,
12/04/2012 - 12:55
Filosofia

VOSALTRES SOU LA MEVA FOSCOR

Encara recordo el dia en que vaig informar el meu pare que estudiaria filosofia. La seva cara reflectia incomoditat. Si jo que servia per a poca cosa i que havia plantat els meus primers petits pins fent de dissenyador gràfic (molt petits, molt petits) de sobte em veia corprès per una gent que es dedicava a meditar. Mentre els altres pencaven ells es dedicaven a meditar o això li pareixia una mica al meu pare.

– No està mal que tinguis un hobby- em va comentar-.  Però l'aixada et donarà més feina a llarg termini i això de la filosofia és molt estrany. Començaràs a donar-li massa voltes a les coses com si estiguessis dalt d'una sínia i lo pitjor de tot és que no només et marejaràs tu, és que ens marejaràs a nosaltres.

– Bé, no sé què dir. M'he enamorat i l'aixada mai ha sigut bona amant meva. Ho sento. Puc estudiar filosofia? Prometo que no em plantejaré massa les coses. Només me les plantejaré lo suficient i necessari. Per cert, saps quina diferència hi ha entre suficient i necessari papa?

– Veus? Sense ni estudiar ja estàs començant a donar-li massa volta a les coses. A veure, quina diferència hi ha?

– Per exemple si vols fer callar un polític una bomba atòmica pot ser suficient però no necessària (tampoc seria ètic) i en canvi per fregar el terra, per exemple, pot ser necessari un pal de fregar i en aquest cas no seria suficient perquè faltaria aigua i algú que fregués el terra.

– I això t'ensenyaran a Filosofia? -empipat em va increpar el meu pare per la ironia sobre el polític-.

Jo no sabia què contestar. El meu pare no era Sòcrates però la seva pregunta irònica m'havia deixat estabornit. Sort de la meva mare i les meves dues germanes que van sortir en defensa meva. La germana petita tenia 4 anys i la gran 13. Núria, la petita, va comentar “doncs a mi em sembla bonic” i tots vam esclatar a riure. La gran, Cinta, a qui aprecio pel seu ímpetu, va comentar que jo era una mica estrany i que almenys si estudiava alguna cosa estranya potenciaria allò que sóc i que mentre no fos res dolent el que un era potenciar-ho podria ser bo.

Dora, la meva mama, em va dir que ella em recolzaria fes allò que fes perquè sabia lo dolorós que era no poder fer-ho. En tant que dona sempre li havia resultat una mica més complicat que al meu pare anar una mica per lliure i no havia pogut fer moltes coses que hagués volgut. També a ella li havia resultat impossible estudiar per manca de diners. Així que encara que jo em dediqués a pensar lo suficient i necessari doncs ella només podia dir-me: avant i sort (però estudia).

Aquell dia vaig aprendre que el saber només és possible quan hi ha un grup de suport que el fonamenta i suporta i que jo tenia un grup de noies (mama, Cinta i Núria) al meu costat que no em mereixo i que aguanten i estimem un infinit el seu entorn. Jo de la filosofia he après de manera sensual, estimo més que sé i, en molta part, gràcies a vosaltres tres; la meua foscor els dies que hi ha massa llum.

Insuficient i necessari, a Cinta (20-09-88, Felicitats!), Núria i a Dora.

*Surtdecasa.cat no es fa responsable de la redacció i contingut d'aquest post.

Roman Aixendri Cugat va néixer molt jove, a l'edat de zero anys. A mesura que s'anava fent gran s'anava preguntant cada vegada més coses, fins que un dia es va trobar dins de la facultat de filosofia, i després a la de comunicació audiovisual cosa que li provocà més dubtes. Quan no dubta se posa a escriure i viceversa.

14/03/2020 - 00:00
Tal com estan les coses molta gent comprendrà que herois com Messi, Zidane, Pau Gasol i d’altres es quedin a casa i no arrisquin a agafar el covid-19.
15/10/2019 - 00:00
La nineta del cor verd fa dies que es mira la Lluna. La veu allà dalt tan sola que sent tristor per ella. Pensa a ajudar-la i creu que la millor manera de fer-ho serà construïnt un gran pont per arribar a ella i donar-li el seu cor.
15/09/2018 - 00:00
M'ha caigut un hivern a l'ull i se m'ha inflat, m'he fet el fort, m'he volgut aguantar  però he explotat i una llàgrima ha fet primavera. Capolls i papallones, formigues i grills,
03/09/2018 - 00:00
Ens vàrem declarar amor etern. Allà on anàvem tallàvem als arbres les nostres inicials rodejades d'un cor. Inclús vàrem comentar que mai no estimaríem a ningú tant com ens havíem estimat nosaltres dos.
10/08/2018 - 00:00
- Què volies dir-me? - Res. Mmmm. Què és un plaer lluitar sempre al teu costat. - El plaer és meu. Crec que sense tu, la meva vida no tindria sentit. - Ho dius seriosament?
19/03/2018 - 00:00
- ¿Cómo lo hacen en las películas para que no te importe la muerte de alguien, o que incluso la desees?
27/02/2018 - 00:00
Fa mesos que em costa escriure articles pròpiament filosòfics. El meu conatus està tendint cap a la ficció i la poesia i, tot i que en la primera branca em sento molt còmode, en la segona em sento com en una camisa d’onze vares.