Les Terres de l'Ebre, capdavanteres en el món dels 'booktrailers'

Un equip liderat per Joan Marc Clofent i Javi Araguz produeix espots per al món editorial
Surtdecasa Ebre
,
15/06/2013
Llibres
Un dels cultius amb més bona salut del viver d'empreses INNOVA de Camarles es troba al Despatx4. Si recorres els passadissos d'aquesta nau industrial convertida en receptacle de talent, davant la porta blava amb el número 4 veuràs una petita enganxina roja a l'exterior que anuncia que dins alguna cosa -relacionada amb l'art i la fantasia- passa. Es tracta de l'estudi de disseny i publicitat 5doctubre, format per tres socis ebrencs entre els quals es troba Joan Marc Clofent (Deltebre, 1980). Ell, juntament amb la productora Evostudios, liderada per Javi Araguz (Barcelona, 1982), són notícia perquè han aconseguit ser una de les empreses de referència en l'emergent indústria dels booktrailers, els anuncis que serveixen per promocionar llibres i en els que s'utilitzen tècniques similars a les que s'empren per fer tràilers de pel·lícules.
 
Va ser Araguz qui va començar a vendre els seus propis llibres amb aquesta tècnica. “Jo sóc escriptor, i com també m'agrada molt fer cinema, vaig començar promocionant els meus llibres amb petites peces audiovisuals”, comenta asssegut en un sofà taronja al costat de Clofent. "Vaig ser dels primers en utilitzar aquest recurs per fer promoció, quan les xarxes socials i Internet van començar a revolucionar el món de la comunicació".
 
Clofent i Araguz es van conéixer a Camarles, a través de la parella d'Araguz, la també creativa i escriptora Isabel Hierro (Camarles, 1976) i van decidir posar en comú els seus coneixements per ser cada vegada més forts en la indústria dels booktrailers. Clofent, dissenyador gràfic de professió, aporta el seu criteri pel que fa als aspectes més estètics, com els colors, les tipografies i la composició de la imatge en pantalla. “Fer un booktrailer requereix una producció semblant a la d'un spot”, explica Clofent. De totes maneres, ambdós coincideixen en què l'estètica d'un booktrailer ve molt marcada per les modes. “El mercat editorial es mou per tendències”, explica Araguz. “Ara està de moda Las 50 Sombras de Grey i tothom vol imitar l'estètica de la portada”, diu. En el cas dels booktrailers, ara es porta molt l'estil de la sèrie americana de zombies The Walking Dead. “Ara hi ha una tendència per imatges apocalíptiques, de llocs desolats i humans supevivents...”, explica Clofent.
 
Poc a poc, les editorials grans van anar posant-se les piles i, tot i que en un primer moment eren reticents a utilitzar aquests reclams per vendre llibres, vista l'efectivitat han anat canviant d'opinió. “Un cop vaig parlar amb la directora de comunicació d'una editorial i em va dir que la gent que llegeix llibres no està a Internet. Passats els anys, aquesta persona ja no ocupa el lloc que ocupava”, diu Araguz. “L'error és pensar que la comunicació audiovisual no és compatible amb la lectura”, explica Clofent que subratlla que “les noves generacions han canviat i, per tant, la comunicació també ha de fer-ho”, diu el de Deltebre. “Els llibres no deixen de ser una història, i les històries es poden explicar de moltes maneres”, afegeix Araguz. 
 
El booktrailer de L'Estrella, un llibre escrit  per Araguz a quatre mans amb Isabel Hierro i publicat en dos idiomes -espanyol i portuguès- a 21 països, ha estat una de les produccions més grans que han fet. "És necessari un guió i una feina de fotografia, escenografia i, també, treballar amb actors, per la qual cosa és molt important el vestuari i el maquillatge", expliquen. Altres booktrailers obra seua són el del llibre Las Cenizas de l'escriptora Ilsa J. Bick o els tres volums de El Mundo de Komori, l'òpera prima d'Araguz.
 
En els últims temps, fins i tot un productor de Hollywood es va interessar en portar L'Estrella a la pantalla gran perquè va quedar impressionat amb el booktrailer. “És una història que em sembla increïble”, explica Araguz que, tot i que no vol deixar-se emportar per l'euforia, veu molt provable que el seu llibre pugui convertir-se en una gran producció si segueixen les negociacions amb les distribuidores.
 
Arriba el moment de fer la fotografia per il·lustrar aquesta xerrada informal i Clofent i Araguz se situen davant una de les parets del despatx, pintada emulant un graffiti del famós artista britànic Bansky. Els protagonistes de Pulp Fiction, Vincent Vega (John Travolta) i Jules Winnfield (Samuel L. Jackson) apunten Clofent i Araguz amb un plàtan al cap. Incòmodes davant de la càmara, confessen que "prefereixen estar al darrere".
 
 
Booktrailer L'Estrella
 
  

  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar