Adrià Cortadellas
,
20/07/2017
Activa't

AraÉsDemà: l’alternativa sostenible per canviar l’estil de vida

El projecte ideat per l’empordanesa Mariona Cortadellas i l’Andrea Jiménez ha esdevingut finalista pel premi #Tuetscultura organitzat per SOM

Foto: 

Cedida
Andrea Jiménez i Mariona Cortadellas
La societat catalana és una de les poblacions amb un creixement de la consciència ecològica i social més alts de l’estat espanyol. A nivell local, l’Andrea i la Mariona creuen que a Barcelona hi ha un col·lectiu amplíssim de persones que busquen alternatives per canviar el seu estil de vida i substituir hàbits de consum i oci per altres de més sostenibles. Cada cop més gent a la Ciutat Comtal sent que darrere del bens materials que utilitzen a diari (tals com energia, aigua, menjar, roba, productes culturals…) s’hi amaguen grans corporacions, contaminació, especulació o deslocalització fruit d’una estratègia que prioritza sempre la maximització dels beneficis. És per això que la bisbalenca Mariona Cortadellas i l’Andrea Jiménez van presentar AraÉsDemà al Premi #Tuetscultura organitzat per SOM. I, vés per on, és un dels projectes finalista. L’expliquen a Surtdecasa Empordà: i és que encara sou a temps de votar-lo!
«Creiem fermament en la utilitat del nostre projecte, precisament perquè creiem que pot afavorir la nostra societat»

Si guanyeu el concurs, què serà exactament AraÉsDemà?
AraÉsDemà serà una web-app per usuaris conscients de la importància d’incloure en els nostres hàbits una manera de viure més ecològica, sostenible i responsable. Creiem que una aplicació i pàgina web que aglutini tots els serveis i proveïdors de la ciutat de Barcelona que ofereixen productes per a un canvi d’estil de vida i consum més responsable i els geolocalitzi al mapa de la ciutat pot ajudar de forma significativa a fer que el progrés mediambiental sigui possible.

Es tracta de molta informació?
Per això mateix creiem necessari que el camí fins arribar-hi sigui ràpid i intuïtiu. Seguint aquesta màxima, hem dissenyat la web-app al voltant de dues opcions diferents de cerca. D’una banda es podrà cercar per àmbit  o camp d’activitat i d’una altra per barri o districte. Així doncs, l’usuari podrà clicar a un dels blocs específics que interessen i veure a on s’ofereix el producte o servei que li interessa a nivell de la ciutat Barcelona o bé accedir a un mapa interactiu dividit amb els barris de Barcelona i descobrir quines alternatives ja existeixen a prop de casa seva.

I d’on neix aquesta idea?
AraÉsDemà neix molt vinculada al concurs #tuetscultura. Tot just ens havíem graduat i teníem ganes de fer alguna cosa constructiva amb la nostra indignació i compromís cap a un món que de vegades no sabem per on agafar i ¡Pam! un grup cooperatiu cultural com el grup SOM llança un concurs: ¡Digues-nos la teva idea i guanya 2.500 per fer-la realitat! Feia poques setmanes que havíem anat al cinema a veure el documental francès Demain. Aquest llargmetratge es desmarca de la majoria de documentals mediambientals pel seu enfocament. Acostumats a reportatges que lamenten l’horitzó apocalíptic cap on es dirigeix la deriva o el progrés tecnològic de la humanitat i posen data de caducitat al planeta terra, ens trobem amb un documental el leitmotiv del qual és l’esperança. A Demain es repassen els problemes que ens durien a tal hecatombe i es proposen alternatives al nostre estil de vida. Amb exemples pragmàtics de poblacions que han reduït les seves emissions o han aconseguit un consum alimentari responsable i de proximitat, el documental ens demostra que el discurs nihilista és fals.

I tot es va anar lligant...
Exacte. Sabíem que no tenim la capacitat de convertir els jardins d’una ciutat com Barcelona en un gran hort urbà o de reduir-ne globalment les emissions, però sí que vam creure que podem facilitar a la població petites accions que ajuden a la transformació mediambiental, al canvi social i a una cultura crítica i de proximitat on els usuaris són conscients del valor del consum ètic i del cost real del producte. Barcelona és una ciutat carregada d’alternatives, de negocis i iniciatives sostenibles meravelloses. Per arribar-hi només fa falta una mica d’ajuda. I aquí és on volem posar el nostre granet de sorra.

