·lectiu. Del vestit global identitari, podríem assenyalar accessoris o imatges a la samarreta on s'intenta expressar idees, juntament amb uns texans i unes bambes. Aquest diria que és l'uniforme global massiu al món de gent de totes les edats. És una influència clarament que ve de la vestimenta del treballador, còmoda i resistent i de les arts contemporànies i urbanes com, per exemple, el grafiti, la pintura o les gràfiques en general.

- El vestit com a eina antropològica. Si haguessis de definir el vestit del segle XXI en Espanya, Catalunya o els Terres de l'Ebre, com seria en cada cas? De quin color, amb quins elements?
En l'àmbit particular regional, hi ha cultures que guarden elements molt definits que els identifiquen i solen ser d'índole folklòrica i social històrica. Segons on romanen valorades i barrejades amb el global popular afectant el moment d'expressió. No veig diferències en el vestir comú quotidià global o a Espanya o Catalunya o Terres de l'Ebre, però si hagués de definir diferències amb successos i situacions molt actuals, encoratjaria a observar com des d'allò local, geogràfic i cultural s'han compost i unit formes i colors que parlen d'altres coses.

- Actualment els colors volen dir moltes coses...
A Catalunya el groc ara és un color preponderant i ho diu tot des d'una majoria, és llibertat del poble català. Es posa davant del marró i gris que sempre van ser comuns per representar una societat a qui no agrada ser cridanera. El groc com a innovació es fa clarament visible. És força reivindicativa i llum.

- I a les Terres de l'Ebre?
Crec que el verd i groc, des de l'agricultura en totes les seves variacions, depenent de l'estació de l'any. Fertilitat en temps natural de sembra, maduració i eclosió. També els blaus, blanc i vermell, especialment el turquesa, que representa els pescadors, les xarxes i el mar. O també el fucsia, dels depredadors caragols poma i el color universal de la prostitució de dones i també de l'alliberament i equitat femenines manifestant-se amb visibilitat.

- Quins colors interpretes més?
El negre és el color dels artistes. És avui, des dels existencialistes en el XX, uniforme global de la modernitat. És resistència, una neutralitat observadora.

- I a tot l'Estat espanyol?
Els bascos són diferents dels andalusos i dels gallecs, canaris, aragonesos, etc. en el seu clima caràcter i pulsions pròpies, etc. Avui el regional es manifesta de manera contemporània sense que el folklore sigui el seu signe encara que pot estar inclòs. L'Espanya com a tal s'identifica vestint-se de la bandera com a identitària d'un tot impositiu, en contraposició al mateix vestit amb la senyera a Catalunya com a identitat local i diferenciada.

- A qui va dirigida la convocatòria? Quants artistes pots seleccionar com a comissària?
A cinc creadors, artistes o realitzadors incloent tot aquell que hagi treballat o pensat en el vestit com a eina pròpia o puntual d'expressió. Que hagi començat a fer-ho a partir del 2000 i fins al 2018. S'inclouen tot tipus d'arts escèniques; teatre, dansa, moda, arts visuals i plàstiques, indústria, esport, poesia, instal·lació, performance, arquitectura, land art... La data límit de lliurament és l'1 de febrer 2018. L'exposició serà a Moscou al juny del 2019.

Més informació: 

També et pot interessar