Aprenent de lutier i experimentador nat

El jove ampostí Andreu Garcia construeix instruments musicals per buscar noves sonoritats
Surtdecasa Ebre
,
14/10/2013
Música
L’experimentació hauria de ser una constant en la vida de les persones. És fent experiments com s’aprèn a base d’escarmentar i triomfar, i és fent experiments com s’alimenta la creativitat. Andreu Garcia (Amposta, 1991) té una llarga melena rogenca i arrissada i un més que considerable bagatge musical. Això sumat a la seua potència creativa i a la seua recerca constant de nous canals d’expressió, el converteixen en un individu prou interessant per seguir-li els passos i saber millor què fa i per què ho fa. 
 
 
En aquests moments compagina l’experimentació musical més extrema i innovadora amb els estudis d’art i disseny a l’Escola Massana de Barcelona. En aquest sentit, és un exemple viu i bategant d’allò de l’art global que ajunta totes les disciplines possibles, i té clar que la creació artística ha de servir “per remoure alguna cosa”, sigui les consciències o els sentiments. Dels 3 als 14 anys, va estudiar a l’escola de música de la Unió Filharmònica d’Amposta. Tocava el saxo, però es va cansar de la música de banda i, sense abandonar l’aprenentatge musical, va fer un gir de 380 graus cap a músiques més actuals i canyeres tot reemplaçant el saxo per les cordes elèctriques, la guitarra i el baix. “No em considero tècnicament un bon músic, però la música és per a mi un mitjà d’escapament i a l’hora d’expressió”, afirma. Així on canalitza part de la seua energia creativa és a través The Noise of Mutt, un grup relativament nou d’Amposta que aposta per la música alternativa i que té com a referència el festival Plug in the Gear de Benicarló
 
Però aquest jove ampostí no només toca música, sinó que també construeix instruments. Sempre li ha agradat construir coses. Des que té ús de memòria, diu, i és que al taller de pintura del seu avi a Amposta es passava hores creant nous objectes a partir de materials rebutjats. Així que podem dir que ara és una mena d’aprenent de lutier experimental. “Construeixo instruments perquè em permeten obtenir sonoritats diferents i experimentar amb nous sons”, explica. “Realment pots percebre música en qualsevol soroll, qualsevol cosa que soni pot ser música”, argumenta. Un dels seus instruments de confecció casolana l’ha batejat com el Pal màgic 3.000, en honor a Harry Potter, i és la branca d’un arbre qualsevol que va convertir en guitarra. “La vaig fer seguint les instruccions d’un vídeo per internet que t’explicava com fer-te una guitarra en un minut”, assenyala amb un mig somriure. Però poca broma perquè la va fer sonar en un concert de Soundpainting dirigit pel creador d’aquest llenguatge de signes, el compositor novaiorquès Walter Thomson, fa només uns mesos a Tortosa.
 
I més recentment, hem pogut veure en acció dos instruments més construïts per ell: la guitarra Sonic Youth i un baix elèctric. Els va esgarrapar sons electritzants a la barraca de la Casa de Fusta, durant l’actuació de l’Ensemble Topogràfic, dins l’Eufònic Mostra d’Art Sonor i Visual de les Terres de l’Ebre. Els dos instruments els va construir durant un taller celebrat a principis d’any dins el certamen Tanned Tin de Castelló impartit pel prestigiós lutier holandès Yuri Landman, conegut entre altres mèrits per haver confeccionat diversos instruments de corda elèctrics experimentals per artistes com Lee Ranaldo, guitarrista de la banda novaiorquesa Sonic Youth. El jove lutier tornarà a esgarrapar aquests instruments construïts amb Yuri Landman aquest dissabte 28 de setembre a Lo Pati – Centre d’Arts Visuals de les Terres de l’Ebre, a Amposta, en un remake de l’actuació de l’Ensemble Topogràfic, un projecte que combina música i dansa i que a banda de l’Andreu Garcia, també l’integren la ballarina Anna Hierro, i el músic electrònic Carles Martorell.

A

També et pot interessar