Per què està pensat només a nivell de Barcelona?
Només per una qüestió de ser realistes. Primer hem d’apuntar baix però la utopia seria que algun dia la nostra web/app estigués dividida per províncies o comarques com ara vosaltres mateixos. La societat catalana és una de les poblacions amb un creixement de la consciència ecològica i social més alts de l’estat espanyol. A nivell local, creiem que a la Barcelona hi ha un col·lectiu amplíssim de persones que busquen alternatives per canviar el seu estil de vida i substituir hàbits de consum i oci per altres de més sostenibles. Cada cop més gent a la nostra ciutat sent que darrere del bens materials que utilitzen a diari (tals com energia, aigua, menjar, roba, productes culturals…) s’hi amaguen grans corporacions, contaminació, especulació o deslocalització fruit d’una estratègia que prioritza sempre la maximització dels beneficis.

Que s’hi podrà trobar exactament en aquesta web-app?
Hem diferenciat 11 grans blocs segons la temàtica dels productes, empreses i serveis oferts. Aquests àmbits temàtics són Alimentació, Roba, Cultura i Oci, Reciclatge, Energia, Higiene i Estètica, Connectivitat, Finances, Habitatge, Transports i Informació i Comunicació.
A grans trets, per exemple a l’apartat d’alimentació s’hi podrà trobar informació sobre on trobar cistelles ecològiques i de proximitat, llegums a granel, restaurants, receptes, grups d’autoconsum, horts urbans, recomanacions literàries (relacionades amb cuina alternativa o alimentació sostenible), mercats i articles/noticies (Informacions diverses com per exemple com saber quan és més ecològic un producte del supermercat, com saber si un producte és transgènic com substituir les proteïnes i vitamines que ens aporta la carn en una dieta vegetariana, etc).
A l’apartat de roba s’hi podrà trobar informació sobre quines són les marques de proximitat i que segueixen un patró ètic fins arribar al consumidor, roba orgànica/ecològica, marques ètiques, noticies/articles. Al de cultura i oci es trobarà informació sobre concerts d’artistes encara no consagrats i d’altres amb una gran trajectòria al darrere, jam sessions, cinefòrums, llibreries i editorials, música, teatre, viatjar d’altres maneres (rutes de muntanya, low cost, WWOFING, voluntariats, ONG, camps de treball, etc) i links sobre els cursets que ofereix la ciutat de Barcelona. 
I seguin aquest mateix patró amb els vuit apartats restants.

Què us diferència de la competència? Perquè, pel que heu dit, el vostre projecte pot assemblar-se amb el que fa Time Out, Ets el que menges o fins i tot a nosaltres amb Surtdecasa.
El que ens diferencia d’aquests productes semblants i ja consolidats al mercat, és que tot el que serà publicat al portal AraÉsDemà haurà d’haver passat abans per uns filtres ètics i mai estètics o populars que podrien ser algunes de les premisses que contemplen algunes de les possibles competències consolidades a la nostre ciutat. Hi ha algun dels portals però, que també té en compte les mateixes característiques ètiques que nosaltres com ara a on s’ha fabricat aquell producte i amb quins materials ha estat fet. El que ens diferenciarà d’aquesta competència es que tots ells no contemplen el factor de la geolocalització.

I vosaltres hi aposteu fortament...
Sí. Nosaltres volem que sigui un dels punts més forts del nostre projecte i, així, facilitar al màxim l’abast dels productes al nostre consumidor a través dels nostres mapes interactius separats per barris i sectors. Per tant, podem dir que la nostra idea de reunir tot allò imprescindible per tenir uns hàbits sostenibles, ecològics i responsables, en un mateix web-app i facilitar-ne la localització de cada uns dels locals o productes per barri i sector no existeix.

Heu pensat com fareu perquè el qui hagi utilitzat la vostra web-app per trobar locals que li interessin a favor de casa us segueixin visitant?
Si, un cop el projecte estigui consolidat, AraÉsDemà oferirà l’opció als usuaris i negocis que ho vulguin de fer-se subscriptors i tenir un compte personalitzat. L’usuari podrà rebre alertes dels productes que li interessen així com descomptes o notícies. Podrà afegir opinions i ressenyes dels serveis i negocis anunciats. Per altra banda, l’anunciant també podrà descriure’s, destacar opinions o editar lleugerament el seu perfil. L’opció de la subscripció no només ens beneficiarà econòmicament sinó que també augmenta la interacció, la fidelitat i la credibilitat de la pàgina.

