ETCA

Foto: 

Cedida
Jordi Princep

Jordi Príncep: "Quan et conviden a mirar d’una altra manera un espai habitual, ja el comences a transformar"

Del 7 al 9 d’octubre, els carrers i les places d’Amposta s’ompliran d’espectacles i activitats amb el FesticAM
Anna Zaera
,
04/10/2016
Espectacles
En aquests quatre anys, l'Escola de Teatre i Circ d’Amposta (EtcA) ha contribuït a que el circ i el teatre puguin donar-se la mà a les Terres de l'Ebre. Les places i carrers d'Amposta es convertiran en un espai per acollir diferents relats des del divendres 7 i fins al diumenge 9 d’octubre, amb motiu del festival internacional de Teatre i Circ Ciutat d’Amposta, el FesticAM, una proposta cultural i artística que aposta per apropar al públic espectacles de companyies en les que hi ha una clara vocació per apropar llenguatges i fer aportacions innovadores. Hem volgut parlar amb el director de l'EtCA i del festival, Jordi Príncep.
"Quan parlem de carrer, no parlem només de places sinó de diferents espais públics que es converteixen en llocs no convencionals d'actuació, on els artistes estableixen un diàleg amb el públic que l’habita"

- Quatre anys de l'EtcA a Amposta. Com descriuries aquest recorregut?
Han estat quatre anys intensos de molta feina. El projecte ha aconseguit plasmar-se en els quatre àmbits que ens havíem proposat. Per una part, en la formació d'artistes tant en art dramàtic com en circ; també en l'àmbit pedagògic com a instrument per completar la docència tant a centres d'infantil com de primària, secundària i universitat. Hem desenvolupat també una tercera branca en l'àmbit social i hem establit vincles amb altres projectes de diversos col·lectius com persones immigrants, persones amb discapacitat o persones grans. I un quarta, el teatre i el circ en l'àmbit de l'empresa i l'ocupació.

- Això demostra la força transformadora del circ i el teatre més enllà del seu caràcter lúdic...
Sí, la creativitat és un element que ha d'estar en la nostra vida quotidiana. És un exercici constant i permanent d'enfocar-te a recrear i afrontar nous reptes. Un segon element important és que evidentment es treballa en grup, i això és un valor en alça avui en qualsevol sector. En l'àmbit artístic això és vital. Estem parlant d'arts socials i comunitàries. I un tercer element és que treballes la comunicació, que és un eix transversal necessari en tots els sectors.

- El FesticAM ja forma part de la Plataforma d'Arts de Carrer que neix per agrupar sota un mateix sostre els festivals, fires i mostres que tenen les arts de carrer com a principal eix conductor de la seva programació. Per què les arts escèniques surten de les sales i els teatres, i van al carrer?
Quan parlem de carrer, no parlem només de places sinó de diferents espais públics que es converteixen en llocs no convencionals d'actuació, on els artistes estableixen un diàleg amb el públic que l’habita. Sí, la idea és reconceptualitzar l'espai de carrer com espai d'expressió i de trobada, generant a la vegada nous públics. Des de la primera edició del FesticAM, les arts de carrer tenen en el nostre festival un pes important.

- El FesticAM ha programat una coproducció de Fira Tàrrega, 'Entre Tazas'...
'Entre Tazas' és un projecte sorgit dins el Màster de creació en arts de carrer organitzat conjuntament per Fira Tàrrega i la Universitat de Lleida. L’espectacle és un bon exemple d’intervenció a l’espai públic. Els artistes han fet una residència creativa a Amposta, per tal de reformular el projecte, creant un espectacle totalment nou i únic, especial per aquest lloc amb el que l’espectacle dialoga.

- Què destacaries d'aquesta producció?
Que utilitza espais poc convencionals, com per exemple, una agència de viatges o el mirador de la façana fluvial. És un espectacle per a només 15 persones que viuran una curiosa aventura. L’espectacle convida el públic a convertir-se en part activa del muntatge i juga amb els conceptes de realitat i ficció d’una manera molt interessant. Recomanable cent per cent.

