Raixid Bonàs: “Quan acabes un poema, el perds, ja no és teu”

Els Amics dels Castells de Tortosa presenten una exposició de pintura amb els versos del poeta
Surtdecasa Ebre
,
08/07/2013
Arts
Proposem un joc. Llegiu el vers que segueix i, immediatament, sense fer trampa, tanqueu els ulls per imaginar què pintarieu si haguéssiu de fer un quadre del que llegiu.
 
La nit fou un lapse ardent/ i sis hores, un moment. Ja els heu tancat?
 
Pere Casanoves, Jaume Amigó, August Rossell
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(Pere Casanoves, Jaume Amigó, August Rossell)
 
 
Urgeix renovar els rems / canviar de rumb / i alleugerir el pes / dels atuells del vaixell
 
David Ribas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(David Ribas)
 
 
La realitat dels fets tossuts  i quotidians / desafia, il·lògica, candor i fantasia
 
Xano Armenter
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(Xano Armenter)
 
 
Una bandada de tudons: / únic senyal en moviment / al camp adormit, silent
 
Pascal Rennié
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(Pascal Rennié)
 
  
Bé, doncs dotze pintors i artistes de reconegut prestigi i ampla trajectòria han fet el mateix, només que, enlloc de tenir els ulls tancats, han plasmat gràficament diversos poemes de Raixid Bonàs. Tot un experiment que demostra com el llenguatge poètic impacta de diferent manera a cada cervell, i com cadascú expressa el que sent d’una forma. Si visiteu l’exposició que romandrà oberta a Amics dels Castells fins al 29 de juny, i com a espectadors, podeu respondre a una altra qüestió: què us toca més la fibra: un vers o el quadre amb què cada artista l’ha representat?
 
Si us sembla interessant, imagineu com n’ha estat, d’interessant, per als pintors que, per col·laborar en el joc artístic, han reunit “una de les exposicions més importants que mai ha organitzat Amics dels Castells i Nucli Antic de Tortosa”, segons el president de l’entitat, Jordi Jordan, malgrat la nul·la col·laboració de l’Ajuntament. Abdellah Ahaddaf, Jaume Amigó, Albert Aragonès, Xano Armenter, Francesc Arumí, Pere Casanoves, Leonardo Escoda, Georg Massanés, Pascal Rennié, David Ribas, August Rossell i Frederic de Saint Pol han plasmat amb la seua obra allò que cada poesia escollida de Bonàs li ha inspirat. I com de sorprenent, per al poeta, comprovar-ne el resultat. “M’he posat a les seues mans i no és que hagin captat el que jo proposo, perquè quan acabes el poema ja el perds, ja no és teu, perds l’autoritat sobre ell i passa a ser de qui el llig, i aquests artistes el que han fet és buscar elements de la poesia que connectin amb la seua obra”, afirma Bonàs. I vet aquí que poemes i quadres entren en maridatge i si mentre us en delecteu, feu una copa de vi, l’experiència és exquisida.
 
Raixid Bonàs ha publicat els seus llibres fora dels circuits comercials, i són com rares joies, insòlites i senzilles troballes que semblen amagar un tresor si els agafeu delicadament, com ho fa l’autor, com si vulgués evitar que esclatin en tants bocins com sentiments contenen. “Vell de la Muntanya”, “Tothom ho sabia”, “Mercader d’essències” i “L’Emir de Tortosa” són fruit de la seua labor poètica.
 
Per deixar-se capturar per un poema et pots sotmetre a diferents processos. Un és deixar-se endur pel so que desprén. “El primer material en brut de la poesia és el so i la reacció que aquest so provoca en el cervell humà. Amb el pas del temps, el lector de poesia sap que, per a captar-ne tots els matisos, ha de ser llegida en veu alta. O millor, ha de ser recitada, o declamada”, explica el poeta. Hi ha però, qui llegeix en silenci, “en pura delectació literària, enamorat de la paraula, dels ginys prosòdics, de les onomatopeies, repeticions i polisíndetons". 
 
I de les imatges que el poeta utilitza per a provocar, no ja al través del so sinó del sentit, una reacció en el cervell del receptor”, continua. I com es veu a l’exposició, també hi ha qui sap interpretar d’altra manera aquest material poètic: són les traduccions en llenguatge visual fetes per la mà de l’artista. “Una mà activada pel cervell que, com alquímica reacció, transforma en pinzellada la paraula, el so en colors i el sentit en forma”, conclou.
 
--
Més informació: 
 
     

  • imatge de control 1per1
  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar