Jump to navigation
Poden les pintures rupestres d’Ulldecona aconseguir un efecte estètic? Sí. El projecte 4D VULL va nàixer amb l’objectiu de diagnosticar i monitoritzar l’estat de conservació de diversos llocs amb arts rupestre llevantí, entre ells els abrics 1 i 5 del Conjunt Rupestre de la Serra de Godall. Però les noves tecnologies fotogràfiques han proporcionat una quantitat d’informació extremadament precisa i inèdita, fet que ha obert, alhora, una nova perspectiva en la percepció artística i estètica de les fantàstiques figures prehistòriques.
Després d’una xerrada del director del projecte, Juan Ruiz, i de la presentació de la nova web del 4D VULL, el dissabte 20 de maig a partir de les 10:45 hores a l’Església de Santa Maria dels Àngels, al Castell d’Ulldecona, es projectaran amb gran format les imatges a les parets i l’absis central de l’església, superposant filtres a les diferents imatges de les pintures rupestres. El tècnic de Turisme i Patrimoni i un dels organitzadors del cicle, Agustí Vericat, expressa que de cara el futur “volem mirar la possibilitat de mappejar des de lluny les imatges a la mateixa serra on van ser pintades”.
No és el mateix conservar que ser conservador. “A les Terres de l’Ebre, en alguns aspectes, tendim a tenir una mentalitat conservadora, confonent la tradició amb ser conservador. Creiem que la tradició s’ha de readequar als nous temps”, opina Vericat. “El cicle precisament és molt versàtil. El que intentem és barrejar diferents disciplines que en principi no tenen res a veure però que després es demostra que es poden usar conjuntes perfectament. No ho mirem des d’un punt de vista del passat, sinó emprant les eines d’avui en dia per projectar el patrimoni al futur”.
Per al 20 d’octubre (el cicle té tres fases: al maig, al juny i a l’octubre) hi ha programada una xerrada sobre Arqueo-acústica i Art Llevantí. L’arqueo-acústica investiga si les propietats acústiques d’un espai amb art rupestre poden ser determinants per utilitzar-lo com a espai ritual. Aquesta branca estudia les reaccions sensorials humanes amb la vibració reverberant i l’eco produït per diferents sons a l’espai. Convé recordar que l’Ermita de la Pietat és avui en dia escenari de música en directe. “En realitat, fins avui en dia continua havent-hi un cert ritual amb les Jornades Musicals, i es crea una amplificació mental”, apunta Vericat. 8000 anys de paisatges sonors.
Ciència, història, tecnologia... i música! El 21 d’octubre s’estrenarà l’obra guanyadora del 1er concurs de composició musical per a banda ‘La Banda (Sonora) del nostre Paisatge’, a càrrec de la Banda Municipal de Música d’Ulldecona. “Va ser una proposta de la mateixa banda, i ens ha encantat la idea”, explica el tècnic. Enguany tocaran a les Oliveres Mil·lenàries de l’Arion, i l’any vinent es buscarà un altre espai patrimonial on estrenar peces composades ex profeso per a l’ocasió.
Convé remarcar que tots els ponents que participaran al cicle són investigadors de prestigi, que, d’una altra banda, també s’aproximaran als escolars. “Per a nosaltres és primordial que des de la base s’entenguen els valors sobre la consciència del patrimoni. La ignorància pot portar a la destrucció. És el primer enemic per destruir el patrimoni”, diu Vericat. Per aquest motiu, el proper divendres 16 de juny, l’alumnat de l’Escola Ramon y Cajal i l'Institut Manuel Sales i Ferré tindran l’oportunitat de conèixer el significat i la història del Patrimoni Mundial de la UNESCO. “Creiem necessari apropar el cicle al major número de persones possible. Si ets conscient del valor del patrimoni del teu territori, ets sents més d’aquell lloc, tens tot el relat complet”.
Web Turisme Ulldecona - Patrimònium