Ametlla de Mar

Cedida
Platja de Santes Creus a l'Ametlla de Mar

Els 3 itineraris de tardor a l'Ametlla de Mar

Comença una nova època de l'any i no perdem la costum de caminar pels millors paratges de la costa
Surtdecasa Ebre
23/09/2020
Arriba la tardor i us proposem 3 rutes per descobrir –o per redescobrir- un territori que sorprèn contínuament. La costa de l’Ametlla de Mar inclou un dels trams més ben conservats del litoral català, amb una nombrosa extensió de terreny protegida pel Pla d’Espais d’Interès Natural de Catalunya. Cales i fortificacions que cobren vida i parlen d’èpoques de pirates i bandolers. Una costa testimoni de l’esforç de pescadors i pagesos que han sabut extreure aliments de d’extraordinària qualitat. L'escriptor Rafael López-Monné les ha fetes a peu i ens explica això:

1. Ruta 1: Per camins de moros i cristians
De l’Ametlla de Mar a l’Almadrava pel GR 92
Recorregut: 12 km (solament anada)
Temps aproximat: 3:15h (sense comptar parades)
Esforç: moderat
Desnivell: 120 m. aprox.

L’itinerari proposat coincideix amb el GR92 'Sender Mediterrani'. Se surt de l’Ametlla per la costa cap al nord, en direcció a les Tres Cales. Sempre que sigui possible es camina ran de mar pels camins de ronda, creuant les magnífiques cales i platges on els corsaris barbarescos provaven de desembarcar d’amagat dels cavallers cristians de l’ordre de Sant Jordi d’Alfama. El primer que ens trobarem serà la Cala Pixavaques, cala de sorra fina i blanca i que porta el nom d’un dels vaixells de la 1a Guerra Mundial enfonsat davant les costs de l’Ametlla de Mar. Tot seguit ens trobarem dues petites cales d’una velles extraordinària, Cala del Cementiri -apta per anar-hi amb gossos- i Cala Ambrosia. A un 2.5 km del recorregut creuarem la Cala de l’Estany Tort, també de sorra fina i blanca i que alberga una de les llacunes naturals recuperades recentment. Després arribarem a la majestuosa Cala Xelín de pedretes petites i tot seguit a la Cala Torrent del Pi, una de les vuit cales verges de la costa de l’Ametlla de Mar i on es pot practicar el nudisme. Pujant les escales de la part nord entrarem a la Urbanització de les Tres Cales i ens endinsarem a l’encantadora Cala Mosques, a 500 metres ens trobarem els bufadors -forats a la roca on quan hi ha mar de llevant expulsen l’aigua cap a munt-. Després de la petita i acollidora Cala de les Ampolles ens trobarem amb una zona plena de precioses cales de sorra fina i blanca com Cala Forn -bandera blava des del 1996-, Cala Vidre i la Platja de Sant Jordi majestuosament vigilada pel Castell de Sant Jordi d’Alfama. Després de la Urbanització que porta el mateix nom, ens trobarem amb una meravella de la natura, la Cala Trèbol, tres cales en una mateixa. Passats ja els 9 km de la ruta creuarem Cala Calafató, preciosa cala de sorra fina i blanca amb aigües transparents i ens endinsarem a la Urbanització de Calafat on creuarem la Cala Llobeta, paradís pels submarinistes. Deixarem les últimes cases de Calafat per donar pas al Barranc del Cap de Terme i el Codolar i acabarà la ruta al passeig marítim de l’Almadrava.

Cala de l'Àliga
2. Ruta 2: On els pins s’enamoren de la mar
De l’Ametlla de Mar a la Cala de l’Àliga pel GR 92
Recorregut: 9.4km (solament anada)
Temps aproximat: 2.45 h
Esforç: moderat
Desnivell: 120m aprox.

