Jump to navigation
Dissabte
20 desembre 2025
Terres de l'Ebre
Agenda
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inicia sessió
Registra't
Edicions territorials
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inici
Agenda
Experiències
Cartellera
Blogs
Seccions
Menjar i beure
Arts
Espectacles
Música
Llibres
Família
Entorn
Fires i Festes
Activa't
Botiga
Qui som
Contacta
Publicitat
Col·labora
Textos legals
Una apocalipsi molt personal
'Melancolia' ens acosta a un íntim i angoixant final del món
Surtdecasa Ebre
,
09/01/2012
Arts
Lars von Trier, destacat director de cinema d’autor, és conegut per la seua insolència, arrogància i, a vegades, estupidesa a l'hora de tractar amb els mitjans de comunicació. Frases com “sóc el millor director de cinema” o “comprenc a Hitler i li tinc una mica de simpatia” són algunes perles que li atorguen l'etiqueta de polemista.
Aquesta etiqueta, però, no es limita tan sols en la seua faceta de figura pública; el seu cienema sempre ha intentat sacsejar emocionalment amb drames clarament exagerats i més o menys tramposos (
Rompiendo las olas, Bailar en la oscuridad
), enfotre’s de la burgesia (
Los idiotas
) o, fins i tot, pertorbar psicològicament a l’espectador amb
Anticristo
.
Melancolia
té una mica de tot això i, per tant, no és una excepció dintre de la seua filmografia clarament provocadora. Aquí ens trobem davant un relat intimista i familiar on tot un seguit de personatges es reuneixen per celebrar la boda de Justine (Kristen Dunst). Però el que, en aparença, sembla una celebració alegre i festiva, de seguida s’adverteix la profunda depressió que pateix la núvia i que li impedeix ser feliç en el dia que més falta li fa. Davant aquest atac de tristesa, la festa es va desmoronant poc a poc, i posa a prova la unitat familiar quan descobreixen que la celebració a la que estan participant és, en realitat, una gran farsa.
Fins aquí dóna la impressió que estem davant un relat de tipus de drama familiar. Però hi ha una circumstància que tenyeix tot el relat amb una capa de fantasia surrealista que converteix una situació natural i familiar en quelcom estrany, misteriós o sobrenatural. I és que hi ha una fenomen astronòmic anòmal que amenaça la terra. Es tracta d’un planeta anomenat Melancolia que s’aproxima a l'òrbita de la Terra, i tot i que els científics asseguren que no col·lisionarà, els personatges estan convençuts que així serà.
Ens trobem, per tant, amb una pel·lícula apocalíptica, amb clares referències simbòliques o al·legòriques, on l'amenaça del planeta Melancolia no és més que la manifestació física de la destrucció moral i psicològica dels protagonistes. I que per estrany i contradictori que pugui semblar, possiblement sigui el relat apocalíptic més creïble que ens hagi donat el cinema, perquè lluny de centrar-se amb l'espectacularitat i els faraònics efectes especials de destrucció, l’Apocalipsi se centra en l’estat anímic d’uns personatges que han d’afrontar el final dels dies des de la seua quotidianitat.
Un film estrany, amb una trama angoixant i pertorbadora on és molt difícil llegir entre línies el significat de les imatges, precisament perquè més que una narració hi veiem un estat d’ànim, concretament el de la melancolia. Paraula que estranyament no porta associada una connotació necessàriament negativa com podria ser la tristesa o la depressió, sinó que paradoxalment ens pot aportar la sensació gratificant de sentir-nos tristos. Serà aquesta la clau per entendre el perquè podem gaudir d’una obra tant pessimista com aquesta?
--
On pots veure-la?
Consulta la cartellera de Surtdecasa.cat:
www.surtdecasa.cat/cartellera
A
També et pot interessar
Foto:
Cedida
Veure les cares del món, un exercici d'ampliació
Foto:
Cedida
Andrea Queralt: "La producció combina tota la meva pulsió artística i també certa capacitat de lideratge"
Foto:
Cedida
Les 8 històries de vida del TEDxAmposta
Foto:
www.ninodeelche.net
Niño de Elche: “Les pràctiques artístiques són una bona manera d'apartar-nos del foc”
Foto:
Cedida
Les 5 raons per no perdre't 'Los Miserables' a Tortosa
Foto:
Cedida
Anna M. Bofarull: “La fibromiàlgia és un dels pilars de la pel·lícula i l’altre és la música”