  • imatge de control 1per1

- Un altre dels plats forts és 'Refugiada poètica' de Claire Ducreux.
Claire actuarà a sala, és un dels dos espectacles que tindran lloc en interior i, de fet, l’únic que es representa pròpiament en un teatre. Estem molt contents d’haver pogut portar a Claire Ducreux al FesticAM. Vam haver de lligar-ho amb molt, molt de temps d’antelació... tan bon punt vam tancar la segona edició, donada la dificultat de trobar un forat a la seva agenda d’actuacions. És un espectacle de gran bellesa estètica, molt tendre, molt màgic, que combina teatre, dansa, clown .. i amb la personalitat artística inconfusible de Claire. Si no la coneixeu, no us la podeu perdre.

- Si haguéssis de dir quina és la senya d'identitat del FesticAM respecte els altres 21 festivals que integren la plataforma d'Arts de Carrer, quina diries que és?
Lo important, per estar a la plataforma Arts de Carrer, no són les especificitats que podem tenir cadascun dels 21 festivals que hi formem part, sinó al contrari, hi formem part justament perquè tenim moltes coses en comú. Promoure i dignificar les arts de carrer, donar visibilitat a companyies tant de Catalunya com d’altres llocs que aposten per aquest format, facilitar circuits d’exhibició de companyies internacionals, alentar la creació i, en definitiva, anar establint sinergies i col·laboracions entre els festivals de cara a fer gran el sector. Que Amposta i, per tant, les Terres de l’Ebre, estigui al mapa de festivals de teatre de Catalunya és molt important.

- L'EtcA, a més, s'ha integrat a l'Associació d'Escoles de Teatre de Catalunya d’estudis professionals, l’ACET. Estem vivint un moment de professionalització de les arts escèniques?
L'autodidactisme ha estat una dinàmica massa present en les arts escèniques, com també la lleugeresa a l’hora d’autoetiquetar a algú com “actor” o “director”. L’ACET ha vetllat des de la seva creació en establir les bases de professionalització de les arts escèniques, establint uns requisits (rigorosos) per a la consideració d’estudis professionals de teatre i garantint que les formacions de les escoles que hi formen part són estudis de qualitat. Els professionals que exercim la docència a l’EtcA estem tots formats a escoles de l’ACET. Des d’aquest mes de setembre, l’EtcA forma part de l’ACET com estudis preparatoris per a la formació professional que, per altra part i malauradament, encara no es poden cursar a cap escola de les Terres de l’Ebre. I crec important que, per honradesa amb la professió, potser s’ha d’aclarir. Per altra part, l’EtcA, des que va començar a caminar, tenia entre els seus objectius establir punts de connexió amb altres escoles de teatre de Catalunya, i formar part de l’ACET, per tant, respon als nostres objectius i haver estat reconeguts per aquesta entitat és una fita important, perquè col·loca les Terres de l’Ebre, per fi, dins el mapa d’escoles d’arts escèniques de Catalunya.

- Creus que el teatre i el circ poden transformar els espais públics i fer-los més habitables?
Quan et conviden a mirar d’una altra manera un espai habitual, d’alguna forma ja el comences a transformar. És una crida a valorar el nostre espai, no com un espai de pas, sinó per habitar-lo, donar-li caliu. Potser l’espai públic s’ha anat convertint poc a poc en només un espai de pas; trobar-nos al carrer per compartir una manifestació artística ja és de per si algo interessant. Seguirem treballant-hi i us esperem al FesticAM!

 

Més informació: 

FesticAM - Festival de teatre i circ Ciutat d'Amposta
Del 7 al 9 d'octubre - Amposta
Fitxa d'agenda Surtdecasa

A

També et pot interessar