En aquest cas, la sortida és del port pesquer de l’Ametlla de Mar i es dirigeix en direcció al sud cap a l’Ampolla tot passant per alguns del trams de la costa catalana millor conservats. Al llarg del recorregut, les restes de les antigues torres de vigilància, o de trinxeres i emplaçament de bateries recorden temps passat menys pacífics. Abans d’arribar al Port Natural i la Platja de l’Estany d’en Gras ens trobarem amb tot un seguit de caletes rodejades de preciosos roquers: Cala Pepo, Cala Bon Caponet -apta per anar amb gossos- i Bon Capó. Un cop deixem enrere la Platja de l’Estany passarem a la vora de les antigues bateries de costa de la Guerra Civil que es varem construir per protegit la costa de la invasió del bàndol Nacional i que finalment es va produir per l’Ebre. Tots seguit ens trobarem amb la Cala de Port Olivet i amb el seu espectacular pinar, tot seguit el recorregut travessa una zona protegida d’especial valor natural. L’àrea compresa entre el Barranc i la Platja de Santes Creus -nom provinent dels monjos del monestir cistercenc del mateix nom- i la Punta de l’Àliga que conserva encara un important grau de naturalitat i presenta valors paisatgístics i biològics molt destacables, propis dels sistemes naturals terrestres i marins de la Mediterrània meridional. Dins d’aquesta zona creuarem una de les cales més acollidores d’aquest tram de litoral: la Cala de l’Estany Podrit. Un cop deixem enrere la Punta de l’Àliga el seder transcorre per una costa més escarpada i a la vegada més espectacular, amb petits entrants a les roques que formen petites caletes d’una gran bellesa, i tot seguit es presentarà davant nostre l’imponent Roca de l’Illot, que forma una petita península que segur no deixareu de fotografiar. El recorregut acaba a la Platja de l’Àliga just on comença el Terme Municipal del Perelló, encara que el GR92 continua cap al sud i que podeu continuar fent segons les vostres forces.

3. Ruta 3: Els camps i les aigües dels pescadors
De l’Ametlla de Mar al Puig Moltó
Recorregut: 8,6 Km (solament anada)
Temps aproximat: 2  h
Esforç: moderat (alt en alguns punts)
Desnivell: 250 m. Aprox.

Tota pujada a un cim, per petit que sigui, reclama una mica d’esforç, i més si es va en bicicleta. Sempre és possible baixar de la bici i continuar, a poc a poc a peu. De tota manera, de ben segur que l’esforç es veurà compensat per la visió de la costa de l’Ametlla de Mar, del Delta de l’Ebre i dels turons coberts de pins que baixen a tocar el blau mar. El recorregut permet entrar en la intimitat dels espais de rere costa, passejar per camps centenaris d’oliveres, garrofers i ametllers i enlairar-se fins a contemplar aquests paratges a vista d’ocell. La Ruta s’inicia a l’Oficina de Turisme i sortint direcció sud pel costat esquerra del pont del tren per anar a buscar el camí del Port de l’Estany, aquest camí surt just de davant del col·legi Públic Sant Jordi en direcció a l’Hotel Ametlla Mar i Càmping Ametlla. A uns tres Km ens trobarem amb el barranc de Santes Creus i girarem a la dreta barranc a munt per creuar els ponts del tren i de l’autopista, just passat aquets segon pont girarem 90º a l’esquerra per agafar un camí que va paral·lel a l’autopista, a uns 200 el camí es bifurca (hi ha uns contenidors d’escombraries) i agafarem el de la dreta, a uns 500 metres el camí es trona a bifurcar i agafarem el camí de l’esquerra i el camí continua direcció muntanya i el pendent s’accentua poc a poc fins arribar dalt de la muntanya on s’agafa un camí de pedra a l a dreta poc transitat per arribar al Puig Moltó, el fort pendent de l’últim tram obliga a baixar de la bicicleta i continuar a peu els darrers metres fins el cim. Pels que desconegueu la zona (sobretot l’últim tram on la ruta s’endinsa per camins rurals) us aconsellem passeu per l’Oficina de Turisme on disposem del plànol per arribar-hi. El camí de tornada pot ser el mateix i aprofitar per banyar-se en alguna de les cales properes. Esperem gaudiu d’aquesta ruta de senderisme i en bicicleta per l’interior de la costa de les Terres de l’Ebre Reserva de la biosfera, on podreu descobrir els secrets més ben guardats d’aquest espectacular territori. I recordeu que per qualsevol dubte estem a la vostra disposició a l’Oficina de Turisme de l’Ametlla de Mar.