Foto: 

CEDIDA
D'esquerra a dreta, Giannini, Rosés, Rabanera i Nicolini.

Fabrizio Giannini: 'A Catalunya encara falta una visió més actualitzada del circ contemporani'

Giannini és un dels quatre acròbates de l’espectacle 'inTarsi' que es podrà veure aquest dissabte al Felip Pedrell de Tortosa
Gemma Urgell
,
07/06/2017
Espectacles
Malauradament no és habitual veure circ a les sales de teatre al nostre país. En d’altres països europeus el circ ha trencat les barreres del carrer i les carpes i és present als escenaris. Això no és un obstacle, però, per la Companyia de circ 'eia' que porten al Teatre Auditori Felip Pedrell de Tortosa la seva segona creació, 'inTarsi', un espectacle reflexiu i universal amb les relacions humanes com a eix narratiu. Un espectacle que ha rodat per Bèlgica, Itàlia i França i que ha guanyat el Premi Especial del Jurat dels Premis Zirkòlika de Catalunya 2016 per la seva aposta en dotar les tècniques del circ d’un punt de vista teatral i narratiu i, recentment, el Premi com a Millor Espectacle Revelació dels Premis Max 2017.
'El circ és molt més del que ens pensem'

- Què és 'inTarsi'?
Un intarsio, en italià, és un joc de marqueteria, un seguit de peces que, com un puzle, creen un dibuix general i harmònic. Utiltizem aquest concepte com a metàfora de les relacions humanes. Juguem amb el concepte de soledat, de grup, d’exclusió, d’acceptació, les relacions de parella… Dinàmiques on tots hem estat al llarg de la nostra vida i que volíem posar en escena. I ho fem a través del circ: som quatre acròbates que a través de la dansa, el teatre físic i sobretot les arts del circ, volem compartir amb el públic una experiència humana. L’escenografia també és clau en l’obra, és un artista més: juguem amb les peces de l’escenari fins a trobar la construcció on "tot encaixa". Ho fem, a més, pensant en el públic, amb un toc d’humor i auto ironia, molt necessaris avui dia.

- 'CAPAS' va ser el vostre primer espectacle, l’any 2011 i us ha portat premis com el Ciutat de Barcelona i molts espectadors arreu.
La Companyia de circ 'eia' va néixer el 2009 i ‘CAPAS’ es va estrenar el 2011. Hem fet un total de 150 representacions en 12 països. Ha sigut l’espectacle que ens ha donat a conèixer a casa i sobretot, a nivell internacional, ens ha posicionat en un nivell molt bo, obtenint un important ressò entre professionals i públic. En el món del circ, no és habitual ser més reconeguts a casa que a fora, encara que gràcies a ‘CAPAS’ ens han programat en grans equipaments com el Mercat de les Flors i el TNC. Gràcies a això, els programadors culturals tenen més confiança en la companyia i tindrem la possibilitat de presentar 'inTarsi' en diverses sales teatrals de Catalunya. 

  • imatge de control 1per1

- Vincular la narració, el circ, l’escenografia i que sigui un tot no deu ser tasca senzilla. El procés de creació és clau, oi?
Ens agrada tenir temps per a poder investigar i fer recerca a nivell artístic i tècnic a l’hora de fer un espectacle. Amb 'CAPAS' i 'inTarsi' el procés creatiu ha durat un any. A més, en el camp del circ, els canvis en la tècnica o l’equip humà, necessiten temps i molt d’assaig per a poder generar un llenguatge en comú. Ens agrada tenir temps per testar alguns moments del procés creatiu amb públic, debatre després amb ells i valorar si anem ben encaminats o no. De fet, hem presentat sis pre-estrenes abans d'arribar el moment de l’estrena final, que va ser el 22 d’abril passat al Mercat de les Flors. Abans vam fer presentacions públiques al Temporada Alta, a Brussel·les i a Itàlia. Actuacions en diferents contextos culturals i buscant sempre el retorn del públic per a millorar l’espectacle. Creiem que no hi ha una fórmula definitiva, l'espectacle va evolucionant, va creixent, millorant, com les persones. No hi ha una fi. 

- No és habitual veure circ en teatres a Catalunya.
No, ni a Catalunya ni a Espanya. Però a Europa sí. Estem en un moment en què les barreres i les lleis que encasellen les arts escèniques s’estan diluint i molt sovint veus que hi ha espectacles que no saps ben bé si són dansa, teatre, música o circ. El circ no és habitual en les nostres sales però la nostra aposta és que sí que ho sigui. Es pot programar circ en un teatre per a públic adult, en horari d’adult, amb una escenografia i un fil narratiu. Falta una visió més actualitzada del que és el circ contemporani.

- Sou una companyia internacional, amb gran repercussió a Europa.
Tenim una projecció internacional important perquè ens agrada viatjar i també perquè el circ no té les barreres del llenguatge ja que és el cos que "parla". La itinerància és intrínseca en el món del circ, i ens agrada perquè ens dóna l'oportunitat de veure la reacció dels espectadors en diferents països, veure com s'interpreta l’espectacle arreu.

inTarsi - Compañía de Circo "eia" - Teaser from Compañía de Circo "eia" on Vimeo.

 

Més informació: 

A

També et pot interessar