,
06/01/2019
Llibres i música
Avui combinem una lectura de Dostoievski amb la música de Sibelius

Sibelius + Dostoievski

Què tenien en comú Sibelius i Dostoievski? En les seues respectives societats, van haver de comprovar com el seu esperit no s'acompanyava amb la calma suficient per crear un espai confortable, i aquesta inquietud, amb els seus efectes secundaris, va derivar en la malaltia o en la tristesa. En tots dos casos, molts dels seus intents per donar curs al talent es van trobar amb la incomprensió, o directament el menyspreu. En el cas de Dostoievski, només la publicació d'Els germans Karamàzov va aconseguir doblegar als seus crítics, i ja va poder anar-se'n amb honors d'estendard nacional, quan ja havia escrit novel·les i relats suficients com per passar a l'Olimp. 

Sibelius també és l'orgull de Finlàndia, però va haver de suportar ferotges crítiques a les seues formes suposadament antiquades, i un bon dia va deixar de compondre. L'epilèpsia en un cas, i l'alcohol en un altre, parlen de dues personalitats tímides, sensibles, amb vides (especialment la de l'escriptor rus) plenes d'infortunis. Rebels a la seua manera, inadaptats, lliures, precisos en la seua anàlisi de les emocions, Sibelius i Dostoievski es van refugiar en el silenci, en un profund aïllament, necessari en moltes ocasions per donar forma a l'obra, prendre distància amb el que es desitja modelar, la poètica de les entranyes. Els personatges tan nets, tan humans, però sense gens ni mica de moralitat o exhibicionisme de l'autor, ballen aquell vals trist, un punt intermedi on es frega la prosa i la música, i que sembla escrita per acompanyar al protagonista de L'idiota, que xoca, novament, amb uns costums i un sistema ferri que poc avantatge deixa a l'humanisme, a l'absència de dogmes, a la fi de la hipocresia. En ambdós casos, venien del mateix territori, la immensa Rússia imperialista, que va condicionar la seua producció, si bé per motius diferents.

Cap dels dos va guanyar massa diners amb les seues obres; no van buscar reconeixement, ni fama, ni qualsevol anhel de triomfar per sobre de tot... Més aviat van buscar plasmar als seus semblants, a tots els desposseïts i els diferents, i no a les opulències repressores de l'instint. La salut els va donar l'esquena unes quantes vegades, però no la mort, el perfil de la qual va aconseguir que avui se'ls recorde amb orgull.
*Surtdecasa.cat no es fa responsable de la redacció i contingut d'aquest post.

Ell, Toni Vañó, de professió: professor de literatura. Ella, Marina Pallás: periodista. De vocació: lectors inesgotables, escriptors empedreïts, oïents de música infatigables. Quan Orió dorm i podem oblidar les nostres obligacions, escribim sobre llibres i música i presentem un programa de ràdio.

24/05/2016
Sense la sensació que el creador no s'esgota davant les circumstàncies, i que la inspiració depèn del grau d'emotivitat, difícilment, segons experts, tindríem no solament a Chopin, sinó a bona part dels romàntics europeus.
27/02/2016
Jim Morrison no semblava massa convençut de continuar una mica més i acabar dignament el seu paper com el para-xocs generacional que li havia provocat massa cops.
02/01/2016
Joan Manuel Serrat acaba de celebrar els seus cinquanta anys en el món de la música amb un nou disc amb el qual canta alguns dels seus temes més significatius juntament amb col·legues del món, que se suposa són admiradors del treball del composito
14/10/2015
Es nota que Danny Boyle és un fi degustador de rock, electrònica i pop, i que sap ambientar les escenes de manera que la música es converteixe en personatge.
20/07/2015
El cas de Fleetwood Mac és insòlit dins de la història del pop.
22/06/2015
La llista d'incondicionals del gamberro més gran de la història de la música gala no té res a veure amb el perfil proper a l'artista de la chanson, ni als romàntics que ambienten viatges en creuers.