I, d’on treureu el finançament econòmic?
Bé, aquesta es la part que desconeixem més però hem pensat cinc possibles mètodes de facturació.
El primer, seria a través d’enllaços patrocinats dels serveis oferts. Tots aquells comerços i serveis que ho vulguin, podran destacar-se per sobre dels altres amb enllaços patrocinats dels serveis que ofereixen o bé en forma d’anunci o recomanació. Es tracta del model de negoci web de Yelp o Trip Advisor, que els ha donat un gran rendiment.
El segon, seria a través de la contribució dels promocionats. Es calcula que els negocis que AraÉsDemà promocionen contribueixin amb entre 1€ i 5€. Es tracta d’una quantitat simbòlica pels negocis i que per nosaltres serà una manera més de facturar. Una altra via seria el model de subscripció. L’opció als usuaris i negocis que ho vulguin de fer-se subscriptors i tenir un compte personalitzat que hem explicat.
D’altra banda també contemplem l’opció de comissionat de venta directa. Una altra estratègia de facturació és comissionar de les vendes que es facin directament entrant a l’enllaç de venta de la web del proveïdor que s’anunciava o apareixia al directori web d’AraÉsDemà. Es tracta del model eDreams que funciona molt bé en webs dedicades a la venta. Malgrat que no és el nostre cas a nivell general, sí que molts dels productes anunciats tenen webs de venta directa. En aquests casos s’acordarà amb el proveïdor un percentatge de comissió.
I, per acabar, les ajudes municipals. En tant que l’activitat del nostre web beneficia la societat barcelonina i el seu consum, així com incentiva el consum regular de petits comerços, podrem sol·licitar ajudes públiques.

Per què us agradaria guanyar el concurs i comptar amb el suport del grup SOM?
Creiem fermament en la utilitat del nostre projecte, precisament perquè creiem que pot afavorir la nostra societat. Pensem que el nostre projecte encaixa molt bé amb el grup SOM que ha tirat endavant nombrosos projectes que miren en la mateixa direcció que #AraÉsDemà: afavorir a una cultura lliure, responsable i compromesa.  A més a més, es tracta d’un grup cooperatiu que inclou cooperatives culturals com Sapiens, Contrapunt, Batabat o Ara Llibres, amb qui ens encantaria col·laborar i que ens serveixen en certs aspectes com a exemples i models d’empresa. Òbviament, el seu finançament econòmic i la seva visibilitat també ens serà clau per tirar el projecte endavant.

Alguna cosa més per acabar?
Recalcar que AraÉsDemà neix amb la idea de ser una eina útil i funcional. Sabem, que el que no tenim en aquests temps és temps, i el boca a boca ha perdut productivitat a l’era de l’internet. Alhora, però l’era digital obra una porta immensa a un enriquiment global. Cal beneficar-nos de les eines cibernètiques i fer-ho amb un ús positiu de les xarxes. La nostra web-app servirà, per tant, per a impulsar petits negocis i iniciatives ciutadanes i ampliar el ventall de gent que viu i consumeix en qualsevol àmbit de manera conscient i responsable amb l’objectiu de fer que el demà sigui un millor que l’avui. A llarg termini, l’impacte de la nostra web a la societat farà no només de la població de Barcelona un exemple de coherència i consciencia sinó que contribuirà al rellotge de sorra que granet a granet vol invertir el codi que regeix aquest món.

 

Més informació: 

Es pot votar el projecte AraÉsDemà a través d'aquest enllaç:
http://som.cat/tuetscultura/index.php/projectes/

Comentaris

imatge de Anonimos83

Per tal d'ajuntar esforços enlloc de separar-ne sapigueu que aquesta web-app ja existeix. El projecte es diu Pam a Pam (pamapam.org), va ser creat fa més de 2 anys conjuntament entre SETEM Catalunya i la XES (Xarxa d'Economia Solidaria) i aglutina més de 350 iniciatives diferents enmarcades dins la ESS o el comerç just i el millor és que segueix creixent gràcies a més d'una vintena de voluntaris que entrevisten personalment a totes les iniciatives que són pujades al mapa.

També et pot interessar